אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נתג"ז תגייס כדי לממן צנרת לתמר ולווייתן צילום: יח"צ

בלעדי לכלכליסט

נתג"ז תגייס כדי לממן צנרת לתמר ולווייתן

נתיבי גז הממשלתית ביקשה ממשרד האוצר לאשר לה גיוס חוב של חצי מיליארד שקל, בין היתר להשלמת מקטע הולכה בין אשקלון לאשדוד שיאפשר הרחבת יצוא הגז למצרים

07.05.2020, 07:56 | ליאור גוטמן

חברת נתיבי גז הממשלתית פנתה אתמול למשרד האוצר בבקשה לאשר לה גיוס חוב של כחצי מיליארד שקל, כך נודע ל"כלכליסט". הפנייה יועדה לחשב הכללי רוני חזקיהו, ונמסרה גם לרשות החברות הממשלתיות ולמשרד האנרגיה.  

קראו עוד בכלכליסט

לפי הפנייה, שהגיעה לידי "כלכליסט", נתג"ז מבקשת להשלים את גיוס החוב באמצעות הרחבת אג"ח ד', שהונפקה ב־2014. הגיוס, מסבירים בחברה, ייעשה על בסיס תשקיף מיוני 2018. אולם, בדרך להשלמת המהלך צצה בעיה: לטענת מנהליה, "המסמכים המשפטיים הנוגעים להרחבת סדרות האג"ח לא כוללים התניות (קובננטים) ובטוחות חדשות מעבר לאלה הקיימות".

מאגר תמר, צילום: יח"צ מאגר תמר | צילום: יח"צ מאגר תמר, צילום: יח"צ

נתיבי גז אחראית על פיתוח מערכת ההולכה של הגז בישראל. הכסף שברצונה לגייס אמור לשמש, בין היתר, להשלמת מקטע הולכה בין אשקלון לאשדוד שיאפשר הרחבת יצוא הגז למצרים. כפי שנחשף ב"כלכליסט", בשימוע שערכה רשות הגז בחודש שעבר נקבע שהצינור, 46 ק"מ אורכו, יוקם במימון חלקי של המדינה, ו־272 מיליון שקל יגיעו מקופת נתיבי גז. היתרה, כ־355 מיליון שקל, תגיע משותפויות תמר ולווייתן. להם תאפשר הצנרת החדשה להגדיל עד אמצע 2022 את ייצוא הגז למצרים בכ־40%; ובתוך שנתיים ישתווה הייצוא לכמחצית מצריכת הגז הנוכחית בישראל.

נתיבי גז, עם מינוף של 84% כבר היום, ניסתה לחמוק ממימון הצנרת. זו תשמש גם להסבת תחנות הכוח הפחמיות באשקלון לגז טבעי.וכדי להסיר חשש מבעיה פיננסית חייב משרד האנרגיה את שותפויות הגז להעמיד להקמת הצנרת ערבות של 300 מיליון שקל לפירעון מיידי. כך, אם הגז לא ייוצא, הסכום שנתיבי גז אמורה להוציא על הצנרת יוחזר לה במלואו. במשרד האנרגיה הוסיפו כי ברגע שייצוא הגז יחל, נתיבי גז תיהנה מהכנסות חדשות של כ־200 מיליון שקל בשנה למשך עשור, מה שמעלה את חשיבות בניית הצנרת.

בשורה התחתונה, נתיבי גז מבקשת לקבל אישור פורמלי למהלך בטרם תגדיל את המינוף.

תגיות