אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נדחתה בקשת חברות התקשורת להפסיק לשלוח חשבוניות בדואר צילום: אבי מועלם

נדחתה בקשת חברות התקשורת להפסיק לשלוח חשבוניות בדואר

חברות האינטרנט והסלולר ביקשו לאפשר להן לשלוח חשבוניות רק בסמס ובמייל בלבד "בגלל משבר הקורונה". הסיבה לדחייה: חשש מפגיעה בקשישים. משרד התקשורת: "לא קיים קושי מהותי בחלוקת חשבוניות באמצעות הדואר"

22.03.2020, 14:35 | מירב קריסטל

שר התקשורת דוד אמסלם שינה את דעתו והחליט לדחות את בקשת חברות התקשורת לשלוח חשבוניות באופן דיגיטלי ללקוחות פרטיים כברירת מחדל. בכך הוא מותיר את המצב על כנו: החשבוניות נשלחות בדואר אלא אם הצרכן בחר אחרת. מדובר בהחלטה  שעלולה היתה לפגוע בעיקר באזרחים ותיקים. הסיבה: קשישים רבים לא מחזיקים טלפון נייד או חשבון מייל.

קראו עוד בכלכליסט

עוד קודם להחלטה אמרה השרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל כי היא מתנגדת למהלך. "אם יצא אל הפועל יהווה פגיעה קשה באוכלוסיית האזרחים הוותיקים אשר רבים מהם אינם נגישים לטכנולוגיות מתקדמות ולאינטרנט ובכך השירות עבורם ייפגע", כתבה לשר אמסלם.

ב-18 במרץ 2020 פירסם משרד התקשורת שימוע שבמסגרתו הודיע על כוונתו לשקול לאפשר לחברות לשלוח חשבונית במייל או בסמס ללקוחות פרטיים במקום חשבונית מודפסת בדואר. לקוחות שירצו משלוח בדואר רגיל יצטרכו להתקשר לחברה ולבקש זאת. חברות התקשורת הן שביקשו זאת מהשר בטענה שהדבר יקל עליהם בעיצומו של משבר הקורונה.

שר התקשורת דוד אמסלם, צילום יח"צ משרד התקשורת. שר התקשורת דוד אמסלם | צילום יח"צ משרד התקשורת. שר התקשורת דוד אמסלם, צילום יח"צ משרד התקשורת.

לפי ההנחיה, "בעל הרישיון יהיה רשאי לשלוח חשבונית באמצעות דואר אלקטרוני עם קובץ מצורף או מסרון עם קישור מצורף למנוי שמסר לבעל הרישיון כתובת דואר אלקטרוני או מספר טלפון נייד מלבד מנוי שהוא מנוי כשר", כך נכתב.

חריגות נוספות מהרישיון שעומדות לשימוע: שינוי בתפריט מערכת לניתוב שיחות לפיו כשמתקשרים לחברה יושמע פתיח שיעדכן לקוחות על השינויים בעקבות משבר הקורונה. בנוסף, החברות יקבלו הקלות בהקלטת שיחות ויוכלו לתעד אותן באופן שאינו הקלטה, בלבד שיהיה זאת בפורמט שמאפשר להעביר את תיעוד השיחה למשרד התקשורת בעת הצורך".

ממשרד התקשורת נמסר: "לאחר בחינת ההתייחסויות שהתקבלו בשימוע ומתוך התחשבות בפניות רבות שהתקבלו במשרד ובלשכת שר התקשורת, החליט השר שלא לבצע שינוי בעת הזו באופן משלוח החשבונית, זאת לאור השלכות אפשריות של שינוי זה על אוכלוסיות המורגלות לקבל את החשבוניות באמצעות הדואר ואשר השינוי עלול להקשות עליהן. בנוסף, המשרד לא מצא כי בעת הנוכחית קיים קושי מהותי בנושא של חלוקת החשבוניות באמצעות חברות הדואר".

בענף התקשורת טוענים כי חברות התקשורת מנסות לחסוך כסף תוך כדי ניצול המצב. לדברי גורם בענף, "החברות פנו לשר והוא כבר חתם על צו. זה יפגע בקשישים, חרדים וערבים. הם יושבים בבית, הילדים לא לידם והם לא יידעו מה קורה עם החשבונות שלהם כי מיד אחרי זה חברות הביטוח הבנקים וחברות האשראי יבקשו הקלה דומה. כשהצו ייכנס לתוקף, שר האוצר עשוי לתת להן צו משלהן. אנשים במתח ובחרדה ורוצים לדעת מה קרה לקרנות הפנסיה שלהם. בנוסף, חברות הסלולר והאינטרנט מגלמות את עלות חשבונית הנייר בחשבון החודשי לצרכן והן כמובן לא יוזילו אותו".

 

הוכפל הזמן למתן מענה

לצד זאת הודיע משרד התקשורת על הקלות נוספות לחברות, חלקן פוגעות בצרכנים. אמנם במוקד התמיכה הטכנית לא יחול שינוי מהשגרה וזמן המענה ימשיך לעמוד על שש דקות; אך יחד עם זאת, על מנת לאפשר עמידה בהוראות משרד הבריאות מחד ומיקוד בנושאים הטכניים, יצומצמו שעות הפעילות במוקדים הטלפוניים לשמונה שעות ביממה וזמן מתן המענה המירבי יעלה ל-12 דקות, במקום שש דקות.

כמו כן, השר הנחה להקפיא את יכולת הלקוחות לעבור בין חברות הסלולר, החל מיום ראשון 22 במרץ למשך שבועיים. "המהלך יאפשר לחברות לרכז מאמץ בתחום הכשירות הטכנית, יאפשר צמצום כוח אדם שבשגרה מופנה לגיוס ושימור לקוחות, וכן בטווח הנראה לעין, ייתן ודאות פיננסית מסוימת לחברות", כך נמסר ממשרד התקשורת", נכתב.

בנוסף, פיקוחים ומתן עיצומים על הפרות של החברות יוקפאו עד למועד זה ובהמשך תבחן דחייה נוספת בהתאם לצורך. כן החליטה ועדת מכרז דור 5 על דחיית המועד האחרון להגשת ההצעות המשותפות ל-22 באפריל.

לטובת הצרכנים, הוחלט להקצות לחברות הסלולר באופן זמני תדרים, על מנת לאפשר שיפור איכות הקליטה וכן וידוא שרוחב הפס באינטרנט הביתי מספיק גם לעומסים משמעותיים, שכן כבר עכשיו יש עלייה של 30% ומעלה בהיקף התעבורה.

השר אף הנחה להקפיא את מחיר החבילה שנרכשה על ידי הלקוח, כך שיישמר לכל אורך תוקפה של ההחלטה (עד שתתקבל החלטה חדשה בעניין), הנחייה זו תקפה גם ללקוח שרכש חבילה שמחירה אמור להשתנות בתום תקופה מסוימת. כן הורה לאייש את מוקד הפניות במשרד התקשורת, כולל מענה טלפוני, חמישה ימים בשבוע מ-8:30 עד 16:00.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות