אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נתיבי איילון ביטלה את החוזה מול אקסליון לתעדוף רמזורים בנתיבי תחבורה ציבורית צילום: מורי חן

נתיבי איילון ביטלה את החוזה מול אקסליון לתעדוף רמזורים בנתיבי תחבורה ציבורית

לטענת נתיבי איילון אחרי חתימת החוזה, התברר לכאורה כי אקסליון שינתה על דעת עצמה את תנאי החוזה, חתמה עליו, והעבירה אותו לידי נתיבי איילון לטובת המשך ההתקשרות בין הצדדים. אקסיליון: "ההצעה שלנו לא שונתה מעולם, נגן על זכייתנו ועל שמנו בבית המשפט"

20.04.2020, 14:12 | ליאור גוטמן
חברת נתיבי איילון ביטלה לאחרונה את החוזה שנחתם מול חברת ההזנק אקסליון (Axilion), במסגרתו תוכננה רכישה של מערכת לתעדוף רמזורים לנתיבי תחבורה ציבוריים, כך נודע לכלכליסט. מדובר במכרז להתקנת מערכת בשורת צמתים ונתיבי תחבורה שמיועדים לתנועת אוטובוסים, כזו שתאפשר נסיעה רציפיה ושילוב אמצעי הסעת המונים בצורה יעילה, כך שאוטובוסים יזכו לגישה מהירה לתוך גוש דן, והם לא יצטרכו לעמוד בפקקי התנועה כמו כל שאר כלי הרכב. התוכנה של אקסלריון מוכרת על ידי משרד התחבורה, והיא הותקנה זה מכבר ברכבת הקלה בירושלים ובפרויקט המטרונית בחיפה. לטענת החברה רק בחיפה התקנת המערכת קיצרה את זמן הנסיעה במסלולי המטרונית ביותר מ-20%.

נתיבי תחבורה ציבורית נתיבי תחבורה ציבורית נתיבי תחבורה ציבורית

הסיבה לביטול החוזה נשמעת על פניו כנדירה למדי בכל הקשור להתקשרות בין חברה ממשלתית לגוף פרטי: לטענת נתיבי איילון החוזה עם אקסליון נחתם כדת וכדין, אולם לאחר החתימה התברר לכאורה לנתיבי איילון שאקסליון שינתה על דעת עצמה את תנאי החוזה, חתמה עליו, והעבירה אותו לידי נתיבי איילון לטובת המשך ההתקשרות בין הצדדים.

בנתיבי איילון מודים שהם "פספסו" את השינויים שנעשו לכאורה על גבי טפסי המכרז, אולם מרגע שהם התגלו הם היו חייבים לבטל את ההתקשרות. טענה נוספת שנשמעה ברקע ההתקשרות היא המחיר שלה - לפי נתיבי איילון עלות ההתקנה גבוהה פי כמה ומתייחסת למערכת לכל צומת, ולא כמכלול לכל הפרויקט.

כך או כך, ההתקשרות בין הצדדים בוטלה בדיעבד, מה שהוביל לשורת טענות קשות מצד אקסליון. לטענת הזכיין שנפסל המדינה (באמצעות נתיבי איילון) למעשה ביטלה חוזה שנחתם כדת וכדין, וזאת אחרי שמי שהיה אמור לאשר את התמחור הכולל ואת החוזים בין הצדדים לכאורה סיים את עבודתו, אחרת לא היה נחתם חוזה. עוד טוענים שם שהחברה שכרה משרדים וגייסה עובדים על בסיס הזכיה במכרז, בוודאי אחרי שהיא קיבלה לידיה את כל האישורים הדרושים, ועתה מישהו נזכר לכאורה בדיעבד שהפרויקט לא מתאים לו. השורה התחתונה - בין הצדדים מתנהלת חלופת מכתבים שעשויה להתגלגל לכותלי בית המשפט, כאשר נתיבי איילון טוענים שפרויקט תעדוף נתיבי התחבורה הציבורית לא נפגע והזכייה במכרז עברה לחברה גרמנית שהתמודדה על הפרויקט במקביל לאקסליון.

מנתיבי איילון נמסר בתגובה ש"נתיבי איילון מקדמת מגוון פרוייקטים תחבורתיים כשהיא רואה לנגד עיניה את טובת הפרויקט ואת ציבור הנוסעים. החברה פרסמה מכרז פומבי בנושא תוכנה לתכנון רמזורי העדפה. החברה תתקדם עם החברות שעמדו בתנאי המכרז בהתאם לחוק חובת המכרזים".

מחברת אקסיליון נמסר בתגובה ש"בניגוד לטענת גורמים בנתיבי איילון חברת אקסיליון הגישה את ההצעה המקורית במכרז בכתב ב-4 עותקים מודפסים למכרז לפי החוק והיא לא שונתה מעולם. מה שהשתנה הוא ההחלטה התמוהה של נתיבי איילון לבטל העדפה ברמזורים לאוטובוסים בנת"צ בפרויקט ה'מהיר לעיר' מה שיהפוך אותו ל'איטי לעיר'. ביטול זכייה במכרז לאחר חתימה על חוזה, כפי שביצעה נתיבי איילון, הינו מעשה שלא ייעשה ובכוונתנו להגן על זכייתנו ועל שמנו בבית המשפט".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות