אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקורונה עוזרת לגלות את שירותי הבריאות מהבית צילום: אוראל כהן

הקורונה עוזרת לגלות את שירותי הבריאות מהבית

האמצעים הדיגיטליים והטלפוניים מאפשרים לרופא להעניק טיפול לחולים שנמצאים בבית. מי שיתרגל עכשיו להשתמש בשירותי רפואה מרחוק, ימשיך בהרגל גם כשהקורונה תהיה נחלת ההיסטוריה

27.03.2020, 07:18 | רן סער

הקורונה משנה את המציאות בישראל ובעולם. יש הרבה תחזיות על מספר החולים ומומחים שונים מוסיפים פרשנויות לכל מיני כיוונים. קשה להעריך מי מהם צודק, אף אחד לא באמת יודע.

כדאי להרים את הראש ולהסתכל על היום שאחרי המשבר. אני מחזיק בעמדה אופטימית לפיה למגיפה תהיינה גם השפעות חיוביות. הצוותים הרפואיים מתגלים שוב במלוא הדרם המקצועי והאנושי. אני רואה במכבי את אנשי הרפואה, הסיעוד, הרוקחות, המנהל, המחשוב והלוגיסטיקה ומתרגש מהמסירות והיצירתיות. אני בטוח שכך פועלים כלל עובדי מערכת הבריאות בכל קופות החולים ובתי החולים ובמשרד הבריאות.

זה בעיני ערך שהיה כאן תמיד אך הקורונה חיזקה אותו והוא יישאר עוד הרבה אחריה. ההוקרה הציבורית לאנשי מערכת הבריאות, הגאווה להיות רופאה או אח, גם כשחוזרים עייפים באמצע הלילה. תחושת השליחות שעכשיו הציבור יותר חשוף אליה. אני מצדיע לכולכן ולכולכם!

עוד השפעה חיובית שיש למגיפה הנוכחית היא המעבר לצריכת שירותי בריאות מהבית. כלומר שירותים דיגיטליים או טלפוניים. עד הקורונה, חדרו השירותים האלה לשגרת הטיפול, אך הקצב היה איטי מדי. הרפואה מרחוק נתקלה באתגרים רבים שעיכבו אותה. חלקים בציבור המשיכו להעדיף ביקור פיזי, הרופאים התנגדו למהלכים שונים ואפילו הרגולציה לא תמיד ידעה איך להתמודד עם מה שהטכנולוגיה מאפשרת.

ואז הגיעה הקורונה. כבר בתוך ימים ספורים מתחילת התחלואה, נראתה קפיצה חסרת תקדים. כל שירות רפואי שניתן לצרוך מרחוק או מהבית, הפך להיות בביקוש שיא. הציבור מצידו ביקש, הרופאים העדיפו, ואנחנו במכבי ובמערכת הבריאות כולה האצנו ועיבינו ככל הניתן את השירותים.

  , צילום: pixabay צילום: pixabay   , צילום: pixabay

ביקורי רופא רבים עברו להיות באמצעים טכנולוגיים. כך הגדירה המציאות בשטח, אז תרגמנו את הדרישה לתכנית פעולה והתאמנו את המערכות הנדרשות. זה נכון עבור כולם - מטופלים ורופאים. בכל יום יש אלפי תורים כאלה. ממש רגע לפני שהקורונה התפרצה עלינו לאוויר עם שירות של בינה רפואית. שילוב של בינה מלאכותית וצ'אט עם רופא אנושי. השירות פועל בשעות הערב ותוך ימים אחדים קפץ מספר המשתמשים בו במאות אחוזים. המגיפה גרמה למטופלים להישאר בבית. היא גם גרמה לרופאים רבים להישאר בבידוד. האמצעים הדיגיטליים והטלפוניים מאפשרים לרופא מהבית להעניק טיפול למבוטח שבבית.

עברנו מתהליך הדרגתי ואיטי לשימוש מלא ונרחב. הקורונה הפכה את האבולוציה לרבולוציה.

קפיצת מדרגה לכל מערכת הבריאות

אני רואה בכך דבר חיובי הן לימים האלה והן לשגרה שתחזור אלינו במהרה. מי שמתרגל עכשיו להשתמש בשירותי רפואה מרחוק, ימשיך בהרגל גם כשהקורונה תהיה נחלת ההיסטוריה. זוהי קפיצת מדרגה לכל מערכת הבריאות. היא משתלבת בתוך קפיצה גדולה ומשמעותית עוד יותר – פריצת הדרך של הבינה הרפואית.

בתוך תקופה לא ארוכה, תהפוך הבינה הרפואית לחברת צוות בכל המרפאות. בהקשר של מגיפות, היא תוכל לשמש כגלאי אירועים חריגים. אם במספר מרפאות יגיעו חולים עם תסמינים דומים – הבינה הרפואית 'תשים לב' לכך ותדע מייד להתריע. כך יוכלו מערכות בריאות בישראל ובעולם להיות רגישות יותר לתחלואה חריגה או לצבר מקרים לא שגרתי. בימים רגילים תאפשר הבינה הרפואית לחסוך למטופלים הגעות מיותרות למרפאה ולקבל שירות ברמה מקצועית גבוהה עוד יותר מהיום, בטוחה ומהירה יותר.

גם בימים כאלה אנחנו חייבים לחשוב קדימה על היום שאחרי. להישאר אופטימיים ולמצוא דרכים לשפר את המצב. קורונה היא נגיף של דרכי הנשימה. לא של דרכי המחשבה.

הכותב הוא מנכ"ל מכבי שירותי בריאות

תגיות