אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הלמ"ס: ירידה חדה של 16% במדד אמון הצרכנים במרץ צילום: שאול גולן

הלמ"ס: ירידה חדה של 16% במדד אמון הצרכנים במרץ

המדד מבוסס על השינוי הצפוי במצב הכלכלי של משקי הבית, במצב הכלכלי של המדינה, בצפי לשינוי במצב הכלכלי של המדינה ובכוונה של הפרט לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה. מנתוני הלמ"ס עולה כי בשניים מתוך ארבעת המאזנים המרכיבים את המדד נצפו במרץ ירידות חדות במיוחד, על רקע משבר הקורונה

11.05.2020, 13:26 | נורית קדוש

הקורונה מעלה את מפלס הפסימיות: ירידה חדה באמון הצרכנים בחודש מרץ, המצביעה על החשש ביחס למצב הכלכלי של משק הבית הפרטי ושל המדינה; כך עולה מנתוני סקר אמון הצרכנים של הלמ"ס. על פי נתוני הלמ"ס, במרץ 2020 ירד מדד אמון הצרכנים החדש ל-22%-, לאחר שבחודש פברואר עמד על 6%-. מדובר בירידה החודשית החדה ביותר שנמדדה מאז תחילת הסקר במרץ 2011, והיא מצביעה על פסימיות של הציבור. רמות דומות לערך מדד זה נראו בשנים 2012 ו-2013, כאשר הציבור נאלץ לעמוד בפני גזירות כלכליות.

קראו עוד בכלכליסט

שוק הכרמל סגור, בחודש שעבר, צילום: איי פי שוק הכרמל סגור, בחודש שעבר | צילום: איי פי שוק הכרמל סגור, בחודש שעבר, צילום: איי פי

מדד אמון הצרכנים מבוסס על השינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית, במצב הכלכלי של המדינה, בצפי לשינוי במצב הכלכלי של המדינה ובכוונה של הפרט לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה. מנתוני הלמ"ס עולה כי בשניים מתוך ארבעת המאזנים המרכיבים את המדד נצפו במרץ ירידות חדות במיוחד: במאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה ובמאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה.

ציפיות הציבור בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה, שהיו חיוביות מאז נובמבר 2015 והעידו על אופטימיות זהירה, צנחו מערך חיובי של 5% בפברואר לערך שלילי של 15%- במרץ. ציפיות הציבור בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה צנחו מ-16%- בפברואר ל-45%- במרץ.

על עומק המשבר הכלכלי שכבר חווים משקי הבית, ניתן ללמוד מכך שבכוונות של הציבור לבצע לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה, נצפתה ירידה מ-9%- בפברואר ל-21% במרץ.

היקף הירידה באמון הצרכנים שונה בקרב האוכלוסיה הערבית ובקרב זו היהודית. כך, בקרב האוכלוסייה הערבית לא חל שינוי של ממש בערך המדד - 17%- בפברואר לעומת 21%- במרץ. בקרב קבוצת האוכלוסייה היהודית נצפתה ירידה חדה בערך המדד, מ-4%- בפברואר ל-22%- במרץ. בבחינת אמון הצרכנים לפי פרמטרים של תעסוקה ורמת השכלה לא נמצאה שונות - הן בקרב המועסקים ובקרב אלו שאינם מועסקים נצפתה ירידה חדה בערך המדד: בקרב המועסקים שאצלם הייתה יציבות יחסית בערך המדד מתחילת שנת 2016, ירד ערך המדד מ-4%- בחודש פברואר ל-21%- במרץ; בקרב אלה שאינם מועסקים ירד ערך המדד מ-9%- בפברואר ל-25%- במרץ.

ירידות חדות בערך המדד נצפו גם בקרב רמות ההשכלה השונות: בקרב חסרי תעודת בגרות ירד ערך המדד מ-9%-בפברואר ל-21%- במרץ; בקרב בעלי תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית ירד ערך המדד מ-6%- בפברואר ל-23%- במרץ; ובקרב בעלי תעודה אקדמית ירד ערך המדד מ-3%- בפברואר ל-22%- במרץ.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות