אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחרי הסגר: העלייה לתחבורה ציבורית תחויב בחבישת מסכה

ראיון כלכליסט

אחרי הסגר: העלייה לתחבורה ציבורית תחויב בחבישת מסכה

חיטוי אוטובוסים אחרי כל נסיעה, הוספת קווים חדשים ישירות לאזורי תעסוקה כדי למנוע צפיפות מסוכנת ומיגון פרספקס לתאי הנהג שיפריד אותם מהנוסעים: אמיר אסרף, ראש הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, כבר מתכונן ליום שבו תחל היציאה ההדרגתית מהסגר ויחודשו הנסיעות ברכבות ובאוטובוסים

07.04.2020, 08:40 | אודי עציון

בשבוע שעבר נותקה לראשונה עיר בישראל ממפת התחבורה הציבורית: בעקבות ההחלטה על הטלת סגר מלא על בני ברק, הופסקה הפעלת הקווים הבין עירוניים אל העיר וממנה, והקווים העירוניים הוגבלו לנסיעה בשטחה בלבד. העלייה לאוטובוס מותנית בחבישת מסכת פנים, ומספר הנוסעים המותר לא עולה על 20, כדי לאפשר מרווח בין הנוסעים שימנע הדבקה. בשאר המדינה פועלים רק 25% מקווי האוטובוסים, ובתדירות מופחתת. הרכבת מושבתת לגמרי.

קראו עוד בכלכליסט

ברשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה כבר מתחילים להיערך ליום של חידוש הנסיעות, כאשר יתחיל השחרור ההדרגתי מהסגר ברחבי בארץ. משרד הבריאות יקבע את העיתוי, אבל במשרד התחבורה מתכננים את השינויים ההכרחיים לעידן הקורונה, עם דגש על הסעת עובדים למרכזי תעסוקה, ובעיקר הבטחת בטיחות העבודה של הנהגים ובטיחות הנוסעים בחודשים שבהם תמשיך המגיפה ללוות אותנו.

במשרד מתייעצים עם גורמי הרפואה, לומדים מהלכים שבוצעו בסין עם שחרור הסגר, ועוקבים אחרי החלטות של גופי ניהול תחבורה ציבורית אחרים בעולם. "האחריות הכי בסיסית שלנו, עוד לפני שאוטובוס ורכבת יצאו בזמן לדרך, היא שהנסיעה לא תסכן את הציבור, וזה מה שיכתיב את אופי ההפעלה של התחבורה הציבורית", מסביר אמיר אסרף, ראש הרשות לתחבורה ציבורית. "איך אנחנו מבטיחים סנטיציה, איך מונעים צפיפות, ואיך בכל זאת נותנים שירות לציבור. עוד אין לנו תאריך, אבל אנחנו צריכים להיות מוכנים ברגע שגורמי הבריאות יאפשרו לענף לחזור לעבודה".

אמיר אסרף, צילום: אוראל כהן אמיר אסרף | צילום: אוראל כהן אמיר אסרף, צילום: אוראל כהן

ההחלטה הראשונה היא שעלייה לאוטובוס ולרכבת תחויב בחבישת מסכה. היום ההוראה מופעלת כבר כהוראת שעה בבני ברק, אבל המדינה צפויה להכניס חובה כזאת לתקנות החירום, ולחייב את המפירים אותה בקנס, שגבהו טרם נקבע. "מעבר לחובת חבישת מסכות, אנחנו נערכים לבצע חיטוי באוטובוסים בתחנות המוצא אחרי כל נסיעה", אומר אסרף. "גם בסין שילבו כעת חיטוי קבוע של התחבורה הציבורית עם ההפעלה המחודשת שלה. אנחנו בוחנים גם הוספת סימונים ברצפת האוטובוסים שיכוונו את הנוסעים היכן בטוח לעמוד, הרחק מאחרים ומהנהג. יתכן שגם נסמן מושבים שלא ניתן יהיה לשבת בהם כרגע מטעמי בריאות, כפי שכבר עשינו ברכבת הקלה בירושלים שממשיכה לפעול".

המגבלה של 20 נוסעים באוטובוס תישמר?

"אנחנו בוחנים כיצד לווסת את מספר הנוסעים. יש קווים שזה המספר, ואין בעיה, אבל יש קווים צפופים עם כמויות גדולות בהרבה. באוטובוס מפרקי נוסעים בבת אחת 130 איש. המטרה היא להפחית את מספר הנוסעים בקווים המבוקשים, אבל זה מחייב אותנו להפעיל פי 2-3 אוטובוסים, שאין לנו ואין מספיק נהגים להפעיל אותם".

החידוש הבולט יהיה הוספת קווים חדשים וישירות לאזורי תעסוקה. קווים שיהיו להם כמה תחנות בודדות בעיר, ואז יסעו ישירות לאזור שבו נמצאים מקומות עבודה רבים. המטרה: קיצור זמן הנסיעה כך שיהווה תחרות לרכב פרטי, וניהול מספר הנוסעים בכל אוטובוס, כדי למנוע צפיפות מסוכנת. "רשימת הקווים נמצאת עדיין בהכנה. נוכל להפעיל אותם במתכונת של הזמנת נסיעות יום קודם באפליקציה, כך שנוכל לנהל את מספר הנוסעים ואת תדירויות הנסיעה. מדובר בקווי פרימיום שיעניקו שירות משופר ובטוח לעובדים, כי ההפעלה המתכונת כזאת תוכל לאפשר לנו לוודא שהמזמין אינו חולה מאובחן, או מי שמחויב בבידוד. גם בעולם כבר מתכננים הצלבות כאלה, ובסין כבר התחילו, ואולי גם אנחנו נצטרך".

תחבורה ציבורית בימים שלפני הקורונה, צילום: יובל חן תחבורה ציבורית בימים שלפני הקורונה | צילום: יובל חן תחבורה ציבורית בימים שלפני הקורונה, צילום: יובל חן

כדי להגדיל את מספר האוטובוסים והנהגים הזמינים יהיה תכנון של עשרות קווים מחדש, כך שמסלוליהם יתקצרו, הנסיעה שלהן תהיה מהירה יותר, והם יוכלו לבצע יותר נסיעות בכל יום. "יש קווים שכדי לשרת תחנה אחת בשכונה, האוטובוס וכל נוסעיו צריכים לנסוע 5 דקות נוספות, מה שמסרבל מאוד את המסלול, שנראה כמו מוניטור של פעימות לב. בסיום התכנון נבחן איזה קווים נשנה כדי לייעל את המערכת".

כבר באמצע החודש שעבר הודיע משרד התחבורה על הפסקת התשלום במזומן באוטובוסים, כמהלך שנועד לצמצם את המגע בין הנהגים לנוסעים, ואת סכנת ההדבקה לנהגים. נראה שהשימוש במזומן לא צפוי לחזור כרגע, והנוסעים יוכלו להשתמש באפליקציות התשלום הסלולריות החדשות שהיו אמורות להיות מושקות החודש ומתעכבות מעט בגלל הקורונה, או בכרטיסי הרב קו. האפליקציות יותאמו לשימוש גם במכשירי סמארטפון "כשרים" שבהם משתמש חלק מהאוכלוסייה החרדית. "גם נוסעים מבוגרים יצטרכו להשתמש באחד מאמצעי התשלום האלה, אנחנו חייבים להגן גם עליהם בתקופה הזאת", אומר אסרף.

מהלך נוסף שיגן על הנהגים יהיה התקנת מיגון פרספקס לתאיהם באוטובוס, ליצירת הפרדה מהנוסעים. "אנחנו רוצים לחזק את הביטחון האישי והרפואי של הנהגים. פנינו כבר בהצעות למפעלים אבל קיבלנו הצעות בסדר גודל של כ-15 אלף שקל לאוטובוס, שנראו לנו יקרות מדי, ועם צי של 10,000 אוטובוסים יחייבו אותנו להוציא 150 מיליון שקל על המיגון, אז פנינו לקבלת הצעות נוספות".

בגלל ההדממה החלקית הוציאו חברות התחבורה הציבורית אלפי נהגים לחל"ת. הרשות לתחבורה ציבורית הורתה להפעיל קווים קיימים עם שני נהגים, אחד מהם כפקח על מספר הנוסעים, וכך לספק תעסוקה ל-5,000 מבין 16 אלף הנהגים, ולהבטיח שיוכלו לחזור במהירות לעבודה כאשר הקווים יתוגברו בחזרה, ונהגים שהוצאו לחל"ת יצטרכו לסיים חודש שלם לפני שיחזרו לעבודה. חברות התח"צ נמצאות כרגע במצוקה כלכלית, לאחד הפסקת התשלומים מהמדינה שמבוצעים לפי נסיעות בפועל, וצפוים דיונים עם האוצר איזה סיוע תעניק להן המדינה כדי למנוע התמוטטות ופגיעה בשירות.

בחודש שעבר שיחרר בית המשפט העליון את שבעת מכרזי התחבורה הציבורית הגדולים, שחלקם עוכבו כבר שנתיים בשל עתירות של יבואני האוטובוסים ומפעלי האוטובוסים הישראלים לגבי הפעלת חובת הרכש הגומלין במכרזים. מדובר במכרזי הפעלת תחבורה ציבורית באשכולות של בית־שמש, פרוזדור ירושלים, שומרון, רהט, צפון ירושלים עירוני, מרכז ירושלים עירוני וקווי שירות באשכול מטרונית חיפה, שכוללים הוספת 2,100 אוטובוסים לקווים חדשים ולשיפור התדירות של קווים קיימים.

אולם הקורונה תביא לעיכוב נוסף בפרסום המכרזים. "אי הודאות בענף כרגע תקשה על מפעילות התחבורה הציבורית להתמודד כרגע במכרזים, או שתביא אותן להגיש הצעות גבוהות מבעבר. המכרזים מוכנים, אבל נפרסם אותם רק כאשר המצב יתבהר", אומר אסרף.

חדשות טובות מצפות לנוסעי הרכבת: ההחלטה של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לנצל את השבתת השירות כדי להאיץ את עבודות התשתית הביאה כבר להשלמת החישמול עד תחנת סבידור בת"א, כך שכאשר תחודש הפעלת הקו מירושלים הוא כבר לא יגיע רק עד תחנת ההגנה. עם זאת ייתכן שמגבלת 400 הנוסעים לרכבת בקו תישאר, הפעם מטעמי בריאות הנוסעים, ואולי תידרש בקווים נוספים. עם זאת, כדי להקטין את הצפיפות ידון משרד התחבורה עם משרד הביטחון באיסור זמני על נסיעת חיילים ברכבת, והפעלת הסעות מיוחדות באוטובוסים.

תגיות