אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עשור אחרי הצגת הפרויקט, פורסמו הליכי המכרז להקמת הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת הדמיה: יינון יעוץ ומחקר בע"מ

עשור אחרי הצגת הפרויקט, פורסמו הליכי המכרז להקמת הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת

מדובר באחד מקווי הרכבת הקלה הארוכים בישראל, והוא כולל מסילה באורך 41 ק"מ, מתוכה 29 ק"מ בקו הבין-עירוני. עלות הפרויקט עד לפתיחה הצפויה ב-2027 נאמדת בכ-7 מיליארד שקל, וברבעון האחרון של 2021 ייצא המכרז הסופי לדרך

07.04.2020, 18:08 | ליאור גוטמן

חברת כביש חוצה ישראל פרסמה היום (ג') את מסמכי הליך המיון המוקדם (PQ) של קו הרכבת הקלה שיחבר בין חיפה לנצרת.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר באחד מקווי הרכבת הקלה הארוכים בישראל, והוא כולל מסילה באורך 41 ק"מ, מתוכה 29 ק"מ בקו הבין-עירוני. התוואי יחבר בין התחנה מרכזית המפרץ בחיפה, מחלף קריית אתא צפון, דרך כביש 6,400 לעיר נוף הגליל (לשעבר נצרת עילית), עם תחנה סופית בכיכר העירייה בנצרת. הקו אמור להיפתח בשנת 2027, בו יפעלו 32 קרונות שיסיעו לפחות 100 אלף איש ביום.

הדמייתהרכבת הקלה חיפה-נצרת , הדמיה: יינון יעוץ ומחקר בע"מ הדמייתהרכבת הקלה חיפה-נצרת | הדמיה: יינון יעוץ ומחקר בע"מ הדמייתהרכבת הקלה חיפה-נצרת , הדמיה: יינון יעוץ ומחקר בע"מ

בחוצה ישראל מתגאים שהם מקדימים את לוחות הזמנים בלפחות שלושה חודשים, כאשר המכרז הנוכחי, בהיקף של כ-3 מיליארד שקל, מכוון לחברות שיציעו שירותי ניהול, תכנון והתקנה של מערכות רכבתיות (Systems), איתות (Signaling), ומסילה (Track). עלות הפרויקט עצמו עד לפתיחה נאמדת בכ-7 מיליארד שקל, וברבעון האחרון של 2021 ייצא המכרז הסופי לדרך. דן שנבך, מנכ"ל חוצה ישראל, אומר כי "פרסום המיון המוקדם לסייע בכך להנעת המשק קדימה בצל משבר הקורונה. זוהי אבן דרך משמעותית בקידום הפרויקט".

אז באמת ייתכן שחוזה ישראל מקדימים את לוחות הזמנים, אבל זה רק מהרגע שהפרויקט עבר לידיים שלהם. למעשה, פרויקט הרכבת הקלה בין נצרת לחיפה הוא אחד הפרויקטים הבולטים בכשלון יכולת הסעת ההמונים בישראל ובחוסר היכולת של הממשלות לאורך השנים לקדם פרויקטים של הסעת המונים.

כאמור, הפרויקט עצמו הוצג רשמית בממשלה בדיוק לפני עשור, כלומר באפריל 2010, אבל לקח שנתיים עד שמשרדי הממשלה החליטו האם זה יהיה קו רכבת כבדה או קלה. רק ב-2015 חברת יפה נוף החיפאית הגישה את התוואי למוסדות התכנון. ב-2017 הניהול עבר לידיים של חברת חוצה ישראל שהחלה להוציא מכרזים ראשוניים, ורק לפני כשנה זכו החברות אינקו הספרדית וינון הישראליות במכרז לתכנון הקו. השורה התחתונה, ומבלי שזו אשמתה של חוצה ישראל שרק קיבלה אחריות על הק לפני כשלוש שנים, הוא שלמדינת ישראל יקח 17 שנה להרים קו רכבת קלה עבור ישובי הגליל, זאת בהנחה שמעכשיו הכל יתקדם כשורה ואף קבלן או יישוב יעתור לבתי המשפט כנגד קידום הפרויקט.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות