אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות התעופה פועלות לשנות לטובתן את החוק המחייב תשלום פיצוי לנוסעים בתוך 21 יום צילום: שאטרסטוק

חברות התעופה פועלות לשנות לטובתן את החוק המחייב תשלום פיצוי לנוסעים בתוך 21 יום

בשבועיים האחרונים הפעילו חברות תעופה ישראליות לוביסטים כדי לנסות ולהביא לשינויים מהירים ב"חוק טיבי". בין השאר הן מבקשות לקבוע כי יוכלו להחזיר לנוסעים את מחיר הכרטיס בתוך 90 יום. הרשות להגנת הצרכן: "פגיעה קשה בצרכנים"

24.03.2020, 16:51 | תומר הדר

חברות התעופה הישראליות שנמצאות בימים אלה במצב לא פשוט פועלות מאחורי הקלעים לשורה של שינויים קיצוניים בחוק שירותי תעופה (חוק טיבי), שאמור לדאוג לנוסעים.

חוק טיבי במתכונתו הנוכחית מחייב את חברות התעופה להשיב במצב כזה פיצוי כספי תוך 21 ימים - אבל גם קובע כי קיימות החרגות במקרה של כוח עליון, ובפועל מייצר מצב בו מאות אלפי לקוחות של חברות התעופה הם כרגע שבויים של חברות התעופה שביטלו את הכרטיסים שלהם, אבל את הכסף לא השיבו ויפצו בבוא היום - אם וכאשר.

קראו עוד בכלכליסט

משבר הקורונה יצר אי ודאות בקרב מאות אלפי ישראלים שרכשו כרטיסי טיסה בחברות התעופה השונות, וכעת לא יודעים מה יעלה בגורל כרטיס הטיסה והאם יפוצו. כך לדוגמה, מפניות שהגיעו אל "כלכליסט" עולה כי לקוחות של אל על שטיסתם בוטלה קיבלו מהחברה הודעה לפיה "עקב מגיפת הקורונה טיסתך בוטלה, אנו שומרים בשלב זה את כרטיסך למימוש עתידי. שינוי מועד, יעד הטיסה או טיפול בקבלת החזר יתאפשרו עם חזרת אל על לפעילות רגילה". מטבע הדברים אל על אינה מפרטת מתי תשוב לפעילות רגילה.

כעת, לדברי גורמים במשרד התחבורה, בשבועיים האחרונים הפעילו חברות תעופה ישראליות לוביסטים בנושא כדי לנסות ולהביא לשינויים מהירים בחוק טיבי, שאחד החשובים בהם הוא החלה רטרואקטיבית של החוק, כלומר גם ישראלים שהזמינו כרטיסי טיסה לפני כמה שבועות ועדיין נחשבים ככאלה שצריכים לקבל החזר הודות לחוק טיבי – לא יקבלו אותו.

דלפקי אל על בנתב"ג, צילום: תומר הדר דלפקי אל על בנתב"ג | צילום: תומר הדר דלפקי אל על בנתב"ג, צילום: תומר הדר

לפי השינוי המוצע, יצומצמו הפיצויים ללקוחות. כך למשל בטיסה שיוצאת באיחור או הקדמה של חמש עד 12 שעות היו הנוסעים עד כה זכאים להחזרה של הכסף. כעת הנוסעים לא יוכלו יותר לקבל פיצוי כספי אלא רק כרטיס טיסה חלופי.

 

מעבר לכך, עד כה לפי נוסח החוק טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות נחשבה כטיסה שבוטלה. כעת לפי הצעת השינוי בחוק, רק טיסה שמאחרת ב- 12 שעות תיחשב טיסה שבוטלה. לפי הצעת התיקון לחוק, מדובר במהלך שמיועד לוודא שחברות התעופה יוציאו לפחות טיסה אחת מישראל.

 

עוד נקודה שפועלת לרעת הנוסעים: לפי לשון התיקון, אם עד כה נדרשו חברות התעופה להשיב לנוסעים את הכסף (כאשר הנוסע זכאי לכך) תוך 21 ימים – כעת מוארך פרק הזמן ללא פחות מ-90 ימים.

 

כאמור, לפי התיקון בחוק מדובר במהלך רטרואקטיבי, שאמור לחול על כל מי שקנה כרטיס טיסה החל במועד בו התגלו מימדי התפרצות הקורונה (מועד זה גמיש ואינו מצוין, כך שחברות התעופה יכולות לעשות בנושא ככל העולה על רוחן).

 

בתגובה לנוסח המוצע הודיעה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן כי מדובר בשינויים הפועלים לרעת הצרכן. לפי מכתב חריף ששלחה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן למשרד המשפטים, משרד התחבורה ורת"א: "בהצעת החוק צוין כי שורת הצעדים האמורים נועדה לצמצם את נזקי חברת התעופה עקב המשבר החריף אליו נקלע ענף התעופה האזרחית בשל ההתמודדות העולמית עם נגיף הקורונה. נזכיר כי חוק שירותי תעופה הינו חוק צרכני וככזה התיקונים המבוקשים בו אמורים להבטיח את מטרתו או לכל הפחות לכלול איזונים בין ההגנות הצרכניות שביקש המחוקק לקבוע בו ובין התיקון המבוקש. נראה כי הצעת החוק, על שורת הצעדים המוצעת בה לא לוקחת בחשבון באופן מספק את העובדה כי השינוי הקיצוני במציאות אינו נחלתן של חברות תעופה בלבד אלא הן גם נחלתו של הצרכן".

בנוסף מציינת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן כי הצעת התיקון לחוק לוקה בחסר בתחומים רבים, למשל גובה הפיצוי הכספי שיינתן ללקוחות שטיסתם בוטלה, היעדר פירוט של היקף הנזק לחברות התעופה הישראליות, שבגינו הן מבקשות את שורת ההקלות בחוק טיבי והעובדה, כך מדגישה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, שהמועד שנבחר להשיב ללקוחות פיצוי – 90 ימים במקום 21 ימים - אינו מוסבר ואינו מנומק. עוד מדגישה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן כי ההחלטה להחיל את השינויים בחוק טיבי באופן רטרואקטיבי פוגעת בצרכנים "באופן קשה", לשון המכתב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות