אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל אל על לנתניהו: "מתווה הסיוע של האוצר ישלח אותנו לפירוק" צילום: אל על , SIVANFARAG

מנכ"ל אל על לנתניהו: "מתווה הסיוע של האוצר ישלח אותנו לפירוק"

גונן אוסישקין מבקש מראש הממשלה כי ינחה את משרד האוצר לשנות את המתווה שהציג לחברה לשם קבלת ערבות מדינה בסך 400 מיליון דולר; הוא מתריע מפני פגיעה אסטרטגית במדינה עקב פירוק אפשרי של אל על ופיטוריהם של כ-10,000 עובדים

13.05.2020, 11:15 | נווית זומר

מנכ"ל חברת אל על, גונן אוסישקין, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה שיקל בתנאים שהציב משרד האוצר כתנאי לקבלת ערבות מהמדינה  לחברה בעקבות המשבר שפקד אותה עקב התפשטות נגיף הקורונה. מדובר בערבות להלוואה בסך 400 מיליון דולר, ובין התנאים לקבלתה - הזרמת הון מצד הבעלים - משפחת בורוביץ' - בסך 100 מיליון שקל ותוספת של 50 מיליון דולר לתוכנית ההתייעלות. החברה קיבלה אתמול (ג') לידיה את תנאי האוצר באופן רשמי.

קראו עוד בכלכליסט

"אנו מבקשים כי תנחה את משרד האוצר לתקן את המתווה שהוצג על ידו אמש ולהסיר את המגבלות הבלתי ישימות", כך כתב אוסישקין לנתניהו, "אמש קיבלנו מסמך בו הערים האוצר דרישות נוספות בלתי ישימות, שכל מטרתן לשלוח את אל על לפירוק".

מטוס של אל על, צילום: דוברות אל על מטוס של אל על | צילום: דוברות אל על מטוס של אל על, צילום: דוברות אל על

לדברי אוסישקין, "האוצר עשה זאת לאחר שאל על הציגה תוכנית התייעלות, במסגרת התוכנית כולם נושאים בנטל - עובדי אל על, בעלי השליטה שהסכימו לשעבד את המניות לטובת ערבות המדינה ולהזרים הון לחברה, ההסתדרות ושותפים עסקיים וזאת בהיקף חסר תקדים של למעלה מ-1.5 מיליארד שקל בכל שנה למשך שבע שנים ולמעלה מ- 10 מיליארד שקל במצטבר למשך תקופת ההלוואה".

"ישראל תהיה נתונה לסחטנות"

אוסישקין מזהיר מפני המשמעות  של פירוק אל על מבחינה אסטרטגית לאומית: "כראש הממשלה אתה נושא באחריות העליונה לכך שלאחר 72 שנה אל על תסיים את דרכה במשמרת שלך ולכן אנו מבקשים שלא תתקבל החלטה מבלי שתינתן לנו האפשרות להציג לך את ההשלכות של הדרישות החדשות של משרד האוצר". בין השלכות אלה מונה המנכ"ל פגיעה בביטחון הלאומי - "למדינת ישראל מניית זהב באל על וההחלטה על פירוקה משמעותה אובדן העצמאות התעופתית של מדינת ישראל. ישראל תהפוך לאי במצור ומדינה שנתונה לסחטנות של חברות זרות או מדינות זרות שהאינטרס שלהן לא עולה בקנה אחד עם זה של מדינת ישראל".

הפגנה של עובדי אל על, צילום: עמית שאבי הפגנה של עובדי אל על | צילום: עמית שאבי הפגנה של עובדי אל על, צילום: עמית שאבי

הוא מזהיר בנוסף מפני אובדן פרנסה ו"סכנת פיטורים מעל לראשיהם של כ-10,000 בתי אב המתפרנסים מאל על במעגל ישיר ועוד כ-30 אלף בתי אב במעגל שני. בהתאם לדרישות האוצר, הוכנה תוכנית עסקית שמבטיחה כי אל על תתמודד עם האתגרים ביום שלאחר הקורונה. אנו פועלים ביחד עם ההסתדרות ונציגי העובדים על מנת למצוא פתרון נכון והוגן למצב אליו נקלע עולם התעופה, אך דרישות האוצר שמשתנות בכל פעם מחדש, הן לא אפשריות בשום דרך ואנו לא נוכל להעמיק את הקיצוץ, לאחר שלכל הדעות התוכנית העסקית שהוכנה על ידי טובי גורמי המקצוע במשק ואושרה על ידי הבנק, מבטיחה כי אל על נמצאת על מסלול יציב שיאפשר את החזר ההלוואה".

אוסישקין מזהיר עוד במכתבו לנתניהו כי "בעלי המטוסים ייקחו אותם ומדינת ישראל תישאר ללא יכולת לטוס באופן עצמאי – פגיעה של ממש בביטחון הלאומי". בנוסף, "אל על התחייבה בתוכנית העסקית להשיב ללקוחות את שווי כרטיסי הטיסה במלואם, בהיקף של למעלה ממיליארד שקל - אם אל על תגיע להליך פירוק הלקוחות יאבדו את כל כספם – האוצר מזלזל בכספי הציבור". עוד טוען אוסישקין כי התל"ג של מדינת ישראל יסבול מאובדן 5.2 מיליארד בכל שנה ומזהיר מפני "אובדן נכסים אסטרטגיים של המדינה".

 "כפי שבוודאי ידוע לך, חברת אל על נמצאת במצב קשה כמותו לא ידעה מעולם שלא באשמתה", כותב המנכ"ל, "טענות האוצר כאילו הקושי של חברת אל על והצורך במתן הלוואה קשור להתנהלותה טרם המשבר משוללות כל יסוד ואין להם אחיזה במציאות. מדינת ישראל סגרה את השמיים. לכל הדעות מדובר במצב של כוח עליון. גודל המשבר ועוצמתו יצרו מצב בו אין חברת תעופה בעולם שיכולה להתמודד עם המשבר הזה בכוחות עצמה. מדינות רבות בעולם הבינו את חשיבות התעופה הלאומית ונחלצו לעזרת חברות התעופה שלהן בהיקפים של עשרות מיליארדי דולרים. אנו מצפים שגם ממשלת ישראל תפעל בדרך דומה. אנו מבקשים כי תנחה את משרד האוצר לתקן את המתווה שהוצג על ידו אמש ולהסיר את המגבלות הבלתי ישימות. המלצות האוצר מייצרות מצג שווא של 'הצלת אל על' כאשר בפועל מדובר בחתימה על תעודת הפטירה שלה".

הוא מסכם וכותב כי "אנו עשינו כל שביכולתנו ועמדנו בכל דרישות הבנקים. התוכנית העסקית שהוכנה כוללת צעדים כואבים ודרמטיים אשר יאפשרו לאל על לעמוד בהתחייבויותיה בראש ובראשונה ללקוחותיה, ולשלם את ההלוואה שתינתן לה. בקשות האוצר לשנות שוב ושוב את תוכנית ההתייעלות הפכו את המשימה לבלתי אפשרית".

על רקע המשבר שבו מצויה אל על, הודיע ביום חמישי אוסישקין על הארכת החל"ת ל-6,000 עובדי החברה עד סוף יוני.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות