אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק משקיעה 5.7 מיליארד דולר בספקית הסלולר הגדולה בהודו צילום: בלומברג

פייסבוק משקיעה 5.7 מיליארד דולר בספקית הסלולר הגדולה בהודו

החברה הודיעה הלילה על רכישת 10% ממניות ספקית הסלולר ההודית Jio. המהלך מיועד לספק לפייסבוק דריסת רגל נרחבת ביבשת, שהיא גם השוק הגדול ביותר לאפליקציית המסרים המיידים שלה - WhatsApp

22.04.2020, 11:28 | רפאל קאהאן

פייסבוק הודיעה אמש (ג') על רכישת נתח של כ-10% ממניות ספקית הסלולר הגדולה בהודו, Jio, עבור סכום של כ-5.7 מיליארד דולר. הרכישה הופכת את פייסבוק למחזיקת מניות המיעוט הגדולה בחברה, שלה כ-370 מיליון מנויים בתת-יבשת. המהלך מיועד לספק לפייסבוק דריסת רגל נרחבת יותר בהודו, שהיא גם השוק הגדול ביותר לאפליקציית ווטסאפ שלה, עם כ-400 מיליון משתמשים מתוך כ-2 מיליארד ברחבי העולם.

קראו עוד בכלכליסט

על פי הערכות שקדמו למהלך של פייסבוק, שווי השוק של ג'יו הגיע לכ-66 מיליארד דולר. על פי פייסבוק מדובר במהלך שמיועד לציין את "המחויבות שלנו להודו", כפי שנמסר ממנה. ההשקעה של פייסבוק היא הגדולה ביותר בעולם עבור מניות מיעוט של חברת טכנולוגיה, כמו כן מדובר בהשקעה הזרה הגדולה ביותר עד כה בתחום הטכנולוגיה בהודו.

פייסבוק, צילום: רויטרס פייסבוק | צילום: רויטרס פייסבוק, צילום: רויטרס

ג'יו (Jio) היא חברת בת של תאגיד Reliance, התאגיד בעל שווי השוק הגדול ביותר בהודו, ואחת הוותיקות במדינה. החברה הוקמה ב-2016 והחלה להציע מנויי דור 4 בחינם לחצי שנה למנויים חדשים. הדבר הצית מלחמת מחירים בינה לבין וודפון ואיירטל, שתי המתחרות הגדולות. עם זאת אלה לא הצליחו להתמודד עם מחירי הרצפה של ג'יו וכיום האחרונה היא הספקית הגדולה במדינה.
פייסבוק משקיעה בספקית הסלולר בהודו, צילום: שאטרסטוק פייסבוק משקיעה בספקית הסלולר בהודו | צילום: שאטרסטוק פייסבוק משקיעה בספקית הסלולר בהודו, צילום: שאטרסטוק

אבל העניין בג'יו אינו רק בשליטתה בשוק ההודי. היא גם מחזיקה מספר מיזמים מתקדמים כגון שירות הסטרימינג JioSaavn, ייצור סמארטפונים, חיבורי אינטרנט לבית ולעסקים, טלוויזיה, שירות תשלומים. אך בעיקר יתרונה הוא בחזקתה המשותפת עם רליאנס בשירות הקניות המקוון JioMart, שמהווה תחרות ישירה לאמזון ופליפקארט, ושנהנה מהגב של רשת הקמעונאות Reliance Retail הגדולה ביותר בהודו. עבור פייסבוק מדובר בפלטפורמה יותר ממתאימה כדי לקדם את מיזמי המסחר המקוון שלה דרך האפליקציה, ווטסאפ ואינסטגרם.

מייסד רילייאנס מוקש אמבאני, צילום: רויטרס מייסד רילייאנס מוקש אמבאני | צילום: רויטרס מייסד רילייאנס מוקש אמבאני, צילום: רויטרס

אך מדובר ביותר ממהלך אסטרטגי מסחרי. בעלי תאגיד רליאנס, מוקש אמבאני, האיש העשיר בהודו, הוא גם מקורב מאוד לראש הממשלה, נרנדרה מודי. עבור פייסבוק זה מאפשר למתן מעט את הלחץ שהופעל עליה על ידי ממשלת מודי בנושאים רבים. בין היתר היא נחסמה מיוזמת Free Basics, שהייתה אמורה לספק אינטרנט חינם עבור כניסה דרך פורטל של פייסבוק לרשת. אמבני לא התבלבל ועם הרכישה הוא גם מסר שהסינרגיה בין פייסבוק ורליאנס תאפשר לקדם את תוכניתו של מודי ל"הודו דיגיטלית".

מול פייסבוק פועלים בהודו גוגל, שחולשת על חלק ניכר משוק הפרסום, אך בעיקר טיקטוק, שלה כ-250 מיליון משתמשים בהודו ושצפויה להוסיף להם עוד כ-100 מיליון עד סוף השנה. טיקטוק הצליחה למשוך אליה משתמשים שפייסבוק וגוגל נאבקו כדי לצרף אליהן אך ללא הצלחה. המהלך של טיקטוק מזנב בפייסבוק, אך ברשת החברתית לא הצליחו עדיין למצוא את תגובת הנגד. שירות מקביל בשם Lasso שהשיקה פייסבוק זמין בינתיים באופן מוגבל מאוד בברזיל ומדינות נוספות, אך לא בהודו.

תגיות