אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איגוד הטייסים דורש מהמדינה: סיוע כספי ישיר, ערבות על חלק מהלוואות אל על צילום: שאטרסטוק

בלעדי לכלכליסט

איגוד הטייסים דורש מהמדינה: סיוע כספי ישיר, ערבות על חלק מהלוואות אל על

אצ"א, שמייצג טייסים בחברות התעופה הישראליות, דורש גם סיוע להליך ההתאוששות כמו מתן עדיפות על פני חברות תעופה זרות בזמני המתנה, הפחתה בעלות אגרות ומסי נמל ועוד

08.03.2020, 13:06 | נווית זומר

אצ"א (איגוד צוותי אוויר, שמייצג טייסים בחברות התעופה הישראליות, רובם טייסי אל על), הכינה דרישת פיצוי מהמדינה, בשל המשבר שיצר נגיף הקורונה.

קראו עוד בכלכליסט

הירידה הדרמטית בהזמנות עצרה כמעט מיידית את תזרים המזומנים של חברות התעופה הישראליות ומעמידה אותם באיום קיומי בחודש חודשיים הקרובים. עפ"י אצ"א, בחודש מרץ ביטלה חברת אל על 576 טיסות, ארקיע 69 וישראייר 79 טיסות, לאור המדינות החדשות שנוספו להסגר (באפריל יבוטלו עוד 400 טיסות רובן של אל על).

במסמך הדרישות נאמר כי "לפי נתוני מרכז ההזמנות של אל על, ירדו ההזמנות העתידיות לאפריל עד יוני ביותר מ-66% (אל על מטיסה בשנה מלאה כ-6 מיליון איש -6 מיליון הזמנות שנתיות - נ.ז.). יצוין כי אל על עדיין לא פרסמה פומבית איזה סיוע היא מבקשת.

 

דרישת הסיוע של אצ"א כוללת סיוע כספי ישיר והפחתה מיידית של תשלום אגרות לרשות שדות התעופה. בנוסף, ערבות מדינה על חלק מהלוואות אל על.

 בדו"ח הכספי של החברה לתשעת החודשים של 2019, ההתחייבויות השוטפות של אל על מסתכמות ב-1.4 מיליארד דולר.

מטוסי אל על, צילום: אל על מטוסי אל על | צילום: אל על מטוסי אל על, צילום: אל על

לאחר תום המשבר, דורש האיגוד סיוע להליך ההתאוששות: מתן עדיפות על פני חברות תעופה זרות בזמני המתנה, סלוטים (תיאום "חלונות זמן"), שימוש בטרמינל 1 וכו'. כמו כן, הפחתה בעלות אגרות ומסי נמל, העמדת קרן לביטוח סיכונים בדומה לנזקי חלקאות, מס רכוש וכו', דלק במחירים מסובסדים ומענקי פיתוח בדומה למענקים הניתנים לענף המלונאות לבניית מלונות חדשים.

מטוס ארקיע, צילום: ארקיע מטוס ארקיע | צילום: ארקיע מטוס ארקיע, צילום: ארקיע

במצגת מצוין, כי תעשיית התעופה הישרלאית מספקת הכנסות ישירות למדינה בהיקף של 3 מיליארד שקל בשנה: מסים על שכר 7,000 העובדים בתעשייה, תשלום אגרות ומסי נמל והכנסות עקיפות.

 לטענת האצ"א, דמי האבטלה כתוצאה מתרחיש שבו יתמוטטו החברות ויפוטרו כל 7,000 עובדיהם יעלו למדינה 300 מיליון שקל לצד ירידה בצריכה שמוערכת על ידי האיגוד בעוד 200 מיליון שקל.

"רק תעשיית תעופה ישראלית תבטיח את מניעת בידודה של ישראל בעיתות משבר. מדובר במשאב לאומי", מציין אצ"א. 

יצוין כי האוצר מינה צוות מיוחד לדון בבקשת הסיוע של אל על, ודרש כתנאי מקדים העברת נתונים מאל על על הפגיעה בחברה ולצעדי התייעלות שננקטו. בשבוע האחרון הודיעה הנהלת אל על על קיצוץ של 20% בשכרה ובשכר עובדם קבועים בעלי שכר גבוהה כולל טייסים ופיטורי 1,000 עובדים. נציגות העובדים מתנגדת לצעדי הפיטורים החד צדדיים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות