אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק מציגה צמיחה - אך המצב גרוע מכפי שהוא נראה צילום: רויטרס

דו"ח טכנולוגי

פייסבוק מציגה צמיחה - אך המצב גרוע מכפי שהוא נראה

בשנתיים האחרונות שום שערורייה לא הצליחה לבלום את הצמיחה הקבועה במשתמשים בפייסבוק, והמגפה וההסתגרות בבית הזניקו אותה צעד קדימה. אך אם מסתכלים על עתיד החברה - אין מגמה ארוכת טווח ועם החזרה לשגרה עלולה אפילו להיות ירידה במספר המשתמשים

30.04.2020, 10:20 | עומר כביר

דקות אחרי שפרסמה אתמול פייסבוק את הדו"ח לרבעון הראשון של 2020, המשקיעים הקפיצו את המניה שלה בשיעור של יותר מ-10% במסחר המאוחר, מעודדים מנתונים חיוביים כמו הכנסות גבוהות מהתחזית של 17.74 מיליארד דולר (חרף צמיחה של 18% בלבד לעומת הרבעון המקביל, שיעור הצמיחה הנמוך ביותר מאז הנפיקה פייסבוק ב-2012) וזינוק מפתיע של 102% ברווח הנקי ל-4.9 מיליארד דולר. ואולם, מתחת למספרים היפים האלו מסתתרים בדו"ח כמה נתונים שצריכים דווקא להדאיג משקיעים. הנה שלושת הדברים החשובים ביותר שצריך לדעת על הרבעון הראשון של פייסבוק בעידן הקורונה.

העלייה בשימוש, לא לאורך זמן, צילום: שאטרסטוק העלייה בשימוש, לא לאורך זמן | צילום: שאטרסטוק העלייה בשימוש, לא לאורך זמן, צילום: שאטרסטוק

המגיפה הזניקה את מספר המשתמשים ברשת החברתית

 

בשנתיים האחרונות, שום שערורייה לא הצליחה לבלום את הצמיחה הקבועה במשתמשים בפייסבוק, ומטבע הדברים המגפה וההסתגרות בבית הזניקו אותה צעד קדימה. מספר המשתמשים הפעילים ביום ברשת החברתית עלה ב-4.6% לעומת דצמבר 2019 ועמד על 1.73 מיליארד איש (קצב גידול מהיר פי 2 לעומת זה שרשמה פייסבוק במהלך הרבעון האחרון של 2019), מספר המשתמשים החודשי עלה ב-4.2% ל-2.6 מיליארד (לעומת 2% גידול ברבעון הקודם).

השיפור הורגש בכל אזורי הפעילות של החברה. בארה"ב וקנדה גדל במספר המשתמשים היומי ב-2.6% ל-195 מיליון (לעומת 0.5%). מדובר בתוספת של 5 מיליון איש ברבעון אחד, וזאת אחרי שנדרשו לפייסבוק שנתיים תמימות כדי לגדול שם מ-185 מיליון ל-190 מיליון. באירופה נרשם זינוק של 3.7% (לעומת 2% במהלך הרבעון האחרון של 2019), באסיה-פסיפיק 5.8% (לעומת 2.2%) ובשאר העולם 4.5% (לעומת 2.5%).

פייסבוק מנסה להגיע גם לצעירים שנטשו אותה. לא הצלחה עד כה, צילום: שאטרסטוק פייסבוק מנסה להגיע גם לצעירים שנטשו אותה. לא הצלחה עד כה | צילום: שאטרסטוק פייסבוק מנסה להגיע גם לצעירים שנטשו אותה. לא הצלחה עד כה, צילום: שאטרסטוק

היקף השימוש היומי בכלל מוצרי פייסבוק (הרשת החברתית, אינסטגרם, ווטסאפ ומסנג'ר) עלה ב-4.4% ל-2.36 מיליארד איש (לעומת 2.7%), והחודשי ב-3.5% ל-2.99 מיליארד (לעומת 2.5%). לגבי הנתון האחרון, אגב, בשיחה עם אנליסטים לאחר פרסום הדו"חות ציין מייסד ומנכ"ל פייסבוק מספר המשתמשים החודשי בכלל מוצרי החברה כבר חצה את קו ה-3 מיליארד –כנראה החברה הראשונה או השנייה בהיסטוריה שהגיעה להשג זה (ייתכן שלגוגל יש גם יותר מ-3 מיליארד משתמשים, החברה לא מפרסמת נתונים בנושא).

עיקר הגידול הוא תוצאה של השהות הממושכת בבית עקב הסגרים מהקורונה, ולכן מדובר במדד שאסור להסתמך עליו לתחזיות ארוכות טווח, כפי שפייסבוק עצמה הצהירה בהודעה נרחבת ויוצאת דופן שהתייחסה להבטים שונים של פעילות החברה בעידן הקורונה. בהודעה אישרה פייסבוק שהיקף הפעילות נמצא בעלייה כתוצאה מהסגר שמוטל במקומות שונים בעולם, אך בד בבד הזהירה: "אנחנו מצפים לאבד לפחות חלק מהעלייה בפעילות כשמגבלות שונות ישוחררו בעתיד". כלומר, אין כאן מגמה ארוכת טווח ועם החזרה לשגרה עלולה אפילו להיות ירידה במספר המשתמשים. וזה מדאיג במיוחד לאור הנתונים האחרים בדו"ח.

בשורה התחתונה המצב גרוע מכפי שהוא נראה

 

אחד המספרים שמשכו את העין בדו"ח היה הזינוק העצום בשורת הרווח, שיותר מהוכפלה לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. אבל מדובר בזינוק פנטום בלבד. מהרווח הנקי של הרבעון הראשון של 2019 ניכתה פייסבוק 3 מיליארד דולר כחלק מקנס (בסך כולל של 5 מיליארד) שאותו הסכימה לשלם במסגרת הסדר טיעון עם ה-FTC בפרשת קיימברידג' אנליטיקה. אם משקללים קנס זה ברווחי הרבעון הראשון של 2019, מגלים שהרווח הנקי של החברה לא עלה ברבעון שחלף אלא דווקא ירד, בשיעור של קרוב ל-10%.

השילוש הקדוש: פייסבוק, אינסטגרם וואטספ השילוש הקדוש: פייסבוק, אינסטגרם וואטספ השילוש הקדוש: פייסבוק, אינסטגרם וואטספ

זה תרגיל חשוב, שכן הוא מאפשר לבחון את הפעילות השוטפת של פייסבוק בניכוי הוצאה חד-פעמית שמנותקת מהיומיום של החברה. וכתוצאה, אנחנו יכולים ללמוד שהקורונה (ייתכן שבצירוף גורמים אחרים) פוגעת בפייסבוק הרבה יותר קשה מאשר האטה בגידול בהכנסות ולמעשה מצמקת את השורה התחתונה שלה. החשש צריך להיות שאם המשבר יימשך, והכוונה כאן למשבר הכלכלי שאולי את העולם גם אחרי המגיפה, המצב של פייסבוק יחריף עוד יותר, במיוחד במקרה שבו הסגר משוחרר אך המשבר הכלכלי עדיין נמשך – כי אז מספר המשתמשים בפייסבוק עלול לרדת מה שיפגע עוד יותר בהכנסות וברווחים.

המצב עלול להחריף אם המשבר יימשך

ואם מחפשים אינדיקציות לעתיד, הן לא נראות מבטיחות. לפחות לא בטווח המיידי. לאור אי-הוודאות הגדולה, בחרה פייסבוק לוותר על תחזית הכנסות לרבעון הנוכחי, ותחת זאת סיפקה כמה אינדיקציות על סמך נתוני אמת מתחילת אפריל. "אחרי ירידה משמעותית בהכנסות מפרסום במרץ, ראינו סימנים ליציבות בשלושת השבועות הראשונים של אפריל, שבו ההכנסות מפרסום היו שטוחות יחסית בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה, לעומת גידול של 17% בכל הרבעון הראשון של 2020. המגמות של אפריל משקפות חולשה בכל האזורים הגיאוגרפיים שכן רוב המדינות המשמעותיות שלנו הכריזו על סגר כלשהו".

מארק צוקרברג מייסד ומנכ"ל פייסבוק, צילום: בלומברג מארק צוקרברג מייסד ומנכ"ל פייסבוק | צילום: בלומברג מארק צוקרברג מייסד ומנכ"ל פייסבוק, צילום: בלומברג

פרשנים רבים מיהרו להתפס לבחירה של פייסבוק במלה "יציבות" וראו בכך סימן לאות חיובי. אבל ההודעה עצמה מספרת סיפור שונה לחלוטין. היציבות שפייסבוק מתארת כאן היא למעשה חוסר גידול בהכנסות מפרסום בשלושת השבועות הראשונים של אפריל – כלומר ההכנסות היו פחות או יותר זהות לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. החברה מנגידה זאת אמנם לירידה שנרשמה בסוף מרץ, ואכן בהשוואה זה באמת שיפור. ואולם אם המגמה הזו תימשך לאורך הרבעון התוצאה תהיה שביולי 2020 תדווח פייסבוק על גידול אפסי, אם בכלל, בהכנסות – נתון קשה הרבה יותר מצמיחה של 18% שרשמה בשלושת החודשים הראשונים של השנה, בעיקר הודות לחודשיים שלפני התפרצות הקורונה מחוץ לסין.

פייסבוק מנסה להגיע גם לקהל הגיימרים, הנתונים לא לטובתה, צילום: Facebook פייסבוק מנסה להגיע גם לקהל הגיימרים, הנתונים לא לטובתה | צילום: Facebook פייסבוק מנסה להגיע גם לקהל הגיימרים, הנתונים לא לטובתה, צילום: Facebook

יציבות, במקרה הזה, יכולה לספק לפייסבוק את אחד הרבעונים הבעיתיים בתולדותיה. אי-הוודאות האדירה כיום לגבי משתנים רבים – עד מתי יימשכו הסגרים? מה יקרה בגל השני של ההתפרצות? האם הכלכלה תתאושש אחרי שחרור הסגרים וחזרה מסוימת לשגרה? – מונעת להעריך במידה כלשהי של ודאות מה יקרה בחודשיים הקרובים ואיך תראה השורה התחתונה של פייסבוק בסופן. אבל יש בדו"ח מספיק מספרים שלכל הפחות צריכים לגרום למשקיעים לעצור לרגע ולתהות האם זה באמת הרגע לרוץ למניה של החברה.

קצרצרים

 

1) עדיין בחדשות פיייסבוק: צוקרברג הוביל באחרונה שורת שינויים בצמרת החברה שנועדו לחזק את לפיתת החנק שלו על קבלת ההחלטות בה. בלחץ המייסד יפרשו במאי מהדירקטריון דירקטורים ותיקים – קנת' צ'נאולת וג'פרי זינטס. במקביל, מצטרפים לדירקטוריון שורה של מקורבים לצוקרברג, כמו פגי אלפורד שכיהנה כסמנכ"לים הכספים של הארגון הפילנתרופי של צוקרברג, ומנכ"ל דרופבוקס דרו יוסטון. התוצאה: השליטה של צוקרברג בדירקטוריון פייסבוק חזקה מתמיד.

ליפט, צילום: שאטרסטוק ליפט | צילום: שאטרסטוק ליפט, צילום: שאטרסטוק

2) עוד בנפגעי הקורונה: מפתחת אפליקציית הזמנת הנסיעות ליפט צפויה לקצץ את כוח העבודה שלה ב-17%, כחלק ממאמציה לחסוך בהוצאות על רקע הירידה המשמעותית בהיקף השימוש בשירות שלה. לפי הוול סטריט ג'ורנל, החברה צפויה לפטר 982 עובדים, להוציא לחל"ת 288 עובדים נוספים (5% מכוח העבודה שלה), ולקצץ לשלושה חודשים לפחות בשכר העובדים הנותרים, כאשר שכר המנהיגות הבכירה יקוצץ ב-30%, שכר סגני הנשיא ב-20% ושכר שאר העובדים ב-10%.

3) אחת הבעיות הגדולות של הקורונה (טוב, לא אחת הגדולות, אבל בוודאי אחת המציקות) היא הקושי לפתוח את הסמארטפונים באמצעות זיהוי פנים – בגלל המסכות שכולנו נאלצים ללבוש בימים אלו. אפל עובדת על פתרון שיקל מעט את המצוקה: בגרסת הבטא העדכנית של iOS, יוצג פרומט להזנת סיסמה מיד עם הכישלון הראשון בזיהוי הפנים, מה שיחסוך למשתמשים תנועת סווייפ שלמה אחת

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
טוויטר תציג טוויטים חמים או Hot Tweets עם טוויטים חמים ממפורסמים, וכן תוכן עסקי חכם בשלבים
גם בפייסבוק ואינסטגרם בiOS בלבד. בפטנט של אפל. טוויטר יכולה להרוויח מזה 12-16 מיליארד $ בשנה מלבד תוכן לא מוסרי לפי היהדות או פוליטי או דתי מלבד יהדות חרדית. אפל לא תפרסם למשל בעברית ניו יורק סכיני גילוח ואוכל לא כשר.עם פרסום חכם מאוד ומתחכם למשל בתמונות ווידאו או בשלבים במשך כמה חודשים גם למוצרי אפל בפטנט גם לפייסבוק עם רווח של עד 16 מיליארד $ בשנה בצורה זו. רק בiOS ומק OS בפטנט. טוויטר כידוע בבעלותה של אפל.
מנכ״ טוויטר ואפל  |  30.04.20