אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
וירוס יד שנייה: שוק המשומשות בדרך להצפה צילום: עמית שעל

משבר הקורונה

וירוס יד שנייה: שוק המשומשות בדרך להצפה

הפיטורים הנרחבים במשק יובילו להחזרת אלפי מכוניות לחברות הליסינג. כדי להיפטר מהמלאי החברות יציעו שוב מבצעים בשיעורי מימון גבוהים, אלא שהפעם הבנקים לא ימהרו להצטרף לחגיגה בשל החשש שלקוחות לא יוכלו לעמוד בהחזרים. ואם לא די בכך, גל מכוניות מליסינג פרטי שנרכשו לפני שלוש שנים יציף גם הוא את השוק

30.03.2020, 07:48 | תומר הדר

שוק הרכב הישראלי ישרוד את משבר הקורונה, אך שוק המכוניות המשומשות צפוי לספוג מכה שלא ברור עדיין כיצד יתאושש ממנה. המכה הזו צפויה להגיע בכמה גלים שיציפו את השוק במכוניות, כשאין קונים בשטח. חברות הליסינג הגדולות אלדן, אלבר וקבוצת שלמה הוציאו בימים האחרונים הודעות לבורסה שבהן הן מציינות את השינויים הצפויים בגלל השפעות הקורונה: תיירים לא יגיעו, רמת ההכנסה של הלקוחות עשויה להיפגע וכתוצאה מכך יירכשו פחות מכוניות.

קראו עוד בכלכליסט

מגרש של חברת ליסינג בתל אביב. "השוק נערך למשהו שהוא הרבה יותר גדול מבעיה של חודש־חודשיים", צילום:  עמית שעל מגרש של חברת ליסינג בתל אביב. "השוק נערך למשהו שהוא הרבה יותר גדול מבעיה של חודש־חודשיים" | צילום: עמית שעל מגרש של חברת ליסינג בתל אביב. "השוק נערך למשהו שהוא הרבה יותר גדול מבעיה של חודש־חודשיים", צילום:  עמית שעל

כמה גופים גדולים שאליהם פנה "כלכליסט", העוסקים בסחר ברכב חדש ומשומש, מיהרו להדגיש שמבחינתם ה"עסקים כרגיל". אך ספק אם בעידן שבו אסור לישראלים להתקהל ולנסוע שלא לצורך עבודה חיונית, כשהמציאות הכלכלית אינה מאפשרת הוצאת סכומים גבוהים, מדובר בהצהרות אמיתיות. על עובדה אחת אין עוררין: רכישות הישראלים של מוצרים שאינם חיוניים צפויות לרדת באופן ניכר - ובראשן ההוצאה המשמעותית במיוחד על מכוניות.

הגל הראשון

גורם בכיר בענף מסביר כי "השוק נערך למשהו שהוא הרבה יותר גדול מבעיה של חודש־חודשיים. הגל הראשון שיגיע לכאן יהיה גל של מפוטרים מחברות גדולות שמחזיקות בציי רכב. החברות האלה יפלטו לחברות הליסינג אלפי מכוניות. חברות הליסינג יהיו חייבות להיפטר מאלפי המכוניות האלה, ובהתחשב במצב הכלכלי הלא ברור, שום ישראלי שפוי לא ילך לקנות מכונית בחודשים הקרובים ויותר מכך, גם אחר כך המציאות הכלכלית תהיה כזו של חוסר ודאות".

לדברי הגורם, "מטבע הדברים, בחברות הליסינג וגופי הסחר הגדולים ימהרו להציע פתרונות שיהיו מבוססים על מה שהציבור בישראל הורגל לקבל בשנים האחרונות, כלומר שיעורי מימון גבוהים במיוחד ועסקאות שיכללו הלוואות בלון. הבעיה היא שהמערכת הבנקאית עברה בתוך שבועיים ממצב של כסף זול לכל מי שרוצה לשמירה על הכסף מחשש שמחר מי שרוצה מכונית וקונה מכונית בקלות ימצא את עצמו מובטל וללא יכולת החזר. חברות הליסינג ייתקעו עם אלפי מכוניות שישובו אליהן, ואלה יצטרפו לאלפי המכוניות שאף אחד גם כך לא רוצה לרכוש".

למהלך כזה תהיה תופעה שלילית נוספת ובעייתית, מציין הגורם הבכיר. "שוק הרכב הישראלי מוחזק כבר שנים בבועה שמוכרת היטב: החברות הגדולות שעוסקות בסחר רכב, כלומר חברות ליסינג וטרייד אין, הן אלה שמכתיבות את שמירת הערך של המכוניות ולא הציבור. לא ניתן לשער אפילו שמחברי מחירוני הרכב באמת טורחים להתקשר לסימונה מדימונה ולשאול האם היא הצליחה למכור את המאזדה שלה. מה שיקרה זה שבעקבות לחצים של חברות ליסינג ומגרשי מכוניות משומשות, מחירי המכוניות המשומשות יישארו גבוהים, וזה מה שישמר את ערכי המלאי של הגופים האלה. בפועל המכוניות יימכרו בזול ללקוחות, פשוט בגלל שאין ברירה, אבל מחירי המחירון, כלומר המחירים שכתובים על הנייר, יישארו גבוהים. בין היתר בגלל העובדה הפשוטה שבחברות הליסינג שבימים אלה נמצאות במצב של פחד מהבנקים מבינים שירידות חדות בערך המכוניות יפגעו ביכולת החזר ההון. מכאן ועד לקטסטרופה פיננסית של ענף הרכב הדרך קצרה במיוחד".

מכה גם בליסינג הפרטי

לפי התסריט הזה, מחירי המכוניות המשומשות יישארו גבוהים באופן מלאכותי. המגרשים יוצפו במכוניות של מפוטרי הייטק, והלקוחות יסבלו מחוסר ודאות כלכלי שימנע מהם להגיע כדי לקנות. הדבר היחיד שחסר לענף הרכב המשומש בישראל הוא גל נוסף של עשרות אלפי מכוניות משומשות שינחת עליו מעבר לגלים הקודמים. ובכן, גם כזה נמצא בדרכו לישראל. לפני כשלוש שנים החלו חברות הליסינג הגדולות להציע מסלולי ליסינג פרטי. מדובר בשיטה שבמסגרתה חברות שונות במשק, גם בענף הליסינג וגם בקרב היבואנים, מציעות ללקוחות שיטת תשלום שבה הלקוח משלם עבור המכונית תשלום ראשוני נמוך, לעתים פחות מ־10,000 שקל עבור מכונית משפחתית, לאחר מכן תשלומים חודשיים שמגיעים לכמה מאות שקלים עד כ־2,000 שקל בדגמי המכוניות העממיים – ובסוף התקופה הלקוח נדרש להחזיר את היתרה, סכום שנקבע על ידי חברת הליסינג.

מכוניות. התשלום האחרון גבוה בהרבה מהראשון, צילום:  עמית שעל מכוניות. התשלום האחרון גבוה בהרבה מהראשון | צילום: עמית שעל מכוניות. התשלום האחרון גבוה בהרבה מהראשון, צילום:  עמית שעל

הגל הראשון של רכישות בשיטה זו התרחש לפני כשלוש שנים, והרכבים הללו, שהתשלומים שלהם מסתיימים, צפויים להתחיל להציף בקרוב את שוק המכוניות המשומשות. "לפני שלוש שנים הרבה ישראלים חיו בתחושה של שפע אינסופי. שמים 10,000 שקל ואז 1,000 שקל בחודש ונוסעים על אוטו חדש מהניילון. חבל שאף אחד לא דמיין שיגיע וירוס שישבש את כל הכלכלה", אומר בכיר באחד מגופי הסחר הגדולים. לדבריו, "עוד מעט כל המכוניות האלה יגיעו לשוק, ובחברות שנתנו את ההלוואות יבקשו מאנשים לפרוע את התשלום האחרון, שהוא הרבה יותר גבוה מהתשלום הראשון, אנשים יצטרכו לשלוף מהכיס 60-50 אלף שקל. ואנחנו מדברים כאן על מעמד ביניים של הייטקיסטים, אנשים שעשו ליסינג פרטי בגלל שהם לא יודעים איך למלא דלק לבד ועכשיו הם בסכנת פיטורים. מה הם אמורים לעשות? התשובה ברורה: עסקת ליסינג פרטי מאפשרת להם להשתמש ביתרת התשלום האחרונה כמקדמה על מכונית חדשה. כי אין להם ברירה אחרת. הם לא יודעים כיצד למכור את המכונית שלהם, וגם אין להם סיכוי לנוכח הצפת השוק במשומשות".

כך ייווצר מצב שבו שוק הרכב הישראלי יוצף שוב בעוד גל של מכוניות שאף אחד לא ימהר לרכוש. בשורה התחתונה: שנת 2020 צפויה להיות אחת הקשות ביותר שידע ענף הרכב המשומש בישראל, וככל הנראה התקופה הרעה ביותר עדיין לפנינו.

תגיות