אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חמש דרכים להתמודד עם חוסר מוטיבציה בעבודה

חמש דרכים להתמודד עם חוסר מוטיבציה בעבודה

התמקדו בהשפעה של העבודה שלכם על האנשים סביבכם, פנו זמן לתחביבים ורכבו על 'גל המוטיבציה' - כשלא חשים מוטיבציה והשראה מאוד קשה להמשיך לתפקד ולעבוד ביעילות

03.03.2020, 13:51 | שירות כלכליסט
זה נורמלי לחלוטין להרגיש חסרי מוטיבציה לפעמים, במיוחד בעבודה. אולי יש לכם משימה שאתם דוחים במשך שבועות או פרויקט חדש שהוציא לכם את הרוח מהמפרשים או אירועים אקטואליים שגורמים לכם לחוסר חשק לעבוד. לא משנה מה הגורם, כשאין מוטיבציה מאוד קשה לתפקד.

קראו עוד בכלכליסט

העיקרון הראשון להתמודדות עם חוסר מוטיבציה הוא עיקרון הצעדים הקטנים. יש ציטוט מפורסם של הסופר E.B וייט שאמר "סופר שמחכה לתנאים אידיאליים שבהם יעבוד ימות מבלי לכתוב מילה על הנייר". כך גם לגבי כל משימה אחרת שצריך לבצע.

רובנו חושבים על מוטיבציה כתכונה אגדית שאנו צריכים "למצוא". אבל במציאות, הרבה יותר מדויק לומר שהמוטיבציה מוצאת אותנו. אם תחכו עד ש"סתם יבוא לכם", כנראה שלא תעשו זאת לעולם. פסיכולוגים מכנים זאת "מלכודת המוטיבציה". מוטיבציה לא קודמת לפעולה, פעולה קודמת למוטיבציה. הדרך הקלה לקבל מוטיבציה היא פשוט להתחיל.

אבל מה אפשר לעשות כשחוסר המוטיבציה מסרב להיעלם? באתר Fastcompany פרסמו כמה דרכים להתמודד עם חוסר מוטיבציה בעבודה:

1. התמקדו בדרכים בהן העבודה שלכם משפיעה על האנשים סביבכם

 כאשר אנחנו לא רואים את הטעם בעבודה שלנו קשה הרבה יותר למצוא מוטיבציה. לעתים קרובות אנו מסתובבים ביום יום של המשימות שלנו ומתעלמים מהתמונה הגדולה יותר. עם זאת, החיבור הזה למטרה גדולה יותר הוא שעוזר לנו למצוא משמעות ומוטיבציה בעבודה.

אבל מה אם התפקיד שלכם לא ישפיע הרבע על אנשים אחרים?

זה בסדר. לא מדובר כאן רק באיזו השפעה גדולה שמשנה את העולם. מומחים אומרים שעדיף לחשוב איך העבודה שלכם עוזרת לאנשים שבסביבתם אתם נמצאים. קשרים אישיים הם אחד הגורמים המניעים ביותר שקיימים ומחקרים מראים שאנשים שמרגישים קשר עמוק עם חברי הצוות שלהם חשים יותר מוטיבציה. לכן, מומחים ממליצים לקחת פסק זמן כל יום ולרשום שלוש דרכים בהן עבודתכם סייעה לאחרים.

2. תייעצו למישהו יאחר כיצד להרגיש מוטיבציה

במאמר שפורסם ב- MIT Sloan Management Review, תיארו החוקרים סדרת ניסויים שבהם הם ביקשו מאנשים הנאבקים בתחושות מוטיבציה ובשליטה עצמית לייעץ לאחרים על הבעיות המדויקות עמן הם מתמודדים. "אמנם מתן עצות לא נותן שום מידע חדש לנותן העצות, אך חשבנו שזה יגדיל את הביטחון שלו. אמון ביכולתו של האדם יכול להניע את המוטיבציה וההישגיות אפילו יותר מהיכולת הממשי", כתבו החוקרים. בסופו של דבר, המשתתפים היו בעלי מוטיבציה רבה יותר ב-68-77% לפעול לאחר מתן עצות לעומת קבלתם, אפילו כשהעצות ניתנו על ידי אנשי מקצוע מיומנים.

בסופו של דבר הדבר מסתכם בכך שלא חסרה לנו מוטיבציה מכיוון שאיננו יודעים כיצד להיות בעלי מוטיבציה. אנו פשוט לא יודעים כיצד לפעול על פי הידע שלנו. כאשר אנחנו מסבירים לאחרים מה לעשות, אנו בונים את הביטחון והמוטיבציה שלנו.

3. רכבו על "גל המוטיבציה"

מה אם יש לכם מוטיבציה בחלק מהיום אבל לא בכולו? אתם לא יכולים לצפות לחוש מוטיבציה בעבודה כל הזמן. לכן, עדיף לנצל את הרגעים בהם אתם חשים מוטיבציה והשראה.

רובנו כבר עושים זאת גם אם לא במודע. כשאתם נמצאים ב-Zone שלכם אתם עושים דברים כמו לנקות את תיבת הדואר הנכנס, תוכנית לפרויקט חדש או עבודה משמעותית אחרת.

הפסיכולוג ומנהל מחקר בסטנפורד, בי ג'יי פוג מכנה זאת "גל המוטיבציה" אולם המפתח כאן הוא לא רק להשתמש בגל הזה כדי לעשות משהו ביומיום, אלא להשתמש בזריקת המוטיבציה הזו כדי להקים מערכות שיעזרו לכם כאשר המוטיבציה שלכם לא תהיה גבוהה כל כך.

לדוגמא, נניח שחזרת רק מחופשה ואתה מקבל השראה ומוטיבציה לחזור לעבודה. במקום פשוט לצלול היישר אל רשימת המטלות שלך, השתמש במוטיבציה הזו כדי ליצור סוף סוף לוח זמנים תחום בזמן שיאלץ אתכם לבנות הרגלים טובים יותר ולהישאר בעלי מוטיבציה ברגעים שלא מתחשק לכם להיות כאלה.

כפי שמסביר פוג: "גל המוטיבציה ייעלם. אז מה שאתם צריכים לעשות זה לנצל אותו כדי לעשות דברים קשים שיקלו על התנהגויות טובות בעתיד".

4. בדקו אם הסיבה לחוסר המוטיבציה היא מקום העבודה שלכם

התחושה של חוסר מוטיבציה או חוסר השראה איננה רק בעיה אישית. זה יכול להיות גם נושא ארגוני.

כפי שתוהים במגזין המקוון Burnout: "מקומות עבודה מלחיצים מאוד הם לעתים קרובות סביבות עבודה שמעוצבים בצורה גרועה, עם רעילות חברתית ונצלנות. מדוע יש לתת למקומות עבודה כאלה הנחה כאשר הם מהווים את המקור ללחץ, ואילו על העובדים במקומות האלה נאמר כי שחיקה היא הבעיה האישית שלהם ואחריותם?"

כולם חשים מדי פעם חוסר מוטיבציה, אבל יש מה לעשות לגבי זה כולם חשים מדי פעם חוסר מוטיבציה, אבל יש מה לעשות לגבי זה כולם חשים מדי פעם חוסר מוטיבציה, אבל יש מה לעשות לגבי זה

סביבות עבודה רעילות הורגות מוטיבציה. ואתם לא אמורים לשאת בכל האשמה. אם אינכם בטוחים אם האשם בחוסר מוטיבציה הוא מקום העבודה שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:  

 האם אתם חשים אתגר בעבודה?

האם אתם חשים תחושת סקרנות?

האם יש לכם שליטה (לפחות חלקית) על הדרך בה אתם מבלים את היום שלכם?

האם יש לכם הזדמנויות לשתוף פעולה או תחרות?

האם אתם מרגישים שאתם מקבלים מספיק הכרה והוקרה?

5. תנו לעצמכם ספייס והתמקדו בתחביב או פרויקט שאתם נהנים ממנו

חוסר מוטיבציה עשוי לנבוע גם מחוסר איזון בין חיי העבודה. כשאנחנו לכודים במירוץ העכברים, קשה מאוד להרגיש מוטיבציה. ואם לא מטפלים בה, תחושת חוסר מוטיבציה או  השראה יכולה להוביל לשחיקה.

אלה החדשות הרעות. החדשות הטובות הן שיש פשוט כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות מחוץ לעבודה שיעזרו לכם להרגיש מוטיבציה.

תוכלו לבלות זמן בעבודה על תחביב, לנוח בצורה מתוכננת, להרהר בהצלחות העבר, לצאת לטיול או לקחת סוג אחר של הפסקה משמעותית. כל הפעילויות הללו עוזרות להתנתק מהעבודה ולבנות מחדש את האושר הבסיסי שלכם, שמיתרגם ומשפיע גם על יום העבודה. למעשה, מחקר של כלכלנים מאוניברסיטת וורוויק מצא שהאושר הופך אותנו עד 12% יותר פרודוקטיביים בעבודה. כפי שכותב אחד ממחברי המאמר:"נראה כי הכוח המניע הוא שעובדים מאושרים יותר משתמשים בזמן שיש להם בצורה יעילה יותר, ומגדילים את הקצב בו הם יכולים לעבוד מבלי להקריב את האיכות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות