אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמריקן איירליינס לא תטוס בין אל.איי לסין עד סוף הקיץ צילום: בלובמרג

נגיף הקורונה

אמריקן איירליינס לא תטוס בין אל.איי לסין עד סוף הקיץ

חברת התעופה הגדולה בעולם תקפיא גם קווים לאיטליה. יונייטד איירליינס נערכת לירידה של 70% בהכנסות באפריל ומאי, דלתא תציע תוכניות פרישה מרצון. ענף הנסיעות העסקיות צפוי להפסיד 820 מיליארד דולר

12.03.2020, 10:38 | עדי ברק

המשבר שמטביע את תעשיית התעופה העולמית החריף שלשום, כשאמריקן איירליינס, יונייטד איירליינס ודלתא הודיעו על ירידה צפויה בהכנסות, קיצוצים חדים בטיסותיהן ומהלכי חירום נוספים. זאת, במטרה לצמצם את נזקי נגיף הקורונה שמדלל באופן דרסטי את תנועת הנוסעים העולמית. נכון ל־2019, אמריקן איירליינס היא חברת התעופה הגדולה בעולם עם צי של 956 מטוסים. דלתא ויונייטד מדורגות במקומות השני והרביעי בהתאמה. 

קראו עוד בכלכליסט

החרדה תעלה לפני שתרד

על פי נשיא יונייטד סקוט קירבי, החברה נערכת לצניחה של 70% בהכנסותיה באפריל ומאי, ו־60% ביוני. "אנחנו נערכים לכך שחששות הציבור סביב הווירוס יתגברו לפני שיירגעו", אמר קירבי ל"פייננשל טיימס". בשבוע שעבר הודיעה החברה כי תחתוך את טיסות הפנים ב־10% ואת קיבולת המושבים בטיסות בינלאומיות ב־20%.

כדי לקצץ עלויות הודיעה דלתא כי תדחה השקעות הון בשווי חצי מיליארד דולר ותקפיא רכישה חוזרת של מניות בשווי זהה. בנוסף, חברת התעופה תעכב העברת מימון לקרנות פנסיה, תקפיא גיוסי עובדים ותציע תוכניות פרישה מרצון.

אמריקן איירליינס הודיעה כי תקצץ 55% מקיבולת הטיסות שלה מערבה מעל האוקיינוס השקט בתקופת הקיץ. באפריל תחתוך החברה 7.5% מטיסות הפנים שלה. במסגרת שינויי לוחות הזמנים, אמריקן תפסיק את כל טיסותיה מלוס אנג'לס לסין והונג קונג עד סוף הקיץ. בדומה, טיסותיה בין שדה התעופה DFW שבטקסס להונג קונג וסין לא יתחדשו לפני סוף יוני. הקפאת טיסות צנועה יותר היא בקווים שבין פילדלפיה לרומא ומילאנו, שתחול עד סוף החודש הבא.

רק החזקות ישרדו

שלוש החברות אינן היחידות שמשנות את לוחות הזמנים ומקצצות קווים. כך למשל, ריינאייר, חברת התעופה החמישית בגודלה בעולם עם צי של 439 מטוסים, הודיעה בתחילת השבוע כי תפסיק לאלתר את כל טיסותיה אל איטליה וממנה, כמו גם את טיסות הפנים במדינה. זאת, בעקבות הודעת רומא על סגר כולל במדינה.

"אני חושב שזו תהיה הישרדות רק של החברות החזקות", טען מנכ"ל חברת התעופה הקנדית קוואנטס אלן ג'ויס. "אני יודע שאנחנו יכולים לשרוד את זה, אבל זה לא המצב עבור כל חברות התעופה בעולם". ג'ויס אמר את הדברים על רקע מהלכי קיצוץ עלויות נרחבים שנקטה החברה, שכוללים ביטול רבע מטיסותיה הבינלאומיות, הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום וביטול שכרו האישי למשך שלושה חודשים.

רק בשבוע שעבר הודיעה חברת התעופה הבריטית פלייבי (Flybe) על קריסתה, חודשיים בלבד לאחר שזכתה להלוואה של 100 מיליון ליש"ט מהממשלה. חברת התעופה שמפעילה כמעט 40% מטיסות הפנים בממלכה נכנסה ביום חמישי להליך כינוס נכסים וביטלה את כל טיסותיה לאלתר.

איגוד התעופה העולמי (IATA) צופה כי ההכנסות העולמיות מנוסעים יתכווצו ב־2020 ב־113 מיליארד דולר בעקבות התפשטות מגפת הקורונה.

בתוך כך, דו"ח של איגוד הנסיעות העסקיות העולמי (GBTA) שצוטט ברויטרס מעריך כי הפגיעה בענף תגיע ל־820 מיליארד דולר. זאת, לעומת תחזית נזקים שפרסם הארגון בפברואר, אז העריך את הפגיעה העתידית ב־560 מיליארד דולר.

על פי GBTA, הפסדי השוק הסיני מביטולי נסיעות עסקיות יעמדו על כ־404 מיליארד דולר, כמחצית מכלל ההפסדים. מאז פרוץ המגפה צנחו נסיעות אלו למעצמה האסייתית ב־95%.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות