אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרייטינג גבוה, אז מדוע ענף ההפקות במשבר? צילום: שאטרסטוק

דו"ח טכנולוגי

הרייטינג גבוה, אז מדוע ענף ההפקות במשבר?

ערוצי הטלווזיה והסטרימינג רושמים נתוני רייטינג שלא נראו מאז ימי הזוהר של דודו טופז ז"ל, אך עקב משבר הקורונה כל ההפקות העתידיות נעצרו. וגם: יש מי שמרוויח בגדול מהמגיפה - המחשבים הניידים

19.03.2020, 11:20 | עומר כביר

מה תעשו היום? תנו לי לנחש: בדיוק מה שעשיתם אתמול. תשארו בבית ותראו טלוויזיה. התפרצות הקורונה הייתה על פניו בשורה של ממש לתעשיית התוכן המוסרט, כשאנשים נעדרי אופציות לבידור ותעסוקה עצמית פונים בחזרה למדיום הוותיק. בישראל, נרשמים נתוני רייטינג שלא נראו כאן מאז פיצול ערוץ 2 לפני יותר משנתיים, ומשדרי חדשות רושמים נתונים דומים לאלו של ימי הזוהר של דודו טופז. וישראל לא לבד: בקוריאה הדרומית עלה הרייטינג הממוצע ב-17%, באיטליה ב-6.5% (עם 12% עלייה במחוז לומברדיה, מוקד התפרצות המגפה) ובסיאטל בארה"ב (עוד מוקד התפרצות) נרשם ב-11 במרץ זינוק של 22% בהשוואה לשבוע הקודם.

צפייה בטלוויזיה , צילום: שאטרסטוק צפייה בטלוויזיה | צילום: שאטרסטוק צפייה בטלוויזיה , צילום: שאטרסטוק

אבל הברכה הזו היא רק לכאורה, מראית עין בלבד של שגשוג. כי מתחת לפני השטח, הקורונה מפרקת את היסודות שעליהם נבנה מערך הבידור העדכני, זה שבמרכזו עומדים שירותי סטרימינג ותיקים וחדשים – נטפליקס, הולו, דיסני+, אפל TV+, HBO Max של וורנר בראדרס ועוד רבים אחרים – שהשקיעו ומשקיעים במשותף עשרות מיליארדי דולרים בהפקות חדשות ונוצצות. שירותים אלו בנו על שגשוג כלכלי מתמשך כדי למשוך מנויים ולתדלק התרחבות שתצדיק את ההשקעה האדירה בהם.

דיסני פלוס , צילום: רויטרס דיסני פלוס | צילום: רויטרס דיסני פלוס , צילום: רויטרס

אבל עתה, כשהעולם נמצא על סף מיתון כלכלי עמוק, התוכניות האלו עלולות לזכות לסנדול רציני. "הגידול בהיקף הקהל יתהפך מהר מאוד לאור ההכרח להפחית את החשבונות החודשיים", אמר לניו יורק טיימס קרייג מופט, מייסד חברת המחקר MoffettNathanson. "כשאנשים ייאלצו להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של מיתון, ההתנתקות תואץ בקצב מסחרר".

וזה יקרה בדיוק בתקופה בעייתית במיוחד מבחינת שירותי הסטרימינג. בשבועיים האחרונים נעצרו מרבית השירותים לעצור את ההפקות שלהם על רקע הקורונה (מה שכבר הוביל לפגיעה כלכלית משמעותית בעובדי אותן הפקות): וורנר בראדרס עצרה הפקה של 70 סדרות, נטפליקס את כל הסדרות בארה"ב ובקנדה לשבועעים לפחות. בינתיים יש לשירותים מספיק סדרות וסרטים מוכנים בשרוול על מנת לעלות תכנים חדשים בתקופה הקרובה, אך ברגע שמלאי זה יתייבש עלול לעבור זמן רב עד שההפקות החדשות יחזרו לפעולה ושוב ניתן יהיה לעלות תכנים חדשים בהיקף משמעותי. ובתקופת הביניים הזו, המנויים עלולים לעזוב בהמוניהם, בלי שום ודאות שיחזרו.

נטפליקס בכל מקום נטפליקס בכל מקום נטפליקס בכל מקום

שירותי הסטרימינג אמנם נהנים כרגע מיתרון מיידי לעומת טלוויזיה מסורתית ומנצלים את המצב לטובתם – דיסני הקדימה את עליית לשבור את הקרח 2 לדיסני+ בשלושה חודשים במטרה למשוך קהל, ופלטפורמות חדשות שצפויות להגיע בקרוב, כמו פיקוק של NBCUniversal ו-HBO Max, יכולות למשוך קהל ראשוני גדול מהצפוי שמחפש נואשות אחר הסחת דעת מבהייה בקירות הלבנים או בבני המשפחה המעצבנים.

אבל לדברי מתיו בול, לשעבר ראש האסטרטגיה של אמזון סטודיוז "המצב עלול להיות זמני". מופט העריך שהשוק, גם כך תחרותי מאוד, עלול להיכנס למלחמת מחירים קטלנית במקרה של נטישת מנויים: "העלויות יהיו שיקול מהותי הרבה יותר. חלק ניכר מהאוכלוסייה יהיה מובטל".

הטלוויזיה, מקוונת ומסורתית, נמצאת כיום בתקופה שמכונה Pick TV ותור הפלטינום של הטלוויזיה. בהשראת סדרות חדשניות ופורצות דרך כמו הסמויה, הסופרנוס ושובר שורות, השנים שמאז כניסת נטפליקס להפקת תוכן מקורי התאפיינו בפרץ יצירתיות חסר תקדים ובמספר בלתי נתפס של סדרות איכותיות וחדשניות (או כאלו שמתיימרות להיות איכותיות וחדשניות) שפונות לקהלים מגוונים. המשימה של צפייה בכל מה שראוי לצפייה, שהיתה כבר קשה באמצע העשור הקודם, הפכה בשנים האחרונות לבלתי-אפשרית - יש כנראה יותר תכנים חדשים מדי יום מאשר שעות ביממה. מבחר יתר מטורף שלפעמים משאיר צרכנים מתוסכלים.

Hulu Hulu Hulu

כל המבחר הזה התבסס על פריחה מתמדת של שירותי הסטרימינג, על ציפייה לגידול מתמשך במספר המנויים שיביא להם מנויים חדשים אשר יממנו בסופו של דבר את ההשקעה בהפקות יקרות. מודל זה, הזהרתי כבר בעבר, לא היה בר-קיימא. בוודאי לא לכל השירותים שצצים. אין מקום בשוק לכל כך הרבה שירותים עם השקעות כל כך מרובות ויקרות בתוכן. המפנה הכלכלי שצפוי עתה בעקבות מגפת הקורונה צפוי להביא להתנפצות בועת הסטרימינג הזו מוקדם הרבה מהצפוי.

התוצאה עלולה להיות הרסנית. יש סיכוי, במיוחד אם המשבר יתארך, שהפקות שבוטלו בצוק העתים לא יחודשו, אחרות יסיימו את דרכן עם השלמת הפקת העונה הנוכחית. עשרות אלפי אנשי צוות עלולים כתוצאה למצוא עצמם מובטלים, אם סיכוי נמוך למצוא עבודה חדשה בתחום לאור הצמצמום הנרחב לאורך כל התעשייה.

עידן המבחר והעושר הטלוויזיוני האדיר שהתרגלנו אליו עלול להיות אחד הקרבנות הבולטים ביותר של הקורונה. ולא רק הוא. מגזרים רבים צפויים לסבול ממכה דומה. כן, גם בישראל. "היום הזמנתי שניצל לארוחת צהרים מהמקום הקבוע", סיפר השבוע בפייסבוק ניר הירשמן, הבעלים והמנכ"ל של משרד יחצי הציבור הנושא את שמו. הבעלים סיפר לי על הדרך, שכבר שבועות הוא מנסה לגייס עובדים ואף אחד לא בא. היום בבוקר התקשרו ברצף 14 איש. לא, אף אחד לא התקבל. תבינו, שכירים במגזר הפרטי, לאף אחד לא יהיה כסף לשלם לכם. יפרדו מכם בדמעות, אבל המעסיקים שלכם מאמש יעמדו איתכם שכם אל שכם בלשכת התעסוקה. והכל, כי מישהו לחץ על הברקס מהר מדי, ולא מצא פתרונות דוגמת דרום קוריאה, שיאפשרו להמשיך ולעבוד תוך כדי תנועה".

הירשמן מדבר מפוזיציה, אבל זו פוזיציה שכולנו צריכים להזדהות אתה. הוא עצמאי, בעל עסק קטן מהסוג שאוהבים במדינה הזו (או שלפחות צריכים לאהוב), מהסוג שיהיו מהראשונים להרגיש את השלכות המשבר הכלכלי המתקרב. "המילים הגדולות האלה על 'אובדן תוצר', 'שנה אבודה', 'מיתון', לכולן אין משמעות. עצירה של המשק משמעה אין נעליים חדשות לילדים. אין תנועת נוער. את הלחם פורסים עבה ומורחים דק. אין חוגים. אין צהרונים. תשכחו מחו"ל. תוותרו על אוניברסיטה.

"נגיף הקורונה יהרוג כנראה מאות ואלפים מאיתנו, אך השבתה של המשק תעלה גם היא בחיי אדם. השבתה מלאה של המשק תהרוג, לא פחות ממאות ואולי אפילו אלפי אנשים בגילאים צעירים הרבה יותר, בשנות ה-50-30 לחייהם. מי ממחלות, מי מעוני, מי מפשיטות רגל, ותחסל את העתיד של עשרות ומאות אלפי צעירים, שיקבלו חינוך קלוקל מכיוון שההורים שלהם יאלצו לעבוד בשלוש משרות, בבוקר, בערב ובלילה, כדי לכסות את החובות שתיצור ההחלטה הפזיזה הזו".

ירידות בבורסת תל אביב בגלל הקורונה, צילום: בלומברג ירידות בבורסת תל אביב בגלל הקורונה | צילום: בלומברג ירידות בבורסת תל אביב בגלל הקורונה, צילום: בלומברג

בריצתנו החפוזה להתמודדות עם הקורונה, יש מקום לשאול האם קיבלנו את כל ההחלטות הנכונות, בראייה ארוכת טווח, האם שוקללו כל הסיכונים האפשריים, לא רק לבריאות המיידית של אלו שנמאים בקבוצת הסיכון של הקורונה אלא גם של המשק, וכל אלו שתלויים בו להמשך תפקוד תקין. תעשייה אחת, עולמית, כבר נמצאת בסכנת קריסה, או לכל הפחות התכווצות משמעותית. זה הזמן ללחוץ על הברקס ולשאול האם הצעדים שננקטים הם הדבר הטוב ביותר, בטווח הארוך ובראייה הכוללת, או שאולי צריך להחליף אותם באמצעים אחרים, קיצוניים פחות, שיאפשרו לשמר את הבריאות הכלכלית של המדינה.

"הגיע הזמן לעצור את הטירוף", קרא הירשמן. "אסור לסגור את המשק. אסור לסגור את מקומות העבודה. תנו לנו להמשיך לעבוד, כדי שנוכל ליצור את המשאבים שיאפשרו למדינה לנצח את הנגיף. צריך למצוא כל פתרון, כדי למנוע את מה שכבר התחיל. עוד לא מאוחר". אפשר רק לקוות שמישהו יקשיב לו.

קצרצרים

 

1) יש תעשייה אחת שמרוויחה בגדול מהמגיפה: המחשבים הניידים. אחרי שנים של דשדוש במכירות לאור כניסת הסמארטפונים והטאבלטים לשוק, ההכרח לעבוד מהבית הביא לביקושים מוגברים למכונות הוותיקות והאמינות. הבעיה? אין מספיק מלאי והמדפים בחנויות רבות בארה"ב ריקים, כשלא ברור מתי יתחדש המלאי.

מארק צוקרברג. פרטיות, צילום: איי אף פי מארק צוקרברג. פרטיות | צילום: איי אף פי מארק צוקרברג. פרטיות, צילום: איי אף פי

2) בעקבות הדיווחים שלפיהם הממשל האמריקאי עובד עם חברות טכנולוגיה כדי לקבל מידע מיקום של אזרחים במסגרת המאמצים להאבק בקורונה פרסם מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, הבהרה חשובה: הרשת החברתית לא נמצאת בדיונים עם ממשלת ארה"ב על שום מידע מיקום. "אנחנו לא מודעים לשיחות פעילות עם ארה"ב או ממשלות אחרות שמבקשות לקבל גישה למידע זה", אמר. "אני לא חושב זה הגיוני לשתף מידע של אנשים באופן שלא מאפשר להם לסרב".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות