אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אנשים מתים לצאת מהבית ולקנות, אבל יהיה להם קשה לשלוף את הארנק בקלות" צילום: צביקה טישלר

ראיון כלכליסט

"אנשים מתים לצאת מהבית ולקנות, אבל יהיה להם קשה לשלוף את הארנק בקלות"

משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני מליסרון של קבוצת עופר, מנהל בימים אלה את החזרתם לפעילות של 18 קניוני הקבוצה לפעילות תחת מגבלות נוקשות, שיפגעו בהיקף הקונים המורשים לשהות בו זמנית בחנויות. רוזנבלום מנהל מסע דילוגים בין קניוני הרשת ואומר: "יש לי פרפרים בבטן. החשש הגדול שלי הוא שנחזור לשגרה ואז נחזור אחורה"

06.05.2020, 06:54 | דיאנה בחור ניר

משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני מליסרון של קבוצת עופר, אמון על החזרת קניוני הקבוצה לפעילות תחת מגבלות המכתיבות את מספר השוהים בחנויות ובשטח הקניון. אחרי תקופה ארוכה שבה היו הקניונים סגורים, הוא משתף בראיון לכלכליסט באתגרים שבפניהם ניצבת הקבוצה ומספר מה זה אומר להעיר קניון משינה.

איך מרגיש עם החזרה הצפויה שלכם לפעילות, גם אם עדיין לא לשגרה?

"מצוין, אבל פרפרים בבטן. יש חשש מהטרפת של החזרה לשגרה. לסגור קניון לוקח שעה. לפתוח קניון לוקח ימים. יש לנו 18 קניונים, אני מבקר ועובר ביניהם, רואה מצב של חנויות, מיקום של מערכות בדיקת חום. הורדנו דברים כדי לצמצם הוצאות, ועכשיו יש דברים חדשים שצריך לשלב. אני בודק שהקב"טים מתודרכים, שיש את כל השילוטים שהוזמנו בשביל הריחוק, והמדי חום תקינים, שהאלכוג'ל במקומות הנכונים, שהשינוי במעליות מתרחש - אינסוף דברים שמרכיבים את הפאזל השלם כי כמות הדרישות מאיתנו אדירה, ואני שנלחמתי לחזור לשגרה מרגיש שאני צריך לשמש דוגמא".

קניון עופר לב אשדוד, צילום: רותם לוי קניון עופר לב אשדוד | צילום: רותם לוי קניון עופר לב אשדוד, צילום: רותם לוי

 

 

יותר ממליון איש בחל"ת. הציבור ימהר להגיע לקניונים?

"זה תהליך, זה לא יקרה ביום אחד, יהיו עליות וירידות. הלקוח מת לצאת לקנות משהו, או לראות משהו, הוא רגיל ל'קופסאות' האלה והוא יחזור אליהן. מצד שני בואו נזכור שמיליון ומאה אלף איש היו בחל"ת, קשה יהיה להם לשלוף את הארנק כל כך בקלות".

מה אתה רואה בקניונים שאתה מבקר בהם?

"חנויות האופנה הוקפאו עם אופנת חורף. אמרתי מזל שיורד היום גשם, כי זה נראה מתאים. הפעילות הוקפאה באמצע מרץ ועכשיו כבר צריך להביא את הקיץ. ראיתי שהוציאו מכאן מגפיים בכמות היסטרית. זה לא לפתוח את החנות והכול מוכן - זה לשנות את החנות, דקורציה של חלון ראווה, להוסיף מגינים לקופה, דרישות משרד הבריאות. בתחום המזון כרגע מאשרים טייקאווי. צריכים לרוקן מקררים מדברים ישנים שחלקם מעלים עובש, לאוורר את הכל, הריהוט נראה מאובק לחלוטין, איפה שאת לא נוגעת יש עבודה. זה להעיר את הקניון מתרדמת".

מה החששות? שכוח אדם לא יהיה זמין לפתיחת החנויות?

"אני מוטרד מההגבלה של כמות המבקרים בחנות ובקניון. אני חושש מחוסר סחורה של קיץ. וגם מסתכל קדימה על חוסר סחורה בחורף. כפי שאני אופטימי כדי לפתוח אני צריך להיות עם הרגליים על הקרקע כדי להבין איפה צריכה להיות העזרה לסוחר וגם ללקוח. יש חשש מהפחד של אנשים לצאת, מחוסר ודאות עם ההדבקות, למרות שכולם יוצאים לרחוב. הבעיה שהכי מטרידה אותי זה האם המחלה תגדל ויסגרו חנויות ומסחר ואז נחזור חודשיים אחורה. לעשות אקורדיאון של פתיחה וסגירה זה הנזק הכי גדול שיכול להיות למשק. אז להגיד לך שאין לי פרפרים בבטן? יש לי. נאבקתי לפתוח ואני רוצה להוכיח שאפשר לפעול גם במגבלות שהטילו עלינו. אנחנו נפתח כי חייבים להתחיל להניע את הדבר הזה".

משה רוזנבלום. "אנשים רוצים לקנות", צילום: צביקה טישלר משה רוזנבלום. "אנשים רוצים לקנות" | צילום: צביקה טישלר משה רוזנבלום. "אנשים רוצים לקנות", צילום: צביקה טישלר

 

 

שוכרים חוזרים מוכים מהסגר הזה. אתה חושש שיש שוכרים שלך שלא ישרדו? שלא יחזרו לתפקוד?

"אני חושש לקטנים שחודשיים בלי תזרים יכולים לחנוק אותם לגמרי. פסח הוא אחד מחודשי השיא בשנה מתוך שלושה חודשי שיא במעגל החיים השנתי של רשתות האופנה ההנעלה והקוסמטיקה: לצד ראש השנה וחג המולד. השוכרים פספסו את שיא המכירות של הפסח, כי פסח הוא כמו חודש וחצי ממוצע. גם המחיר של הסחורה בשיאו. בעיה שנייה היא שברגע שאין תזרים - יש רשתות אופנה שלא מזמינות קולקציית חורף שמזמינים במרץ ואפריל. אז יכול להיות שבחורף יהיו רשתות בחוסר סחורה. יש פה מעגל חיים מאוד מורכב, ומטריד אותי בעיקר מצב של עלייה ופתאום נפילה (סגירה מחדש עקב גל שני של התפרצות הקורונה - ד.ב)".

הקלות לשוכרים עזריאלי תוותר על שכר הדירה ודמי הניהול מה-15 במרץ ועד הפתיחה המחודשת הקבוצה לא תגבה שכירות החל מה-15 במרץ - היום שבו עצר המסחר בהוראת הממשלה - ועד למועד פתיחת הקניונים מחדש המתוכנן ליום חמישי הקרוב. קבוצת מליסרון תוותר על דמי השכירות ודמי הניהול עבור אפריל בחוצות המפרץ ובבילו סנטר אורנה יפתלכתבה המלאה

עזריאלי הודיעו על הטבות לשוכרים שלהם, וגם פתחו קרן סיוע. מה אתם נותנים?

"הודענו לשוכרים שעל כל חודש אפריל אנחנו מוותרים על שכר דירה וניהול וגם במאי מוותרים על שכר דירה וניהול עד הפתיחה, חנויות שחל עליהם איסור פתיחה לא נחייב אותן. ניתן לשוכרים שהיו סגורים הנחה של 50% בשכר דירה במאי, ו-30% ביוני. וכמובן שנהיה עם יד על הדופק. אני מקווה שצפי החזרה לשגרה שלנו כן יקלע. לא מפרקים את הקניונים מחר בבוקר, אז לא נעלם כל כך מהר מהמפה, אפילו שמשבר כזה אף אחד לא דמיין".

למה לא ציפית במצב הקיצון הזה?

"תסתכלי על מצבי קיצון שהיו כאן ב-40 השנה האחרונות: במלחמת יום כיפור היו טיסות אל מחוץ לגבולות המדינה, שם המערכת עבדה. בשלום הגליל או בצוק איתן - אם יש אירוע בצפון כולם יורדים לדרום ולהיפך. העוגה בסוף נשארה שלמה. במלחמת המפרץ לא השאירו אותנו בבית. פה זה ממש מלחמת עולם מבחינה זו שכל המדינות כמעט נסגרו. הפכנו להיות עלובים וחסרי ישע. אתה לא יכול להגיד 'לא טוב לי פה אני נוסע לחו"ל'. אין מפלט. ולא רק זה - גם השאירו אותך בבית. ובבית גם לא הכול ורוד. הלחץ המשפחתי, ילדים. יהיה גירושין, יותר אלימות במשפחה גם אני לא חושב שיהיה בייבי בום".

קניון עופר, ב"ש, לפני הקורונה. "הלקוחות יחזרו", צילום: ישראל יוסף קניון עופר, ב"ש, לפני הקורונה. "הלקוחות יחזרו" | צילום: ישראל יוסף קניון עופר, ב"ש, לפני הקורונה. "הלקוחות יחזרו", צילום: ישראל יוסף

 

 

השוכרים צריכים לחזור תחת מגבלות דרקוניות (מחיצות, ספירת לקוחות למטר) שעולות להם הרבה כסף עם הפחתה בכמות הקונים. כדאי להם להתחיל לעבוד?

"יש לי קניונים פתוחים שנפתחו ועבדו לגמרי לא רע. בכל זאת, אנשים רוצים לצאת מהבית ולחזור לחיי שפיות רגילים. הקמעונאות זה גם שפיות. אנחנו מחזירים 250 אלף ממעגל החל"ת, הצבע מתחיל לחזור ללחיים של שוק העבודה. אם לא הייתי חושב שזה משתלם לחזור - לא הייתי ממליץ לפתוח. אני מאלה שנלחמו להפסיק את החל"ת ולהוציא את המשק מהסגר. פגיעה ב-30%-40% מכמות האנשים בחנות זה לא פשוט - אבל אם לא נעשה את זה לא נצא אף פעם. חייבים להניע את הגלגלים מאיפשהו".

20% מההכנסות שלכם זה נדל"ן משרדי. עד כמה נפגעתם בו?

"במשרדים לא נפגענו אבל בקניונים ודאי. חודש שכר דירה בקניונים זה סדר גודל של 65-70 מיליון שקל, יש את דמי הניהול שוויתרנו - בסך הכול זה 100 מיליון שקל. מעט מאוד ענפים לא נפגעו. דרגסטורים וסופרים מכרו יותר, אבל אנשים לא קונים קניות של השמנת: בשמים, איפור, עברו לקניות יותר בסיסיות. אני מניח שנראה את זה במאזנים של החברות הציבוריות. הרבעון הראשון יטעה את כולם, בראשון כולם עבדו כמעט כרגיל, למעט 15 יום שלא עבדו. ברבעון שהתחלנו באפריל במאי, אפריל הוא קטסטרופה, אחר כך חגים שלא היו. שני שלישים מהרבעון יכולים להיפגע".

קניות שאנשים נהגו לעשות בחו"ל יחזרו אליכם?

"הכול מתאזן בסוף. כמות המטוסים שמגיעים עם סחורה אינטרנטית ירדה, אנשים לא ייסעו באותה מידה לחו"ל. חלק מהמדינות עוד סגורות. מי רוצה לנסוע לניו יורק אם צריך להיות בשבועיים בידוד. לך תדע מה יהיה מחיר הטיסות. חברות התעופה והמלונות נפגעו הכי הרבה. יחסית להם - אני מקווה לצאת יותר מהם מהמשבר. הם במקום יותר קשה. אולי לקוחות לא יקנו במאה אחוז, אבל אולי יהיו הרבה לקוחות שלא ייסעו לחול ויקנו פה, ויש חזרה לבית הספר. זה מורכב, מאתגר, וצריך הרבה סבלנות".

איך אתם מסתדרים עם החלטות של הרגע האחרון?

"לתת ביקורת על כולם זה חכמה בדיעבד. לשבת ולקטר זה לא מתאים לי. אין חולים - אז אומרים טעיתם שלא פתחתם. לו היו יותר חולים היו אומרים לא סגרתם מספיק. אני רוצה להיות חיובי. אני מבין שיש כאן קבלת החלטות בתנאי אי ודאות".

ליאורה עופר מודאגת? (מליסרון ממונפת יותר ממרבית חברות הקניונים הגדולות ד.ב).

"אני חושב שהיא מאוד מודאגת כמו כולנו. היא ביקשה ממני רק דבר אחד, שאני אשמור על הבריאות שלי".

ליאורה עופר, צילום: עמית שעל ליאורה עופר | צילום: עמית שעל ליאורה עופר, צילום: עמית שעל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות