אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרגולטורים מתבצרים בסמכויותיהם במקום לשנות את הכללים צילום: אוראל כהן

פרשנות

הרגולטורים מתבצרים בסמכויותיהם במקום לשנות את הכללים

פוליסות החיסכון, שבהן ההפרדה הפיקוחית מטושטשת, הציתו עימות חריף בין רשות ני"ע לרשות שוק ההון; אם כל השחקנים יוכלו לשווק את כל המוצרים, המפקחים יוכלו להתפנות לדאוג לאינטרס הציבורי

05.03.2020, 08:40 | רחלי בינדמן

בשבועות האחרונים חשף "כלכליסט" עימות חריף בין רשות ני"ע ומשרד האוצר לרשות שוק ההון. בלב הוויכוח ניצב מוצר שמטשטש את קווי הפיקוח הקלאסיים וצומח משמעותית: פוליסות החיסכון שמשווקות חברות הביטוח.

קראו עוד בכלכליסט

בתעשיית ניהול כסף נהוג להפריד בין מוצרים פנסיוניים, שנועדו לשרת את החוסכים שהגיעו לגיל פרישה, לבין מוצרים פיננסיים, שבהם מושקע כסף פרטי, כמו קרנות נאמנות ותיקים מנוהלים. רשות שוק ההון מפקחת על המוצרים הפנסיוניים, ורשות ני"ע על המוצרים הפיננסיים. בשנים האחרונות הגבולות בין המוצרים היטשטשו, בעיקר בזכות הצמיחה של פוליסות החיסכון - מוצר חיסכון פנסיוני שהוא בפועל מוצר פיננסי לכל דבר. אלה הצטרפו למוצר נוסף שבו הגבולות נמחקים - קופות הגמל להשקעה. שני המוצרים הללו משווקים על ידי הגופים הפנסיוניים, ולכן מפוקחים על ידי רשות שוק ההון שבראשה עומד משה ברקת.

כסף מופנה לחו"ל

רשות ני"ע בראשות ענת גואטה ומשרד האוצר מגלים דאגה נוכח צמיחת המוצרים האלו והארביטראז' הרגולטורי שהם יוצרים. המוצרים האלה, הפיננסיים במהותם, משווקים על ידי סוכני הביטוח שמקבלים עמלות שיווק שמשתנות מגוף לגוף. הסוכנים לא נדרשים למסמכי הנמקה או למתן גילוי נאות ללקוח על קבלת העמלה. זאת בניגוד לקרנות הנאמנות, שמשווקים יועצי ההשקעות בבנקים. אלה כפופים למערכת חוקים ברורה שאמורה להפוך את הייעוץ שלהם לאובייקטיבי, והם נשענים על מערכות דירוג בעלות פרמטרים ברורים. בהתאם לכך, היועצים מקבלים עמלת שיווק זהה ואחידה.

זו לא הסיבה היחידה שברשות ני"ע מודאגים מהמוצרים האלה. קופות הגמל להשקעה נהנות מיתרונות מיסוי, ולפיכך כספים רבים מוסטים למוצר שלא תחת פיקוחה, על חשבון מוצרים שכן.

נוסף על כך, המוצרים האלה נוטים להפנות יותר מהשקעותיהם לנכסים בחו"ל ולנכסים לא סחירים ובכך פוגעים במסחר בבורסה המקומית, שגם היא כפופה לפיקוח של רשות ני"ע. רשות שוק ההון, מצדה, לאו דווקא מעוניינת ליצור השוואה בין המוצרים השונים, משום שזו עשויה לפגוע במוצרים שבפיקוחה.

מכיוון שכל רגולטור דואג לטריטוריית הפיקוח שלו, רשות ני"ע ורשות שוק ההון מתקשות לייצר דיאלוג אמיתי שיוכל ליצור תנאי משחק שווים לגבי כל המוצרים ולטובת הציבור.

עוד מוצרים לסוכנים

פתרון אפשרי לקרב הרגולטורים הזה הוא פתיחת שוק השיווק, כך שכל השחקנים הרלבנטיים יוכלו לשווק את כלל המוצרים הפיננסיים. כלומר, הבנקים יוכלו לשווק גם פוליסות חיסכון וקופות גמל להשקעה, וסוכני הביטוח יוכלו לשווק גם קרנות נאמנות. בעתיד יוכלו להצטרף למגרש גם חברות כרטיסי האשראי וחברות פינטק, שיוכלו לעשות זאת אף בערוצים דיגיטליים.

כך, לקוחות שיחפצו בייעוץ אובייקטיבי יוכלו לרכוש את כל המוצרים באמצעות יועצי ההשקעות בבנקים. סוכני הביטוח מצדם יקבלו עוד מוצרים שאותם יוכלו לשווק ללקוחות, ולא יהיה להם תמריץ גבוה לסכל את פריצת הגבולות האלה. ישנם לקוחות שכבר כיום רוכשים באפיקים דיגיטליים קרנות נאמנות, ומרגישים שהם לא זקוקים ליד מכוונת. אלה יוכלו לרכוש גם את יתר המוצרים באותו אופן.

מהלך כזה יכול להפוך את המאבק בין הרגולטורים לגבי סמכויות הפיקוח למיותר. אם הוא ייצא אל הפועל, המפקחים יוכלו להתפנות לדאוג בראש ובראשונה לאינטרס

הציבורי הכולל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות