אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המבקר הפנימי בנת"ע יבדוק דיווחים על קצב ההתקדמות צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

המבקר הפנימי בנת"ע יבדוק דיווחים על קצב ההתקדמות

דירקטוריון נת"ע מינה את המבקר לבדוק האם היה פער בין דיווחים שהוצגו לדירקטוריון על ידי ההנהלה לבין קצב ביצוע העבודות בפועל. מדובר בעבודות סנכרון של מערכות החשמל, האיתות והאלקטרוניקה. נת"ע: המבקר מבצע בקרה כל העת

11.05.2020, 07:53 | ליאור גוטמן

המבקר הפנימי של נת"ע יבדוק האם מנהלים בחברה מסרו בשנה החולפת דיווחים לא מדויקים לדירקטוריון בתקופת ההנהלה הקודמת, בנוגע לקצב ההתקדמות של העבודות להקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב. בנת"ע העריכו בחודשים האחרונים כי יתכן עיכוב של חצי שנה עד שנה בהשקת הקו, תוך רמיזה בצורך לתוספת תקציבים. עם פרוץ משבר הקורונה הודיעה נת"ע כי שיבושים בהגעתם של גורמי מקצוע סינים לישראל עלול להיות גורם מעכב. כעת מצטרפים לכל אלה החששות לדיווחים שגויים על קצב ביצוע העבודות.

קראו עוד בכלכליסט

האם הרכבת הקלה תיסע רק ב־2023?, צילום: אוראל כהן האם הרכבת הקלה תיסע רק ב־2023? | צילום: אוראל כהן האם הרכבת הקלה תיסע רק ב־2023?, צילום: אוראל כהן

בישיבה שהתקיימה באחרונה התגלה פער בין המידע שהיה בידי הדירקטוריון לגבי שלבי ביצוע מתקדמים בהקמת האדום לבין תמונת המצב בפועל. מדובר בין היתר בסנכרון מערכות החשמל, האיתות, והאלקטרוניקה זו לזו, כמו גם התאמתן של המערכות הללו למסילות. הגילוי עורר תרעומת בקרב חלק מחברי הדירקטוריון שתהו האם יתכן כי קיבלו דיווחים שונים לגבי התקדמות בשטח שבפועל כלל לא הייתה קיימת.

בעקבות כך, חלק מחברי הנהלת נת"ע התבקשו להסביר לדירקטוריון את הממצאים ולנמק כיצד קרה שהנתונים שהועברו לדירקטוריון לא היו מדויקים או נכונים לכאורה. מאחר שבדירקטוריון התרשמו כי התשובות לוקות בחסר, ככל שבכלל נמסרו, החליטו למנות את רו"ח נבון לבדוק את הדברים, כאשר הממצאים ירוכזו ויוגשו בשבועות הקרובים בדו"ח ייעודי.

מנת"ע אישרו את דבר הבדיקה שהחלה לבקשת הדירקטוריון, ומסרו כי "רו"ח נבון, מבקר הפנים של נת"ע, מבצע כל העת בקרה על ההיבטחים השונים של עבודת החברה".

בדיקה נדירה יחסית

חברות ממשלתיות מפעילות מנגנוני בקרה שונים לבחינת לוחות זמנים בפרויקטים שונים, כאשר בדירקטוריונים מיוצגים דרך קבע נציגים ממשרדי הממשלה השונים. בחברת נת"ע אף קיימת ועדת היגוי שכוללת נציגים ממשרדי התחבורה והאוצר, ובוחנת התקשרויות שונות ובעקבותיהן גם את לוחות הזמנים לביצוע.

דרישה ממבקר פנימי של חברה לחבר דו"ח ביקורת על התנהלות בכירים אינו אירוע שכיח ובעשור האחרון נרשמו מקרים בודדים בהם בוצעה בדיקה כזו בין היתר בחברת החשמל, בנתיבי ישראל ובנמל אשדוד.  

רם בלינקוב. הדירקטוריון רוצה תשובות, צילום: עמית שעל רם בלינקוב. הדירקטוריון רוצה תשובות | צילום: עמית שעל רם בלינקוב. הדירקטוריון רוצה תשובות, צילום: עמית שעל

נת"ע מקימה את הקו הראשון שינוע בתל אביב (הקו האדום), שאמור לחבר את פתח תקווה דרך תל אביב ולהגיע עד לבת ים. הרכבת אמורה הייתה להתחיל לפעול כבר ב־2013, אבל בשל עיכובים בפרוייקט הוא הולאם ב־2010 והעבודות על הקו הראשון החלו לבסוף רק באמצע שנת 2015. התקציב המקורי זינק בכ-60% לכ-17 מיליארד שקל ומועד ההשקה הרשמי האחרון נקבע לאוקטובר 2021. כעת, כאמור, ישנן הערכות כי הפתיחה עלולה להעכב בארבעה עד שבעה חודשים.

יש גם בשורה חיובית

בינתיים מלינים בנת"ע כי תקציב ההאצה שהובטח לחברה במסגרת הכוונה להאיץ פרוייקטי תשתיות במסגרת הכנת המשק ליום שאחרי הקורונה מבושש להגיע. מדובר בסכום של 26 מיליון שקל שעדיין לא נכנס לקופת החברה. בקשת נת"ע לקבל אישור להעסקת עוד מאות עובדים סינים במטרה לקדם את העבודות על הקווים הנוספים לא התקבלה ועד כה אושרה העסקתם של 20 עובדים בלבד.

בינתיים, מנצלים את הזמן בנת"ע לאיוש המשרות שהתפנו לאחר גל העזיבות של בכירים לפני כשנה, בסמוך להתפטרותו של המנכ"ל לשעבר יהודה בר און. בעקבותיו התפטרו גם המשנה למנכ"ל והיועמ"ש, ובאחרונה גם מנהלת אגף התקציבים שירלי באב"ד. לפי שעה גויסו עינת פלדמן כסמנכ"לית תנועה חדשה ואיתמר גולדברגר, שישמש כסמנכ"ל הביצוע. בעברה הייתה פלדמן סגנית מהנדס תנועה ראשי בנתיבי ישראל ומהנדסת העיר טירה, וגולדברגר ראש אגף הנדסה בנתיבי איילון.

תגיות