אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה לא מתחשב במצב הכלכלי: הטסטים לרכב התייקרו גם באפריל צילום: עמית שעל

משרד התחבורה לא מתחשב במצב הכלכלי: הטסטים לרכב התייקרו גם באפריל

מתווה תשלומי אגרות הרישוי החדש חושף התייקרויות שנעות בין שקלים בודדים לעשרות שקלים, תלוי בקטגוריה של הרכב. ההתייקרות אינה כוללת את תשלום אגרת הרדיו בסך 156 שקל

21.04.2020, 09:06 | תומר הדר ואודי עציון

אם חשבתם שהקורונה, האבטלה או המצב הכלכלי יגרמו למשרד התחבורה לשנות את מתווה התייקרות אגרות הרישוי, היכונו לאכזבה. החודש נכנס לתוקפו עדכון של עלויות אגרות הרישוי לרכב שמגלם, כמעט כמו תמיד, התייקרויות. השנה לפחות קיימת הוזלה מסוימת בעלויות אגרת הרדיו, משמע ברכבים מסוימים ההתייקרות תתאזן. כיום במדינת ישראל נדרש כל בעל רכב לשלם אגרת רישוי, כלומר עלות הוצאת רישיון הנהיגה. גובה האגרה מתחיל בכ-700 שקל לרכב ישן ועממי ומגיע עד מעל 4,000 שקל לרכב חדיש, גדול ויוקרתי. יש לציין כי אגרת הרישוי אינה קשורה לביצוע מבחן הרישוי עצמו - תהליך שגם עולה כמה עשרות עד מאות שקלים. בעליהן של מכוניות חדישות, שגילן הוא פחות משלוש שנים, פטורים מההגעה אל מכון הרישוי וביצוע ה"טסט" אך עדיין צריכים לשלם מדי שנה את אגרת הרישוי - שכאמור מתייקרת גם החודש. במשרד התחבורה מדגישים בכל פעם כי ההתייקרות של אגרות הרישוי נובעת משיקולים של משרד האוצר.

קראו עוד בכלכליסט

מוסך בבני ברק (ארכיון), צילום: תומי הרפז מוסך בבני ברק (ארכיון) | צילום: תומי הרפז מוסך בבני ברק (ארכיון), צילום: תומי הרפז

פרה חולבת בהיקף של 5 מיליארד שקל בשנה

כמה כסף מכניסות אגרות הרישוי למדינת ישראל? לפי מחקרים שפרסם אגף המחקר של הכנסת עוד בשנת 2016, למעשה המחקרים היחידים שפורסמו עד היום בנושא, אגרות הרישוי הכניסו למדינת ישראל דאז כארבעה מיליארד שקל בשנה. כיום הסכומים גבוהים יותר ומגיעים לפי הערכות למעל חמישה מיליארד שקלים בשנה, זאת לאור הגידול במספר המכוניות בכבישי ישראל. עוד קבע המחקר כי גובה אגרות הרישוי המשולמות בישראל נע בין פי שלוש לפי ארבע ביחס למדינות מערביות. לעתים מדובר אפילו בפי שבע.

כמה נשלם יותר?

מתווה תשלומי אגרות הרישוי החדש חושף התייקרויות בכל הקטגוריות - התייקרות שאינה כוללת את תשלום אגרת הרדיו בסך 156 שקל. אגרה זו הוזלה לפחות ביחס לאשתקד - אז עלתה אגרת הרדיו 164 שקלים. יש להדגיש, כי ההתייקרויות עצמן מגיעות לעשרות שקלים לרכב - אך בכבישי ישראל נוסעות לפי הלמ"ס כארבע מיליון מכוניות. החישוב עצמו מחולק לשבע קבוצות מחיר - וכל קבוצה מחולקת בעצמה לתתי קבוצות שנקבעות לפי מחיר הרכב כאשר היה חדש. הקבוצה הראשונה, של מכוניות עד 101 אלף שקל מתייקרת כמובן. כך, בעל רכב שגילו עד שלוש שנים שילם עד כה 1,073 שקל. כעת הסכום עולה ל 1,079 שקל. בעל רכב כזה (שעלה עד 101 אלף שקל כשהיה חדש) שגילו הוא בין ארבע שנים לשש שנים שילם עד כה 940 שקלים עבור הטסט - כעת המחיר עולה ל-946 שקלים.

על רכב בקבוצה השניה (שעולה כחדש עד 122 אלף שקלים) שגילו הוא עד שלוש שנים שילמו עד כה אגרת רישוי בגובה 1,365 שקל - כעת האגרה מתייקרת ל 1,373 שקל. בקבוצה זו, של רכבים שמחירם הוא עד 122 אלף שקל נעות ההתייקרויות בין שבעה לשישה שקלים. בקבוצה הפופולארית ביותר בישראל - של המכוניות המשפחתיות ורכבי הכביש שטח העממיים, שמחירם נע בין 122 אלף שקלים ל 144 אלף שקלים - ניכרות עליות יותר משמעותיות, החל בעשרה שקלים למכונית במקרה של מכונית חדישה ועד שישה שקלים כאשר מדובר במכונית מיושנת. יש לציין כי דווקא הפחתת ההתייקרות של אגרת הרישוי של המכוניות ככל שהרכב הולך ומזדקן עומדת בניגוד להצהרות של משרדי הממשלה לפיהם רכב ישן, מזהם ולא בטיחותי נדרש לרדת מהכביש. ההתייקרות המשמעותית ביותר היא בקבוצה הבכירה, של רכבים מעל 300 אלף שקלים - שם מדובר בהתייקרות של 27 שקלים ברכב חדיש.

תגיות