אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המסעדנים מאיימים: "אחרי שהיו תורים באיקאה, אנחנו נחזיר ממחר את הטייק אווי" צילום: איי פי

משבר הקורונה

המסעדנים מאיימים: "אחרי שהיו תורים באיקאה, אנחנו נחזיר ממחר את הטייק אווי"

תומר מור, העומד בראש עמותת המסעדנים, אמר לכלכליסט: "האיסור לבצע טייק אווי זה בולשיט. אנחנו לא רואים הגנה על הציבור ואנחנו צריכים פרנסה. שירות הטייק אווי הוא חבל הצלה מיידי לעסקים"; זכיין סניף ארקפה: "אין לי איך להניע את העסק מחדש"

23.04.2020, 13:30 | אורנה יפת

לאחר הפתיחה של חלק מבתי העסק וחזרתם לפעילות של מתחמי המסחר הפתוחים, מתכוונים המסעדנים ורשתות בתי הקפה להחזיר ממחר את שירות הטייק אווי (Take Away) מבית העסק.

קראו עוד בכלכליסט

לא מדובר בפתיחת המסעדות וחזרה מלאה לפעילות, שכן אלה סגורים בימים אלה ואינם יכולים לארח לקוחות במקום, אלא בהפעלת שירות טייק אווי, שמשמעותו משלוחים עצמאים מהמסעדה ויכול לעזור במעט להכנסות של בעלי העסקים. זאת לאור העדר פיצוי כספי מהממשלה, בשלב זה.

בעמותת "מסעדנים חזקים יחד", המובילה את המהלך טוענים כי "לא ייתכן שבאיקאה יהיו תורים עצומים בכניסה לחנות ואנחנו לא נוכל לעשות טייק אווי מהמסעדות".

תומר מור, העומד בראש עמותת המסעדנים, אמר לכלכליסט: "לאור זה שהקמעונאות והמתחמים המסחריים נפתחו בחלקם, ולאור זה שראינו אתמול בפתיחה של איקאה שתקנות הבריאות לא נאכפות בשטח, וכנראה שהן לא השיקול הראשוני במעלה מבחינת הממשלה, המסעדנים מודיעים שאפשר וניתן לחזור לעשות טייק אווי ממסעדות ובתי קפה, תוך הקפדה על חוקי משרד הבריאות. אנחנו ממשיכים ונמשיך להאבק על פיצוי לעסקים על הירידה במחזור. ההתרסקות של כל תעשיית המסעדנות בפתח ונעשה כל שביכולתנו למנוע את זה".

המסעדן תומר מור , צילום: יריב כץ המסעדן תומר מור | צילום: יריב כץ המסעדן תומר מור , צילום: יריב כץ

"אנשים לפני קריסה כלכלית"

עם התפרצות נגיף הקורונה וסגירת בתי העסק מתחום המסעדנות, אושר למסעדות ובתי הקפה לבצע שירות משלוחים ושירות טייק אווי בו הלקוח יכול היה לאסוף את ההזמנה מהמסעדה או בית הקפה.

עם החמרת ההנחיות הורתה המדינה למסעדנים להפסיק את שירות הטייק אווי והנחתה אותם לבצע שירות משלוחים לבית הלקוח בלבד. "הגענו לנקודה שאנשים לא יכולים להחזיק את העסקים", אומר מור. "הממשלה לא מכניסה כסף לעסקים, אנשים לפני קריסה כלכלית. אנחנו מבקשים מהממשלה לאשר היום את פתיחת הטייק אווי ובמידה ודרישתנו לא תאושר, המסעדנים יפעלו באופן עצמאי ולפי ראות דעתם. האיסור לבצע טייק אווי זה בולשיט. אנחנו לא רואים הגנה על הציבור ואנחנו צריכים פרנסה. שירות הטייק אווי הוא חבל הצלה מיידי לעסקים, ולאור העובדה שנפתחו כבר עסקים אחרים בקנה מידה גדולה, גם המסעדות ובתי הקפה יכולים לקיים את הפעילות העסקית שלהם בטייק אווי מבלי להוות סיכון בריאותי ללקוחות ולעובדים. זה לא שונה ממשלוחים".

ברשתות בתי הקפה, שפועלות ברובן במודל של זכיינים, חוששים שזכיינים רבים יתקשו לחזור לפעילות שכן רבים מהזכיינים מחוסרי תזרים מזומנים כיוון שהעסקים סגורים ואין להם הכנסות. רבים מעסקי המסעדנות ממונפים ומתבססים על אשראי בנקאי. אלא שענף המסעדנות הוא ענף בסיכון גבוה ולנוכח מגפת הקורונה וסגירת העסקים, המערכת הבנקאית מסרבת להעניק להם הלוואות. גם את ההלוואות בערבות מדינה הם לא מקבלים בטענה מצד הבנקים כי ערבות של 15% שנותנת המדינה לא מספיקה.

"כל המקררים ריקים"

תומר שי, זכיין סניף ארקפה בבניין 'בית הראל' ברמת גן, קיבל תשובה שלילית מהבנק לבקשת הלוואה בערבות מדינה. "או שמתישים אותנו בבקשות לניירת, או שלא מעוניינים לתת הלוואה כי מחכים שהמדינה תגדיל את הערבות אבל בסוף, אם מחר המדינה אומרת לי לפתוח את העסק אני לא יודע איך אני עושה את זה", הוא אומר.

בית קפה סגור בת"א, צילום: יריב כץ בית קפה סגור בת"א | צילום: יריב כץ בית קפה סגור בת"א, צילום: יריב כץ

שי מספר כי בזמן שהעסק פעל ההוצאות החודשיות שלו עמדו על 140 אלף שקל בחודש. כעת, יגדלו ההוצאות כיוון שהוא מתחיל מאפס. "ההתאוששות לא תהיה אותה התאוששות והציבור לא ימהר לבוא בהמוניו לבתי הקפה. ככל שזה יהיה יותר קשה, אני לא אחזיר את כל העובדים. הוצאתי 20 עובדים לחל"ת. יש לנו הוצאות שוטפות שהם גיבנת גדולה על כל מה שקרה במרץ. יש לי צ'קים לספקים שיצאו ועומדים להפרע. הוצאתי צ'קים על סך 140 אלף שקל עבורה סחורה והספקים

פורעים את הצ'קים. אני ממשיך לשלם ארנונה ומע"מ שילמתי שכירות בחודש מרץ בגובה 50 אלף שקל, כל המקררים ריקים כי אנחנו עובדים על סחורה טרייה ואיכותית ברשת, אז אני צריך לקנות את כל המלאי ולהפעיל חברת ניקיון לפני שאני מפעיל את המקום כי הכל מוזנח בגלל הסגירה. אני אעדיף להביא חברת ניקיון במקום להחזיר עובדים מחל"ת, כי אני לא יודע כמה עבודה תהיה לנו", אומר שי.

‏תומר שי זכיין של רשת ארקפה בימים טובים, צילום:  זכיין ארקפה בית הראל ברמת גן ‏תומר שי זכיין של רשת ארקפה בימים טובים | צילום: זכיין ארקפה בית הראל ברמת גן ‏תומר שי זכיין של רשת ארקפה בימים טובים, צילום:  זכיין ארקפה בית הראל ברמת גן

לדברי שי, "להחזיר עובד מחל"ת זה קל, אבל אח"כ שאבין שהפדיון שלי צנח בחצי, אני אצטרך שוב לפטר, וזה יעלה לי המון כסף, או להוציא שוב לחל"ת. עובד שחוזר לעבודה

רוצה לדעת שהוא מקבל משרה מלאה של שש משמרות בשבוע. יש לי שלושה טבחים. אני כבר יודע שבמתוכנת הנוכחית אני אתחיל עם אחד. מה אני עושה עם עוד שניים? אני לא רוצה לפטר כי יש להם משפחות. אולי עדיף להשאיר אותם בחל"ת. אבא שלי פנסיונר והיה מגיע ועוזר לי בעסק. עכשיו הוא לא יכול לצאת מהבית ולא יוכל לעזור לי. אני לא יודע איך לפתוח את הדלת מחר בבוקר, אם אני צריך לקנות סחורה לחודש הבא בהיקף של 250 אלף שקל. אני חייב את הגיבוי הזה מהבנק. תרמתי את כל הסחורה שנשארה לפי שהורו לנו לסגור את המקום. כל זמן שאני בבית עם שני ילדים קטנים אין לי שום הכנסה. אין לי איך להניע את העסק מחדש".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות