אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צניחת מחיר הנפט עלולה לעלות ללוויתן בחצי מהחוזה המצרי צילום: אלבטרוס

צניחת מחיר הנפט עלולה לעלות ללוויתן בחצי מהחוזה המצרי

ההסכם של שותפות הגז עם דולפינוס מתיר לחברה המצרית לצמצם עד ל־50% את היקף הרכישה השנתית, אם המחיר השנתי הממוצע של חבית מסוג ברנט יורד אל מתחת ל־50 דולר — מצב שנמשך כבר חודש וחצי. אובדן הכנסות כזה עלול לפגוע בדיבידנד שקבוצת דלק כה זקוקה לו

23.04.2020, 07:44 | ליאור גוטמן

ההשפעה של צניחת מחירי הנפט בארה"ב נשארה עד כה בעיקר שם. הסיבה העיקרית לכך היא שמחיר הנפט מסוג WTI אינו רלבנטי לישראל, שנשענת על יבוא והצמדות חוזיות של נפט מסוג ברנט. אולם אתמול, בשעות הבוקר המוקדמות, נפרץ הסכר, וגלי ההדף הגיעו גם לשוק הישראלי - מחירה של חבית מסוג ברנט צנח מכ־29 דולר לפני כשבוע לכ־16 דולר. במהלך יום המסחר המחיר התאושש מעט לכיוון 20 דולר, אולם בשלב זה איש אינו יודע מתי צניחת המחירים הזו תיגמר, ועל איזה מחיר היא תתקבע.

קראו עוד בכלכליסט

מי שמביטות בדאגה הולכת וגוברת במחירי הברנט היא שותפות הגז לווייתן, ובעקבותיה קבוצת דלק, שמחזיקה באמצעות דלק קידוחים ב־45.34% בלווייתן.

המנכ"לים בלווייתן. מימין: יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים, יגאל לנדאו מנכ"ל רציו, דיוויד סטובר מנכ"ל נובל אנרג המנכ"לים בלווייתן. מימין: יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים, יגאל לנדאו מנכ"ל רציו, דיוויד סטובר מנכ"ל נובל אנרג'י | צילומים: אוראל כהן, ערן לוי, James LaCombe המנכ"לים בלווייתן. מימין: יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים, יגאל לנדאו מנכ"ל רציו, דיוויד סטובר מנכ"ל נובל אנרג

החוזה יוארך בשנתיים אם לא תירכש הכמות המוסכמת

כפי שפורסם ב"כלכליסט", שותפות לווייתן כללה בסוף 2019 סעיף בחוזה היצוא למצרים שהיקפו תלוי במחיר חבית נפט מסוג ברנט - סעיף שעשוי להתברר כבעייתי מבחינתה, לאור המחירים הנוכחיים. כפי שעלה מהדו"חות של רציו – שמחזיקה ב־15% מהמאגר - התחייבה חברת דולפינוס המצרית לרכוש או לשלם (Take or Pay) עבור כמות שנתית מינימלית, אולם אותו סעיף קובע כי "דולפינוס תקטין את הכמות השנתית המינימלית בשנה שבה המחיר היומי הממוצע של מחיר הנפט מסוג ברנט יירד מתחת ל־50 דולר לחבית, כך שכמות זו תעמוד על 50% מהכמות החוזית השנתית".

הסוכרייה שהוסכמה בין הצדדים למציאות שכזו היא ש"במקרה שהרוכשת לא תרכוש את הכמות החוזית הכוללת, יהיה כל צד רשאי להאריך את תקופת האספקה בשנתיים נוספות". כלומר, אם במשך שנה ברציפות תיסחר חבית נפט מסוג ברנט במחיר ממוצע של פחות מ־50 דולר, יוכלו המצרים לקצץ חצי מהכמות הנרכשת, אולם תקופת האספקה תתארך עד שנת 2036.

אמנם המדידה היא לאורך השנה כולה, והחשבון הסופי יוגש בסוף 2020, אולם אתמול צנח מחיר הברנט בשנית, ובדיקה מעלה כי מאז 5 במרץ ירד מחיר החבית אל מתחת לאותו רף של 50 דולר. כלומר, כבר כחודש וחצי נמצאת שותפות לווייתן במכירות שהן מתחת לרף השלילי, ונמוך באופן משמעותי מהמדרגה שנקבעה. כדי לפצות על כך, ולהגיע לממוצע שנתי של 50 דולר לחבית, מתחייב מצב שבו למשך חודש וחצי במהלך המחצית השנייה של 2020 יעלה המחיר באופן משמעותי מעל לרף 50 הדולרים לחבית.

למעשה, ככל שהמחיר הנוכחי יישאר על כנו לאורך זמן, יצטרכו דלק קידוחים, נובל אנרג'י ורציו להתפלל לכך שהפיצוי יגיע בדמות מחיר עתידי של שינוע סביב 60 עד 70 דולר לחבית - מציאות שכרגע נראית דמיונית לגמרי.

חוזה הגז למצרים הוא החוזה הגדול ביותר של שותפות לווייתן, והיקפו כ־60 מיליארד מ"ק לאורך 15 שנה. לשם השוואה, חוזה היצוא מול ירדן, שספג אתמול ביקורת פנימית בממלכה ההאשמית בקריאה לחתוך במחירו, הוא כ־45 מיליארד מ"ק לאורך 15 שנה.

ההכנסה ממצרים אמורה להיות כמיליארד דולר בשנה

היצוא למצרים החל בינואר 2020, ובמסגרת ההסכם תייצא שותפות לוויתן עד יוני השנה גז טבעי בקצב של כ־2.1 מיליארד מ"ק בשנה, ומיולי השנה אמור היצוא לזנק לקצב של כ־3.6 מיליארד מ"ק לשנה. ביולי 2022 היצוא ישודרג שנית, ובפעם האחרונה, לקצב שנתי של כ־4.7 מיליארד מ"ק לשנה.

לפיכך, בתרחיש פסימי צופה פני עתיד, עלולה שותפות לוויתן להגיע לסוף השנה הנוכחית עם בקשה לחתוך את היצוא למצרים בחצי. כלומר, במקום לעמוד על קצב שנתי של כ־3.6 מיליארד מ"ק לשנה, יהיה עליה לצמצם פעילות לקצב שנתי של כ־1.8 מיליארד מ"ק בלבד.

מציאות שכזו תוביל לכמה רעידות משנה, והראשונה שבהן תהיה צניחה בהכנסות השותפות. על פי הערכות, צבר ההכנסות ממצרים אמור היה להניב לשותפות לאורך השנים כמיליארד דולר בממוצע לשנה, אולם כיוון שחוזי היצוא צמודים למחירי הברנט שצונח, המכירה כיום מתבצעת לפי מחיר שנאמד בכ־4.8 דולר ליחידת חום - שהוא מחיר הרצפה בחוזים. כלומר, גם ההכנסות אינן עומדות בקצב שנאמד בשנה שעברה, לפני משבר הקורונה.

אם מחיר הברנט יסתכם בפחות מ־50 דולר על פני השנה, והמצרים יבקשו לחתוך את כמות הרכש, תמצא את עצמה דלק קידוחים מול אתגר במחזור חוב מתוכנן של 2–2.5 מיליארד דולר, בעקבות צניחה במכירות ללקוח הכי גדול.

ואם לא די בזה, מי שיושבת בעמדת המתנה, ללא יכולת להשפיע או לשלוט במתרחש, היא קבוצת דלק. זו מחכה לקבל דיבידנדים מדלק קידוחים בהיקף של כ־620 מיליון שקל לשנת 2020 וסכום דומה ל־2021. ככל שייפגע החוזה הגדול ביותר של שותפות לווייתן, תיפגע גם יכולתה של דלק קידוחים לשלם דיבידנדים לקבוצת דלק, שנושאת על גבה חוב מאתגר של 9 מיליארד שקל.

משותפות לווייתן נמסר: "הזרמת הגז למצרים נמשכת כסדרה בהתאם להסכמים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות