אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם עבודה מהבית טובה יותר למשק? צילום: שאטרסטוק

דו"ח טכנולוגי

האם עבודה מהבית טובה יותר למשק?

מול עינינו מתבצע בימים אלו שינוי מערכתי עצום בשוק העבודה העולמי הקורא לעבוד מרחוק ולא להגיע פיזית למשרדים השונים. מהם היתרונות והחסרונות של שינוי זה, ומדוע סטיב ג'ובס התנגד לקונספט העבודה מהבית?

12.03.2020, 10:45 | עומר כביר
חסידי הפריון במשק המליצו על כך, פעילי איכות סביבה דחקו בנו לעשות זאת, מומחי תחבורה ייעצו לפנות לנתיב זה. אבל רק עתה, בעקבות מגיפת הקורונה, ניתן להבחין בעולם במגמה אמיתית ומשמעותית של מעבר לעבודה מהבית. בימים האחרונים, על רקע ההתפשטות המואצת של הנגיף, יותר ויותר חברות בינלאומיות ממליצות או אפילו מחייבות את עובדיהם שלא להגיע למשרד. גוגל המליצה לכל עובדיה בצפון אמריקה לעבוד מהבית, וסגרה משרדים במקומות כמו דאבלין וסין והורתה לעובדים לעבוד מביתם. טוויטר הורתה לכלל העובדים לעבוד מרחוק, וכך גם ספוטיפיי. אמזון, אפל, פייסבוק, איירבנב ועוד רבות אחרות ביקשו מעובדים לעבוד מהבית או במקרים מסוימים סגרו משרדים במוקדי התפרצות. והרשימה מתעדכנת מדי יום.
עבודה מהבית, צילום: שאטרסטוק עבודה מהבית | צילום: שאטרסטוק עבודה מהבית, צילום: שאטרסטוק

מול עינינו, בתוך שבועות וימים, מתבצע שינוי מערכתי בשוק העבודה העולמי, שסביר להניח שיהיו לו השלכות ארוכות טווח, גם אם בסוף הדרך יחזרו מרבית העובדים לעבוד במשרדים כבעבר (למשל, יותר אופציות לעבודה משולבת מהמשרד ומהבית). השינוי בשעה זו הכרחי ומחויב המציאות, אבל העובדה שיהיו לו השלכות ארוכות טווח מחייבת אותנו לשאול: האם בשגרה, עבודה מהבית טובה למשק ולעובדים עצמם?

ההנחה המקובלת היא שכן. מחקר שנערך של אוניברסיטת סטנפורד מ-2014 בחן עובדים של סוכנות נסיעות בסין ומצא שאלו שעבדו מהבית היו 13% יעילים יותר מעמיתיהם שעבדו במשרד. ואכן, עלייה בפריון היא אחת הטענות המובילות של תומכי העבודה מהבית, טענה שאינה נעדרת היגיון: בלי ההפרעות והסחות הדעת הקבועות של עמיתים לעבודה – דבר נפוץ במיוחד בעידן האופן-ספייס – קל הרבה יותר להתרכז במשימות שיש להשלים. וכשהעובדים מרוחקים, יש גם פחות אירועים מבזבזי זמן כמו ישיבות ממושכות ונטולות פואנטה, שבאות על חשבון זמן עבודה ולא תורמות שום דבר מעשי.

טיעונים אחרים שמים דגש על צמצום הצורך בנסיעות הלוך-חזור למקום העבודה, מה שכמובן מפחית את העומס בדרכים ואת זיהום האוויר שנפלט מנסיעות אלו. ואין ספק שיש גם עובדים שבעבורם עבודה מהבית היא אופציה אידאלית, כמו הורים טריים או אנשים עם מוגבלויות

עבודה מרחוק, צילום: שאטרסטוק עבודה מרחוק | צילום: שאטרסטוק עבודה מרחוק, צילום: שאטרסטוק

ואולם, כפי שמציין כתב הניו יורק טיימס קווין רוז, בעבודה מהבית אנחנו משלמים מחיר גדול במיוחד. "מחקרים מעלים שמה שעובדים מרוויחים בתפוקה, הם מאבדים בהטבות שקשה למדוד כמו יצירתיות וחשיבה חדשנית", הוא כתב. "מחקרים מצאו שאנשים שעובדים יחד באותו חדר נוטים לפתור בעיות מהר יותר מאשר אנשים שמשתפים פעולה מרוחק, ושהלכידות החברתית במקום העבודה נפגמת במקרה של עבודה מרחוק".

מייסד ומנכ"ל אפל המיתולוגי, סטיב ג'ובס, הבין זאת היטב והיה מתנגד מובהק לעבודה מהבית. לתפיסתו, הרעיונות הטובים ביותר של עובדי אפל נולדו כתוצאה מפגישה אקראית עם אנשים אחרים. "יש נטייה לחשוב שאפשר לפתח רעיונות באימייל או בצ'ט. זה מטורף. צירתיות מגיעה מפגישות ספונטניות, מדיונים רנדומליים. אתה פוגש מישהו, שואל אותו מה הוא עושה, אומר 'וואוו', ובמהרה אתם מעלים כל מיני רעיונות ביחד", הוא אמר, לפי הביוגרפיה הרשמית שלו.

ספר הביוגרפיה של סטיב ג ספר הביוגרפיה של סטיב ג'ובס ז"ל | צילום: בלומברג ספר הביוגרפיה של סטיב ג

"האינטראקציה החברתית היא רכיב מאוד חשוב", אמר לניו יורק טיימס לזלו בוק, מנכ"ל סטארט-אפ משאבי האנוש Humu ולשעבר מנהל כוח האדם של גוגל. לדבריו, בעבור מרבית האנשים המצב המועדף הוא שילוב בין עבודה מהמשרד לעבודה מרחוק. מחקר שערכה החברה העלה שיום וחצי בשבוע של עבודה מהבית הוא כמות אידאלית שמאפשרת להנות מיתרונות העבודה במשרד, אך מתירה גם די זמן לעבודה ממוקדת ונטולת הפרעות. "הסיבה שלחברות הייטק יש מיקרו-מטבחים וחטיפים בחינם היא לא כי הן חושבות שאנשים יגוועו ברעב בין 9 בבוקר לצהריים. זה כי שם מתרחשים רגעי ההשראה".

וגם חברות שמעודדות עבודה מהבית מנסות לשחזר את הרגעים האלו. ל-Automattic, החברה שמאחורי וורדפרס, אין מטה מרכזי וכוח העבודה שלה הוא כולו מרוחק. אבל פעם בשנה עורכת החברה מפגש מרוכז בן שבוע שבו נפגשים העובדים על מנת להתגבש ולעבוד ביחד על פרויקטים קבוצתיים. GitLab, גם היא חברה נטולת משרדים, מעודדת עובדים לקבוע "פגישות קפה וירטואליות" – שיחות וידיאו חברתיות עם עמיתים שאינם מכירים היטב. אלו לא אמצעים רעים, אך הם לא יכולים לשכפל לחלוטין את הפגישות האקראיות התכופות שמתרחשות במשרד.

מי שעובד מהבית משלם גם מחיר אישי כלשהו, שכן מחקרים מעלים שהוא ייקח הפסקות קצרות יותר ופחות ימי מחלה מאשר עובדים במשרד, וכמובן יתקשה יותר להפריד בין העבודה לחיים האישיים (הגיוני, בהתחשב בכך שאין את המעבר הפיסי ממקום העבודה לבית). ויש כמובן גם אנשים שפשוט לא מסוגלים לעבוד מהבית, שדווקא בסביבה הרגילה והשקטה שלהם מתקשים להתרכז וצריכים את המעבר מהבית למשרד על מנת להיכנס למוד של עבודה ולהתחיל לסגור משימות.

אפשר לעבוד בפיג אפשר לעבוד בפיג'מה | צילום: Canva אפשר לעבוד בפיג

מגיפת הקורונה יכולה לשנות משמועתית את התפיסות של ארגונים רבים לגבי עבודה מהבית. חברות שקודם לכן נרתעו מכך, אך עתה נאלצות לאפשר זאת על מנת שלא לפגוע משמעותית בפעילותן, יגלו אולי שהשד לא כל כך נורא, שלא צריך לראות את העובדים בעיניים כדי לדעת שהם עובדים, ושבשורה התחתונה ההספק שלך חשוב יותר מכמה שעות בילית במיקום פיסי מסוים. תוסיפו לכך את האפשרות מאירת העיניים לחסוך בהוצאות כמו חשמל ושכירת משרדים (יותר עובדים מהבית = משרדים קטנים יותר), במיוחד בתקופה של משבר כלכלי כמו זה שאנו נמצאים אולי בפתחו, ויש סיכוי סביר שגם אחרי שתחלוף המגיפה מספר רב של חברות יעודד עובדים לעבוד מהבית כמה שיותר ולהגיע למשרד כמה שפחות.

אבל מדובר, בסופו של דבר, בשינוי שבטווח הארוך יכרסם מעט בזכויות העובדים ויפגע ביכולת היצירתיות והחדשנות של החברות, מה שיקשה עליהן להתחרות בשוק העולמי. יש בוודאי עובדים שמעדיפים לעבוד מהבית ואפילו עובדים טוב יותר כשהם לא מגיעים למשרד, אבל סביר להניח שבעבור מרבית העובדים, במיוחד בתפקידים שדורשים חשיבה יצירתית, אין תחליף להגיעה למקום העבודה. לפחות כמה ימים בשבוע.

קצרצרים

1) שירות ההיכרויות טינדר מוצא תפקיד חדש בעידן הקורונה: שירות חדשות לקבלת עדכונים על התפשטות הנגיף, במיוחד מסין שם הצנזורה הגורפת מקשה על לסמוך על העדכונים שמתקבלים  משתמשים ממדינות שונות, ששינו את המיקום שלהם לוואהן, מוקד התפרצות המגיפה בסין, מספרים שהצליחו לתקשר עם משתמשים מקומיים באמצעות האפליקציה ולקבל דיווחים בזמן אמת על המצב באזור. טכנולוגיה, היא אף פעם לא מפסיקה להפתיע.

אפליקציית הדייטינג טינדר, צילום: שאטרסטוק אפליקציית הדייטינג טינדר | צילום: שאטרסטוק אפליקציית הדייטינג טינדר, צילום: שאטרסטוק

2) יוטיוב תאפשר להציג פרסומות ליד סרטונים שעוסקים בקורונה, וכתוצאה ליוצרים לייצר מהם הכנסות, לשמחת קהילת היוצרים של האתר. החשש של הוא שזה ייגמר רע מאוד. כי ברגע שיש כסף, ייכנסו כל מיני גורמים שיחפשו לקבל אותו. ואיזה סרטונים מושכים הרבה צפיות ביוטיוב? כאלו עם תכנים קיצוניים וקונספירטיביים. ליוטיוב יש מספיק בעיות בלי להפוך למרכז להפצת פייק ניוז סביב מגיפה גלובלית. אולי כדאי לחשוב שוב על המהלך.

3) בכירים מכל חברות הטכנולוגיה הגדולות – פייסבוק, גוגל, אמזון, אפל, מיקרוסופט, IBM, טוויטר ואחרות – הגיעו אתמול לפגישה דחופה בבית הלבן, והתבקשו להצטרף למאבק הלאומי בקורונה. זאת, באמצעות הגברת המלחמה בהפצת מידע שגוי ומזיק, ומינוף היכולות הטכנולוגיות שלהן על מנת לסייע לתגובה הממשלתית. "חברות טכנולוגיה ישחקו תפקיד קריטי במאמץ הכולל הזה", טען ראש המערך הטכנולוגי של ארה"ב, מייקל קרטסיוס, בסיום הפגישה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות