אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התאגידים שמנצלים את משבר הקורונה לטובתם צילום: בלומברג

דו"ח טכנולוגי

התאגידים שמנצלים את משבר הקורונה לטובתם

והם לא לבדם: גם ממשלות מנסות למנף את המשבר כדי לזכות בגישה עמוקה יותר למידע הפרטי שלנו. וגם: זום מודה בפרצות האבטחה שלה

05.04.2020, 10:11 | עומר כביר

מגיפת הקורונה שינתה הרבה דברים בעולם, חלק גדול מהם לקחנו כמובן מאליו. יציאה למסעדה, מפגשים עם חברים, קפיצה לסופר, איזון בין עבודה לבית, בילוי במסעדה, שקט נפשי – אלו ועוד רבים אחרים הם, לפחות לתקופה הקרובה, נחלת העבר.

לכן, בתקופה כל כך קשה ומלאת חוסר-ודאות, אפשר למצוא סוג של נחמה בכך שדברים מסוימים לא משתנים לעולם. כמו, למשל, תאגידים שהיו אכזריים לפני פרוץ המגיפה, שבים ומוכיחים שגם בעתות מצוקה הם יכולים להמשיך ולהיות כאלה. אובר, למשל, ממשיכה לפגוע בנהגים שלה בשלל דרכים. אבל את הכתר להתנהגות הכי פוגענית בעת הקורונה צריכה לקבל כנראה אמזון, שלא חוששת לנצל את המשבר על מנת להמשיך ולכופף את יחסי העבודה ולפגוע כמה שיותר בעובדים שלה. או לפחות אלו מביניהם שמעיזים להתלונן.

עובדי אמזון במחסון, צילום: Krisztian Bocsi עובדי אמזון במחסון | צילום: Krisztian Bocsi עובדי אמזון במחסון, צילום: Krisztian Bocsi

כתבתי כאן בשבוע שעבר על תנאי העבודה הבעייתים/מסוכנים במרכזי השילוח של אמזון. תזכורת קצרה: המתקנים של צפופים כתמיד, מה שהופך אותם לזירת התפרצות מועדפת, מוצרי סניטציה לשימושם בעת העבודה זמינים בכמויות דלות אם בכלל, ותנאי ההעסקה מאלצים עובדים להגיע לעבודה גם כשהם חולים. ומעל הכל, התחושה הבולטת ביותר בקרב העובדים היא שהאחריות לבטיחותם מוטלת עליהם.

היה עובד אחד, כריס סמולס ממרכז השילוח של אמזון בסטטן איילנד, שלא הסכים לשבת בשקט וארגון שביתה של העובדים במחאה על תנאי העבודה הירודים. אמזון, בתגובה , פיטרה אותו תוך שהיא מפיצה תרוץ אופייני שלפיו הוא פוטר כי לא שמר על כללי הריחוק החברתי במקום העבודה. מי שכבר יצא לו להתקל בניסיונות של חברות ענק להתנכל להתארגנויות עובדים קיבל את הטענה הזו בספקנות.

עתה, מזכר פנימי של אמזון שנחשף בסוף השבוע באתר Vice מספק בסיס מוצק לתחושה זו: לא בדאגה לשלום העובדים האחרים מדובר, אלא בקמפיין מאורגן שנועד לפרק את המחאה באמצעות חיסול העומד בראשה. מבחינה תדמיתית כמובן.

ג ג'ף בזוס מנכ"ל אמזון | צילום: בלומברג ג

וכך אמר על סמולס לא אחר מהיועץ המשפטי הראשי של אמזון, דיויד זפולסקי, לפי מזכר מפגישה בנושא: "הוא לא חכם, או רהוט, ואם העיתונות רוצה להתמקד בנו נגדו, נהיה בעמדת חזקה הרבה יותר מפשוט להסביר בפעם המי יודע כמה איך אנחנו מנסים להגן על עובדים. אנחנו צריכים להקדיש את החלק הראשון של התגובה שלנו להצגה תקיפה של הטענה שלפיו ההתנהגות של המארגן היתה לא-מוסרית, לא-מקובלת ואולי לא-חוקית, בפירוט, ורק אז להסביר על בטיחות עובדים. להפוך אותו לחלק המעניין בסיפור, ואם אפשר לפנים של כל הארגון/תנועה העובדים".

אמזון טענה, והמשיכה לטעון גם אחרי פרסום המזכר, שסמולס הפר הוראות מפורשות של החברה להישאר בבידוד במשך 14 יום אחרי שבא במגע עם עמיתה חולת קורונה. סמולס ערער על דברים אלו וטען שעובדים אחרים היו אתה במגע לתקופות ארוכות יותר, ושהמגע שלו אם עובדת התבצע שבועיים לפני שהגיעו התוצאות שלפיהן היא נשאית קורונה – כלומר שאין כבר טעם שייכנס לבידוד. בנוסף, אמר, אמזון באופן חשוד הורתה לו להיכנס לבידוד זמן קצר לפני תחילת השביתה. "אני זועם ומאוכזב, אבל לא מפותע", אמר סמולס. "כרגיל, אמזון מעדיפה לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח מאשר לפעול לשמירת הביטחון בקרב העובדים".

השאלה מי צודק פחות רלוונטית למקרה זה (אם כי אני נוטה להאמין לסמולס – תאגידים נוהגים לשקר כשזה נוגע למאבקי עובדים), כי אפילו אם אמזון מדברת אמת וסמולס הפר את כללי הריחוק החברתי, אפילו אם היה זה מוצדק לפטר אותו, האופן שבו החליטה לטפל בנושא חושף את כוונותיה האמיתיות, ואין קשר בינן לבין הגנה על העובדים.

מדבריו של זפולסקי עולה בברור שבאמזון ראו בסמולס מטרה נוחה, בן מיעוטים מקבוצה מוחלשת, לא "חכם" או "רהוט" שאפשר בקלות להפוך בתקשורת לשעיר לעזאזל, למצב אותו כ"פנים של כל הארגון", וכך למנף את המצב על מנת להשחיר את התארגנות העובדים המציקה הזו. אמזון יצאה בקמפיין מאורגן לפגיעה בעובד שלה מתוך מטרה מוצהרת לדכא מחאת עובדים, מתוך מטרה להסית את האש התקשורתית מתנאי העבודה במחסנים שלה לדיון בשאלה האם מנהיג המחאה היה בסדר או לא בסדר.

באמזון קיוו שבחסות הפחד מהקורונה, אף אחד לא יפשפש יותר מדי בטענות החברה ויקבלו בהבנה את הרצון להרחיק עובד שמסכן עובדים אחרים. יכול להיות שזה גם היה עובד לה, לולא דלפו לתקשורת ההערות המפלילות של זפולסקי.

כשמדובר ביחידים, פחד הוא דבר משתק. הוא גורם לנו להתכווץ בחשש, להמנע מכל פעולה, לחפש משהו שירגיע את החיה שנוהמת בפנים, ולקבל בהבנה, אפילו בשמחה, כל פעולה שיכולה לסייע בכך. לא משנה כמה היא מזיקה בטווח הארוך. ממשלות עושות את זה מצוין, ובחסות המשבר ראינו איך אושר לשב"כ לבצע מה שבארגון ביקשו מכותב שורות אלו שלא לכנות "ריגול נגד אזרחי ישראל", ואיך שר הביטחון הזמני בממשלת המעבר, נפתלי בנט, מנסה לנצל את ההזדמנות על מנת לשתף פעולה עם מפתחת תוכנות הריגול NSO.

ראש הממשלה בנימין נתניהו , צילום: לע"מ ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: לע"מ ראש הממשלה בנימין נתניהו , צילום: לע"מ

תאגידים לא שונים ממשלות בהקשר הזה, וגם הם מנסים למנף את המשבר לטובתם. למשל, כדי לזכות לגישה עמוקה יותר למידע הפרטי שלנו. ניסיון להדק את השליטה בעובדים ולהפטר מגורמים מציקים (אפשר סמולס לא התחיל לארגן את עובדי אמזון בגלל הקורונה, וכנראה היה ממשיך בכך גם לאחר המגיפה), הוא השלב המתבקש הבא. יכול להיות שסמולס לא עשה דבר שהצדיק את פיטוריו, אבל גם אם כן אין ספק שאמזון ניצלה זאת על מנת לקדם מטרות אחרות, לא בדיוק כאלו שקשורות לדאגה לשלום העובדים, תוך שהיא מקווה שהפחד מהקורונה יאפשר לה להסית את האש ממנה.

זו כנראה לא תהיה הפעם האחרונה שמשהו דומה מתרחש בחסות המשבר הנוכחי. כשאנשים יושבים בביתם, מפוחדים, טרודים, לעתים מחוסרי עבודה, קל הרבה יותר להונות אותם, לבצע מהלכים שבימים אחרים לא היו עוברים בשקט. אם מפחידים את הציבור מספיק, ואז מבטיחים לו שפעולה זו או אחרת מתבצעת במטרה להעלים את הסיבה לפחד, אפשר לעשות כמעט כל דבר. באמזון מבינים את זה היטב, וסביר להניח שהם לא היחידים.

ככל שעוברים הימים הולך ומתברר שהמשבר הזה הוא לא משהו זמני של כמה שבועות או חודשים ספורים. זה מצב חירום מתמשך שישפיע על חיינו לעוד זמן רב. הנורמלי החדש הזה מחייב אותנו להיות ערניים מתמיד, ולשים לב לממשלות, ארגונים ותאגידים שבחסות המצב ינסו לבצע מהלכים משמעותיים. הפחד והקורונה, בטווח הארוך, הם זמניים. השינויים שיבוצעו בחסותם הרבה פחות.

קצרצרים

1) כתבתי בשבוע שעבר על כל הפאשלות האחרונות של זום, אז הנה עוד אחת לאוסף: החברה הודתה אתמול שחלק מהשיחות שביצעו משתמשים נווטו בטעות לשרתים בסין, בגלל העומס הגדול. כדאי שיתאפסו שם על עצמם, ומהר, כי בינתיים יש כבר בתי ספר שמתחילים לאסור על שימוש בשירות מחשש לבעיות אבטחה.

Zoom, צילום: Jolt Zoom | צילום: Jolt Zoom, צילום: Jolt

2) אפל, כך לפי דיוווח של 9to5Mac, רכשה את חברת המציאות המדומה/מועשרת NextVR בעסקה בשווי של כ-100 מיליון דולר עדות לכך שבחברה בונים על היום שאחרי הקורונה, או שמא הימור שהמגיפה והשינויים שבעקבותיה יהיו אתנו עוד שנים וזה בדיוק הזמן להשקיע בטכנולוגיות שיאפשרו לנו לצאת מהבית מבלי לעזוב את הסלון?

תגיות