אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקורונה תופסת את פיאט בזמן רגיש צילום: NCAP

נגיף הקורונה

הקורונה תופסת את פיאט בזמן רגיש

ענקית הרכב האיטלקית עומדת בפני פגיעה במכירות ובייצור, שמעמידה את המיזוג עם פיג'ו בסימן שאלה

09.03.2020, 09:36 | תומר הדר

"אניילי הוא פיאט, פיאט היא טורינו, וטורינו היא איטליה" היא הסיסמא הנישאת בפי עובדי יצרנית הרכב האיטלקית, ומתייחסת למשפחה המייסדת, אניילי, ובצדק. למרות ירידה מתמדת במכירות והטמעתה לתוך קרייזלר האמריקאית, פיאט הייתה ועודנה יצרנית הרכב הגדולה באיטליה. בנוסף, קבוצת פיאט־קרייזלר (FCA) מונה עוד שורה של יצרני רכב איטלקיים: אלפא רומיאו, פרארי, מזראטי, לנצ'יה וגם את יצרנית המשאיות איווקו.

קראו עוד בכלכליסט

נזק בשני מישורים

כעת, עם השבתתה החלקית של איטליה בצל נגיף הקורונה, פיאט עומדת בפני תקופה קשה במיוחד בשני מישורים: הייצור והמכירות.

מבחינת מכירות, השוק הגדול ביותר של פיאט הוא איטליה. לפי דיווחי החברה, בשנה שעברה היא מכרה 452 אלף מכוניות בכלכלה השלישית בגודלה בגוש היורו. רובן המכריע היה מכוניות מתוצרת איטלקית. מכוניות אלה היוו 23.6% מכלל המכוניות שנמכרו באיטליה אשתקד. הסגר הנוכחי על 17 מיליון איטלקים צפוי להוריד את מכירות הרכבים בחודשים הקרובים, ובכלל זה את מכירות פיאט.

פיאט, צילום: REUTERS/Denis Balibouse פיאט | צילום: REUTERS/Denis Balibouse פיאט, צילום: REUTERS/Denis Balibouse

הבעיה המשמעותית יותר נוגעת לייצור, והיא החלה למעשה עוד לפני שהקורונה צברה תאוצה באיטליה. זאת, משום שעל פי דיווחי החברה, חלק מספקי המשנה שלה תלויים באספקת החלפים הסיניים. שיבושי האספקה מהמעצמה האסיאתית כבר גרמו להשבתה קצרה של מפעלי פיאט בסרביה. מאז הספיקה פיאט להגביל את תנועת העובדים למפעליה באיטליה, שם נערכים לקיצוץ של משמרות העבודה בצל התפשטות הנגיף במדינה. בסוף השבוע FCA דיווחה לבורסת מילאנו כי "חומרת וירוס הקורונה והתפרצותו אינה ברורה כעת ולכן אין ביכולתנו לצפות את ההשפעה על השווקים ועל פעילותנו, אך ההשפעה תהיה חמורה".

מכת הקורונה שנחתה על פיאט מגיעה בעיתוי בעייתי במיוחד. זאת, לאחר שבשנה שעברה הודיעה PSA, החברה־האם של פיג'ו וסיטרואן על תכנית מיזוג עם FCA. בניגוד למותגים פופולריים של הקבוצה כמו ג'יפ, פיאט נחשבת לצלע החלשה במיזוג. פגיעה אנושה ביכולת היצור שלה עלולה לסכן את מתווה העסקה הנוכחי, במיוחד לנוכח העובדה ש־PSA עצמה מתמודדת בימים אלה עם צרות בשוק הסיני בשל ירידה בכושר היצור.

מה גם, שבניגוד ליצרנים אירופים רבים, בשנה שעברה PSA רשמה רווחים. הטמעה של חברה חלשה שצפויה להיפגע עוד יותר בעקבות הווירוס, תקשה עליה לשמור על ההובלה.

השקעה בסיכון

רק בשבוע שעבר הציגה פיאט את הדגם החשמלי הראשון שלה – 500 החדש. עבור פיאט מדובר במהלך אסטרטגי שהוא גם הימור: לא עוד מכונית עממית רבת מכר שמיועדת לכל, אלא מכונית במיצוב גבוה. 500 החדשה אינה רק דגם חדש, היא הצהרת כוונות והצגת יכולות לקראת המיזוג. במידה והקורונה תוסיף להתפשט, וחלקים נוספים של איטליה יכנסו להסגר, ההשקעה ב־500 החדשה עלולה להיות לשווא.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות