אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מקור הכסף העיקרי של הספורט - זכויות שידור - מתחיל להיעלם צילום: איי פי

מקור הכסף העיקרי של הספורט - זכויות שידור - מתחיל להיעלם

מצבן של חברות התקשורת - שתלוי במספר המינויים שיבטלו את ערוצי הספורט שלהן - הוא קריטי עבור הספורט - בישראל ובכל העולם. הנזק לספורט הישראלי עד כה מהקורונה מעורך יותר מ-100 מיליון שקל

02.04.2020, 15:12 | אוריאל דסקל

חברת פרטנר הודיעה השבוע שלא תחייב החודש את לקוחות פרטנר TV עבור חמשת הערוצים שנכללים בחבילת הספורט בתשלום. ההחלטה התקבלה בהמשך לעדכונים שהגיעו מערוצי הספורט לפיהם בחודש אפריל לא צפויים להיות מחודשים מפעלי הספורט המרכזיים המשודרים בערוצים אלה.

קראו עוד בכלכליסט

פרטנר מסרה כי "הארכת ההחלטה לא לחייב את הלקוחות גם מעבר לחודש אפריל תתקבל בהתאם לעדכונים על מועד חזרתם של המשחקים". כמו כן, "ביטול החיוב ייעשה אוטומטית לכל מי שמנוי לחבילת הערוצים".

בספורט הישראלי עדיין לא יודעים להאריך את הנזק הכספי ממשבר הקורונה אך לפי חלק מהערכות מדובר על נזק של יותר מ-100 מיליון שקל, בעיקר בגלל אובדן הכנסות מזכויות שידור.

עדיין לא בוטלו הסכמים וגם אם תשלומים ידחו, אם הכדורגל הישראלי והכדורסל הישראלי יצליחו לחזור לקיים משחקים במהלך חודשי האביב והקיץ, אז הנזק הכספי יקטן בצורה משמעותית.

מצבן של חברות התקשורת - שתלוי במספר המינויים שיבטלו את ערוצי הספורט שלהם - הוא קריטי עבור הספורט - לא רק בישראל, בכל העולם.

איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר, צילום: תומי הרפז איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר | צילום: תומי הרפז איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר, צילום: תומי הרפז

מה זה זכויות שידור?

זכויות שידור הן הכסף העיקרי של קבוצות הספורט ברחבי העולם. מדובר בסכום שגופי התקשורת משלמים לליגות כדי לקבל זכות בלעדית לשידור המשחקים בשידור ישיר. הצמיחה המטוארית של תעשיית הספורט בשני העשורים האחרונים תלויה בעיקר בכסף הזה.

ועכשיו? אין ספורט ואין שידורים ישירים. ואחרי שלושה שבועות של פגרת הקורונה, מרגישים כבר לחץ עצום בגזרת זכויות השידור.

חברת DAZN נכנסה לעולם זכויות השידורים הספורטיביים בצורה די אגרסיבית בארבע השנים האחרונות. החברה רכשה זכויות שידור של ליגות כדורגל, כדורסל, קרבות אגרוף ויצרה שיתופי פעולה ברחבי העולם במטרה להיות שחקנית גדולה ומשמעותית באחת מהתעשיות הצומחות ביותר. המודל של DAZN התמקד אך ורק בשידורים ישירים של ספורט - השידורים היחידים בתעשיית הבידור שצריך לצרוך בלייב בעולם שכמעט כל התוכן בו מועבר לצרכנים בשעה שהם בוחרים - (OTT).

DAZN היא גם החברה הראשונה שהשבוע הודיעה לאיגודי הספורט שהיא לא תעביר תשלומים בזמן משבר הקורונה. אין שידורים, אין תשלומים. החברה גם הוציאה לחל"ת חלק ניכר מ-2,600 העובדים שלה, שפרושים ב-25 מדינות. המודל שלה התגלה כחשוף ביותר למשבר הקורונה. ב-DAZN, לפי הדיווחים, הודיע לליגת שיחזרו לשלם כשהליגות יחזרו.

הפעילות של הארגון כולו כמעט הוקפאה לחלוטין וגם ניסיונות גיוס 500 מיליון דולר ממשקיעים במטרה להשיג זכויות שידור לליגות אחרות. מי שמימן את הפעילות במשך שנים הוא המיליארדר הרוסי שמתגורר בבריטניה, לן בלווטניק.

ב-DAZN היו הראשונים ומיד אחריהם חברת הטלוויזיה הצרפתית, Canal+ הודיעה על הפסקת התשלומים למנהלת ליגות הכדורגל של צרפת (LFP). החברה הצרפתית לא תשלם את התשלום הבא על זכויות השידור של הליגה הצרפתית הבכירה.

 זכויות שידור  באנגליה (ארכיון), צילום: איי אף פי זכויות שידור באנגליה (ארכיון) | צילום: איי אף פי  זכויות שידור  באנגליה (ארכיון), צילום: איי אף פי

מנכ"ל Canal+ מקסים סעדה, כתב ל-LFP ש"זה בלתי נתפס לשלם תשלומים עתידיים כשהליגה הצרפתית מושבתת". לפי סעדה הכנסות Canal+ ב"צניחה חופשית". הערוץ שלו היה אמור לשלם החודש 110 מיליון יורו לליגה הצרפתית בעוד שחברת התקשורת הקטארית, BeIN היתה אמורה לשלם 42 מיליון יורו נוספים. גם BeIN ביטלו את התשלום. ללא הכסף הזה קבוצות הליגה הצרפתית חייבות לצמצמם הוצאות בצורה דרמטית - וזה אומר קיצוץ בשכר השחקנים ופיטורי עובדים - מה שעשוי להשפיע על החזרה לפעילות בעתיד הקרוב והרחוק.

מה קורה בשאר אירופה? בספרד ובאנגליה מקווים לחזרה של הליגות במאי או יוני. אם עד יוני הכדורגל לא יחזור, ייתכן שגם הליגה האנגלית וגם הליגה הספרדית יאבדו את כספי זכויות השידור מחברות התקשורת שמחזיקות בהן.

עם זאת, כבר עכשיו מצפים בארגוני הספורט ל"הפסד הכנסות משמעותי" בעקבות הצרות הכלכליות של מחזיקי זכויות השידור ואובדן הכנסות משמעותי, לזמן רב, של הכנסות מימי משחק. גם עולם החסויות לספורט יקטן באופן משמעותי - אפילו אם יחזרו למתכונת רגילה בשנה הקרובה.

לדוגמה, ביטול טורניר הגמר בכדורסל מכללות גרם לאובדן הכנסה עצום של כ-1 מיליארד דולר עבור מחזיקי זכויות השידור (אובדן ההכנסה הוא ממפרסמים שלא יפרסמו בערוצים שמשדרים כדורסל מכללות ללא משחקי הכדורסל).

יש חברות תקשורת שביטחו את עצמן למקרה של אובדן הכנסה מאירועי ספורט. ב-NBC, למשל, רכשו פוליסות ביטוח נרחבות שמכסות 90% מההכנסות הצפויות מפרסומות בזמן האולימפיאדה. כך גם יורוספורט וחברת דיסקברי.

ואולם, בעוד הימנעות מאובדן הכנסה קטסטרופלי בטווח הקצר היא אפשרית - לטווח הארוך מדובר כבר באתגר אחר לחלוטין.

דיאנה מיירס מחברת המחקר S&P Global אמרה ל"הוליווד ריפורטר" ש"אם המצב יימשך עוד הרבה זמן, ההשפעה תהיה משמעותית וארוכה על כל התעשייה". כרגע, לקורונה יש "אימפקט לא ידוע" על העסקים - והרבה תלוי ביכולת של ארגוני הספורט לחזור לפעילות, אפילו מצומצמת, שניתן לשדר בלייב.

לפי מחקר של Ampere Analytics סקיי ספורטס מייצרת 2.1 מיליארד ליש"ט בשנה מספורט - כ-22% מכל ההכנסה של הארגון מבריטניה. ללא ספורט - בקרוב - בטלוויזיה, הלקוחות פשוט יתנתקו מהשירות. כמו כן, וזה כבר מבט לעבר היום שאחרי הקורונה, מומחים מעריכים ש"יהיה פחות כסף לספורט בכל העולם".

אז האם בקרוב נראה יותר רעיונות לשידורי הליגות השונות - אפילו ללא קהל - בלחץ ענקיות התקשורת?

ב-NBA כבר מדברים על קיום משחקים באזור מבודד ושידורם לרחבי ארה"ב. ולמרות שבכדורגל האירופי חסרי יצירתיות וחזון, רעיונות על קיום משחקים באזור אחד מבודד, כבר מדוסקסים. עם זאת, ככל שהמשבר נמשך, ככה יותר ויותר ליגות מוותרות על המשך הליגה.

האם אפשרי יהיה לבודד עשרות ספורטאים מבודדים ובריאים באזור אחד כדי שאלו יספקו בידור להמונים - והכנסות הכרחיות לענקיות התקשורת העולמיות? יש להרבה מאוד גופים חזקים אינטרס חזק לעשות זאת. אפילו בזמן מגפה עולמית.

עתיד וורוד בגלל הקורונה?

יש לציין שמחקרים אחרים מראים שהספורט דווקא הולך ליהנות מעלייה כבירה במספר הצופים במשחקים אחרי משבר הקורונה. לפי חברת המחקר NextWave יותר מ-38% מהגברים והצעירים אמרו שהדבר שהם הכי מתגעגעים אליו במהלך המשבר זה "צפייה משותפת עם חברים ומשפחה באירועי ספורט".

לפי NextWave, "תהיה עלייה ניכרת בצפייה בתחרויות כשאלו יחזרו". גם דן כהן, מסוכנות Octagon, אמר למגזין SportsPro "שתעשיית הספורט לא צריכה להיות מודאגת מקריסה בשווי של זכויות השידור לטווח הארוך ושהביקוש לספורט בלייב יהיה גדול מאי פעם". הוא ממליץ לליגות שמנהלות משא ומתן עם גופי התקשורת לא למכור את עצמן בזול כ"פיצוי" לחברות התקשורת.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות