אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרוכשת האמיתית בעסקת מוביט-אינטל היא בכלל מובילאיי

פרשנות

הרוכשת האמיתית בעסקת מוביט-אינטל היא בכלל מובילאיי

מערכות הרכבים האוטונומיים זקוקות לכמויות עצומות של דאטה, ומוביט נחשבת לאחת ממחזיקות הדאטה הגדולות בעולם בתחום התחבורה הציבורית. השאלה שעולה כעת היא האם מובילאיי תבחר לשתף את המידע הזה עם מתחרים

03.05.2020, 15:18 | הגר רבט
על אף שאינטל תהיה חתומה של עסקת מוביט, הרוכשת האמיתית כאן היא מוביליאיי של אמנון שעשוע. כזכור, מובילאיי נרכשה על ידי אינטל ב-2017 בעסקה של 15.3 מיליארד ומשמשת כיום כחטיבה בתוך החברה. בתחום הרכב האוטונומי הבינו כבר מזמן שדאטה הינו נדבך הכרחי במאמצי הפיתוח, זו הסיבה שיצרניות רכב מבצעות כבר שנים השקעות ענק בחברות תחבורה חכמה דיימלר (יצרנית מרצדס) השקיע בויה הישראלית כבר ב-2017, טויוטה השקיעה חצי מיליארד דולר באובר ב-2018 וג׳נרל מוטורס היא אחת המשקיעות במתחרה ליפט.

קראו עוד בכלכליסט

גם במוביט עצמה הבינו כבר לפני כמה שנים שאפליקציה למשתמשי קצה היא ניצול לא נכון של יכולות החברה והפכו להיות ספק מידע עבור רשויות עירוניות וחברות תחבורה ציבורית. מוביט נמצאת היום בעמדה נפלאה לאיסוף המידע הזה: לפי החברה לאפליקציה שלה יש היום 775 מיליון משתמשים ברחבי העולם, היא פועלת ב־45 שפות, ב־3,100 ערים שנמצאות ב־102 מדינות.

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי

מערכות הרכבים האוטונומיים זקוקות לכמויות עצומות של דאטה איתן ניתן לאמן את התוכנות והסנסורים השונים, אבל גם כדי לחסוך לרכבים עתידיים אלפי שעות ניווט ונסיעה בדרכים חדשות.

ניר ארז מייסד ומנכ"ל מוביט, צילום: בלומברג ניר ארז מייסד ומנכ"ל מוביט | צילום: בלומברג ניר ארז מייסד ומנכ"ל מוביט, צילום: בלומברג

בתחום התחבורה הציבורית, מוביט נחשבת לאחת ממחזיקות הדאטה הגדולות בעולם: היא משתפת פעולה עם אובר וליפט ולפי נתונים מסוף 2019 מחזיקה מאגר המורכב מנתוני זמן אמת של יותר מ-7,000 מפעילות תחבורה ציבורית, ומעודכן גם בידי קהילת המשמשים שלה.

מובילאיי בחרה להוציא סכום עתק על רכישת החברה כולה במקום להפוך ללקוחה נוספת של מוביט; ואולם על מנת להמשיך וליהנות מהדאטה המצטבר, היא תצטרך לאפשר למוביט להמשיך לפעול כמותג עצמאי לפחות בעתיד הנראה לעין. מצד שני, ראוי לציין כי שאלת המונופול על המידע בתחום הרכב האוטונומי עוד לא קיבלה מענה. חברות כמו Waymo של גוגל (אלפבית) בחרו לאחרונה במהלך של שיתוף מידע, אבל נותר לחכות ולראות מה התוכניות של מובילאיי לגבי הדאטה של מוביט והאם מיליארד הדולר שהיא מוציאה אמורים להקנות לה גם בלעדיות על הדאטה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
גיון
ממש לא בטוח שעל ה DATA שיש להם אפשר לאמן איזהשהו סנסור לנהיגה אוטונומית. זה שיש לך הרבה DATA על היכן נוסעים אוטובוסים ממש לא כל כך עוזר לך לאמן את המפענח תמונת הוידאו שלך. מה שכן - אפשר לשלב בין ה DATA ואכן יש לחברה הרבה DATA משלים למובילאיי (גם ל REM של מובילאיי וגם בכלל) ובנוסף, הסיבה העיקרית להתעניינות של מובילאיי כאן יכולה להיות רצון להיות שחקן של MAAS שכאן כבר צריך הרבה יותר מ DATA גולמי שיש לומבילאיי, ותלוי ביכולות של מוביט בתחום זה, אולי היא תוכל להשתמש בתור תשתית לפלטפורמה MAAS שלמה ולהיות המפתחת הראשית של התשתית הנ"ל כולל אפליקציות קצה.
ג'ון  |  03.05.20
לכל התגובות