אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המכולה שהזמנתם לא הגיעה? כך תשרדו את משבר הקורונה צילום: רויטרס

המכולה שהזמנתם לא הגיעה? כך תשרדו את משבר הקורונה

התפרצות מגיפת הקורונה עצרה כמעט לחלוטין את הייבוא והשילוחים מסין. לצד הפסקת הייצור, נעצרה גם כל שרשרת האספקה - הפסקת טיסות, מחסור במכולות, שיבוש קווי ספנות וסגירת קווי שילוח. המצב שנוצר מחייב את היבואנים להתארגנות מחודשת. איך תעשו את זה? אוראל הרשקוביץ, מנכ"ל חברת השילוח ועמילות המכס ISLINE, מפרט מה צריך לעשות

09.03.2020, 16:43 | סיון אבוקאי

השינויים בתרבות הצריכה של הלקוחות, והמעבר לקניות באמצעות האינטרנט הביאו לשינוי משמעותי בציפיות הלקוחות ממערכי התפעול ושרשרת האספקה. הלקוחות התרגלו לחוויות שירות אדיבה, תהליך קנייה פשוטים ובקרה על המשלוח ועלותו.

בעידן החדש, ניהול שרשרת האספקה משתנה מהותית: הוא אינו כולל רק את תהליך האספקה, אלא גם אחראי על תהליך רחב יותר. תהליך זה מתחיל ברגע שלקוח מאשר הזמנה במרחב האלקטרוני והוא מסתיים כאשר המוצר נמסר ללקוח, או מופקד במרכז איסוף.

לכל הכתבות, הסרטים והטיפים בערוץ איקומרס לחצו כאן

מגיפת הקורונה פגעה במרבית התהליך, החל משלב הייצור (הייצור בסין משותק כמעט לחלוטין) ועד לשלב האספקה הפיזית (הפסקת טיסות לסין, מחסור חמור בנהגי משאיות ובמכולות בסין, רשויות מקומיות ומדינות שלא מאפשרות מעבר סחורה מסין דרכן ועוד). חלק מהעסקים ממשיכים לתת שירות אלקטרוני ראשוני, אך כשהמוצר אמור לצאת מהרשת אל השרשרת הלוגיסטית – חלה פגיעה קשה עקב מחסור בעובדים וסגירת נתיבי שילוח ואספקה.

האם המכולה שלכם תגיע, ומתי?, צילום: גידי שפרוט האם המכולה שלכם תגיע, ומתי? | צילום: גידי שפרוט האם המכולה שלכם תגיע, ומתי?, צילום: גידי שפרוט

לדברי אוראל הרשקוביץ, מנכ"ל ISLINE, חברת שילוח בינלאומית ועמילות מכס, עדיין קשה לאמוד את נזקי המגיפה על העסקים הקטנים והבינוניים מכיוון שברחבי העולם, כמו גם בישראל. רק בשבוע שעבר החלו להפנים שהנגיף משפיע על סדר היום של מרבית כלכלות העולם, ובשבוע האחרון מתחילה להתבהר עוצמת הפגיעה. 

יחד עם זאת, הוא מסביר שרק בימים האחרונים תעשיות שונות החלו להפנים שהנגיף מתחיל להשפיע על סדר היום של מרבית כלכלת המערב, ואף מחוצה לה. בנוסף, עיקר הסחורה הנמצאת בישראל מבוססת על הזמנות שנעשו במהלך ספטמבר- אוקטובר, לפני שפרצה המגיפה.

הרשקוביץ מוסיף: "נגיף הקורונה התגלה בסמוך לראש השנה הסיני, חג ארוך ומשמעותי עבור הסינים. זוהי תקופה עמוסה ולחוצה בתעשייה הלוגיסטית מכיוון שכל התעשייה הסינית מושבתת לתקופה ארוכה, אז מרבית העסקים כבר התכוננו לכך והזמינו את הנדרש לתקופת הזמן בה אנו נמצאים. זוהי תקופת מסחר שמשפיעה הרבה מעבר לגבולות סין. למרות זאת, זמני האספקה עלולים להיות משובשים, חלה האטה עם קבלת הזמנות חדשות – אך כאמור זו היערכות שאנו רגילים אליה מהשנים הקודמות".

התפרצות נגיף הקורונה במקביל לימי החג הסיני שיבשה את חזרתם לשגרה של הסינים ודחתה אותה עד לימים האחרונים. עיקר הסחורה הימית שמקורה סין הנמצאת בישראל מבוססת על הזמנות שנעשו במהלך אוקטובר-ינואר, לפני שפרצה המגיפה. ולכן הפגיעה עתידה להיות מורגשת במלא עוצמתה במהלך החודשים אפריל ומאי. כרגע למגפת הקורונה יש השלכות נרחבות על ענף הספנות המתמודד עם מחסור חריף במכולות בכל אזורי הסחר: סין, אירופה, ארה"ב הברית וגם כאן בישראל. ככל הנראה, המשבר עלול להתעצם במהלך השבועות הקרובים.

נראה כי בשל נגיף הקורונה מקומות האחסון בסין עמוסים במכולות ריקות, והפלגות ייצוא וייבוא מתבטלות ובשווקים מסוימים מתחיל להיווצר מחסור. במהלך הימים האחרונים שתי אוניות לא אושרו להיכנס לנמלי ישראל ונאלצו להכריז על תום מסע בנמל בלימסול. 

אוראל הרשקוביץ, מנכ"ל ISLINE, צילום: סיון פרג אוראל הרשקוביץ, מנכ"ל ISLINE | צילום: סיון פרג' אוראל הרשקוביץ, מנכ"ל ISLINE, צילום: סיון פרג

במקביל להתאוששות השוק הסיני ובהתאמה - עליית היבוא הימי מסין, נטרפו הקלפים עקב ההנחיה החדשה של הממשלה על כניסת כל השבים מחו"ל לבידוד. המשמעות הישירה היא ביטול רוב טיסות הנוסעים לארץ, המשמעות העקיפה היא שאין מספיק מקום להטסת המטענים ביבוא וביצוא שכן החלק הארי של המטען האווירי טס בשגרה על מטוסי נוסעים.

כל זה מוביל לפגיעה מהותית בשילוח האווירי ביבוא ויצוא ממדינת ישראל.

בנוסף לכך, הנגיף מתפשט בקצב משמעותי באירופה וארה"ב וגורם להאטה בשרשרת האספקה האווירית והימית בכל העולם.

 

לפיכך ממליץ אוראל הרשקוביץ:

1. העזרו בשותף לוגיסטי – חברת שילוח שיכולה לסייע בקבלת ההחלטות, בהערכות נכונה לשינויים ובהתמודדות גמישה ומהירה. לחברת שילוח טובה יש רשת קשרי גלובאלית שמאפשרת איתור ספקים אלטרנטיביים ומציאת נתיבים חלופיים להבאת הסחורה אליכם. גם בימים כתיקונם חשוב להיות מסוגלים להביא כל פריט מלאי או חומר גלם משלושה ספקים בנקודות שונות בעולם, אך הצורך הזה מתחדד מאוד בימים החריגים האלו.

2. היערכות פיננסית: היעזרו באנשי מקצוע, קבלו ייעוץ מקצועי מיועץ פיננסי שיסייע לכם להיערך בהיבט כלכלי למקרה של פגיעה קשה בתזרים, עיכובים משמעותיים באספקה והאטה משמעותית במכירות. היערכות נכונה תגן עליכם ועל אנשיכם.

3. שקלו הגדלת מלאים  של סחורה וחומרי גלם קריטיים במידת האפשר. מלאי עולה כסף, אך עדיף על פני מגבלות ייצור והפצה שככל הנראה עוד יורחבו.

4. אל תשאירו מטענים במכולות, עלויות דמי השהיית מכולה יהיו גבוהים מהרגיל.

5. במידה וניתן, פצלו את המשלוחים למספר שטרי מטען נפרדים וצמצמו את מספר המכולות שנשלחות תחת שטר מטען אחד.

6. קחו בחשבון את התייקרות עלויות ההובלה. התייעצו עם מומחים מתאימים כיצד להיערך לשינוי בעלויות ההובלה הימית וכלל מרכיבי שרשרת האספקה.

7. בידקו שהספק יכול לעמוד בהזמנה ויצרו אלטרנטיבות לספקים נוספים לאותה סחורה. ספקים רבים נכנסים וייכנסו לאזורי הסגר וגם אלו שלא – חווים פגיעה קשה בתקופה והיעדרויות של כח אדם רב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות