אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ועידת ברלין

נמרוד קוזלובסקי: "השינוי בסגנון החיים האורבני מייצר הזדמנויות יוצאות דופן ליזמות ולחדשנות"

קוזלובסקי, שותף ב-HFN, אמר את הדברים בוועידת WeTech ברלין של כלכליסט. לדבריו, "לדור הצעיר יש מודעות חברתית שונה מזו שהייתה לדורות הקודמים, המונח ESG - סביבה, חברה וממשל תאגידי - קרוב לליבם. עוד ועוד מיזמים מתכתבים עם ההעדפות הללו"

27.02.2020, 14:13 | סופי שולמן

"מבנה החיים האורבני משתנה, וההעדפות של הדור הצעיר שמאמץ טרנדים, מוצרים ושירותים חדשים מייצרות הזדמנויות יוצאות דופן לחדשנות וליזמות שמתאימות את עצמן לאותם חיים אורבניים משתנים"; כך פתח את דבריו ד"ר נמרוד קוזלובסקי, שותף ב-HFN ומרצה בביה"ס למנהל עסקים באונ' תל אביב, בוועידת WeTech ברלין של כלכליסט. "לא מדובר בהכרח ביזמות שנדרשת להיות עתירת-טכנולוגיה או מוגנת פטנטים", הסביר.

קראו עוד בכלכליסט

נמרוד קוזלובסקי, צילום: אוראל כהן נמרוד קוזלובסקי | צילום: אוראל כהן נמרוד קוזלובסקי, צילום: אוראל כהן

קוזלובסקי אמר כי "על פי נתוני הבנק העולמי, 55% מאוכלוסיית העולם חיה בסביבה אורבנית, וזה צפוי לגדול לשני שליש מאוכלוסיית העולם ב-15 השנים הקרובות.

החיים האורבניים העכשוויים מאוד שונים מתפיסת החיים לתוכה רבים מאיתנו גדלנו. המציאות של פעם של חיים בפרברים, של מגורים במסגרת משפחתית יציבה, של עבודה קבועה המתבססת על הלימודים ושל תכנון וחסכון לפנסיה אינה מאפיינת את הדור החדש.

"הדור הצעיר משכיל יותר, אך צפוי להחליף עבודה מדי 2-3 שנים ולשנות את הכשרתו כמה פעמים במהלך הקריירה", הסביר קזלובסקי. "חלק משמעותי מחייהם הוא חווית חיים יחידניים או בתא משפחתי אלטרנטיבי. רובם לא חוסכים. הם עוברים לגור במרכזי הערים ומוותרים על רכב. הם פחות מתלהבים לצבור רכוש, ובמקביל נמצאים בפרויקט מיתוג עצמי מתמיד דרך חוויות. חוויות שמצטלמות היטב משמעותיות לחייהם הרבה יותר מרהיט שאין להם מקום לאחסן בדירתם השכורה".

קוזלובסקי הדגיש כי "בעיקר, יש להם מודעות חברתית שונה מזו שהייתה לדורות הקודמים. המונח ESG - סביבה, חברה וממשל תאגידי - קרוב לליבם. חשובים להם ה"חתימה הסביבתית" של פעילותם וההשפעה החברתית של הפעילויות בהם הם משתתפים, והם רגישים מאוד לנושאים של חוסר ייצוג, אפלייה מגדרית וגזעית והאופן בו תאגידים מתנהלים ואחריותם החברתית. הם מעוניינים לעבוד בחברות בעלות ערך ESG גבוה ולצורך מוצרים ושירותים של חברות אלה".

באשר לשאלה כיצד היזמות יכולה להשתלב במגמות הללו, הסביר קוזלובסקי: "קחו לדוגמא את היזמות בתחום התחבורה העירונית. אם הצעירים לא מחזיקים רכב, אך מעדיפים לגור במרכז הערים, נדרשים פתרונות יצירתיים לשרת את צרכי התחבורה שלהם. אם ההעדפה שלהם היא גם לחתימה סביבתית נמוכה, אז מובן שפתרונות המיקרו-תחבורה מאמצים אופניים, קורקינטים ותחבורה שיתופית.

"בתחום הדיור, אם הצעירים מעדיפים לגור במרכזי הערים היקרות, נדרשים פתרונות דיור יצירתיים. אם מזהים כי גם בדידות מאפיינת את חייהם, אז יזמי נדל"ן נמרצים ממציאים מחדש את מודל הקהילה - מגורים ביחידות דיור קטנות כאשר חלק ניכר מפונקציות המגורים, מטבח, חדרי עבודה, סלון ועוד מסופקים במסגרת קהילתית. בדומה לכך, מתכנני ערים מבינים שחיי התעסוקה היום שונים ומורכבים הן מהרבה פרילאנסרים ופרויקטים מזדמנים והן מחברות סטארט אפ קטנות ויצירתיות. במקום הגישה הישנה של מרכזי תעשייה חיצוניים לעיר או מתחמי משרדים תאגידיים שננטשים בלילה, עוברים לפיתוח מתחמי עבודה במרכזי הערים, בתוך איזור המגורים והבילויים. כללי התכנון העירוני של פעם אינם מתאימים עוד. השאיפה היא להטרוגניות בשימושים. יצירתיות וצמיחה נוצרות בסביבה כזו. זה פותח פתח ליזמויות נדל"ן יצירתית".

קוזלובסקי המשיך והסביר כי "גם סביבת הצריכה משתנה באורבניות החדשה: במקום קניונים מחוץ לעיר שמחייבים תחבורה - חנויות קטנות, ובעיקר חווית צריכה דיגיטלית. כאשר המרחב האורבני מתוחם, מתפתחים גם פתרונות שליחות יעילים המתבססים הן על העסקה מזדמנת של שליחים זמינים, והן על זמני שילוח מהירים. כל מוצר ובכל מחיר תוך 30 דקות אצלך.

"לצד כל אלה, צצים עוד ועוד מיזמים שמתכתבים עם העדפות ESG של הדור הצעיר: חנויות בגדים אינטרנט יד שנייה למניעת בזבוז, הדפסה ממוחזרת בתלת מימד, חברות שחרטו על דגלן הוא 'הפחתת חתימה פחמנית' או 'גידול אורגני', וכמובן תחליפי בשר לאוכלוסייה הטבעונית הצומחת. דאגה לסביבה, לחברה ומודל ממשל תקין הפכו למודל עסקי".

את דבריו סיכם קוזלובסקי כשאמר כי "משקיעים מזהים את הפוטנציאל של השקעה במיזמים לסביבה אורבנית והכסף זורם לתחום, אך המודלים העסקיים עדיין לא מחודדים דיים. לא די בזיהוי טרנד חדש או בהתלהבות באימוץ השירות. מודלים כלכליים מסורתיים של unit economics ורווחיות חשובים, והמשקיעים לומדים תוך כדי תנועה איך לתמחר ולהשקיע בחברות אלה. הדוגמא הבולטת לכך היא כמובן wework, שכשלון הנפקתה ומחיקת הערך האדירה עוררה ספקנות ברציונל ההשקעות בשווי מנופח".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות