אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זינוק בפסימיות: מדד אמון הצרכנים לגבי המצב הכלכלי בשפל של כל הזמנים צילום: דוד הכהן

זינוק בפסימיות: מדד אמון הצרכנים לגבי המצב הכלכלי בשפל של כל הזמנים

מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי אפריל עולה כי המדד צלל לשיעור שלילי של 31%. מדובר בערך הנמוך ביותר שנמדד מאז החל הסקר במרץ 2011. המדד הבוחן את הערכות הפרטים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משקי הבית בשנה הקרובה, שהיו חיוביות מאז נובמבר 2015, צנחו בחדות

17.05.2020, 13:21 | בילי פרנקל
זינוק בפסימיות של הציבור באשר למצב הכלכלי במדינה, על רקע משבר הקורונה: מדד אמון הצרכנים צלל בחודש אפריל לשיעור שלילי של 31%, הערך הנמוך ביותר שנמדד מאז החל הסקר במרץ 2011. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

קראו עוד בכלכליסט

נתון זה נמדד לאחר שבחודשיים האחרונים נרשמה ירידה חדה בערכו של המדד - משיעור שלילי של 6% בחודש פברואר, לשיעור שלילי של 22% במרץ, ובחודש שעבר שיעור שלילי של 31% כאמור. בלמ"ס מציינים כי נתונים אלו מצביעים על פסימיות גוברת של הציבור בנוגע למצב הכלכלי של משק הבית ושל המדינה.

מנהל הלמ"ס דני פפרמן. נתונים פסימיים, צילום: רפי קוץ מנהל הלמ"ס דני פפרמן. נתונים פסימיים | צילום: רפי קוץ מנהל הלמ"ס דני פפרמן. נתונים פסימיים, צילום: רפי קוץ

סקר אמון הצרכנים מתבצע מדי חודש בקרב בני 21 ומעלה ואוסף מידע על הערכות הצרכנים באשר לשינויים הצפויים במצב הכלכלי. ככל שערך המדד נמוך יותר, הדבר מעיד על פסימיות רבה יותר בציבור, וככל שהוא גבוה יותר - על אופטימיות רבה יותר. המשמעות של השיעור שלילי, הוא ההפרש בין שיעור הנשאלים שענו כי המצב הכלכלי שלהם ושל המשק ישתפר בעתיד, לבין אותו שיעור מבין הנשאלים שענו את התשובה ההפוכה.

לפי הנתונים, בכל אחד מארבעת מדדי המשנה שמרכיבים את המדד חלה החמרה. בתוך כך, המדד המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה ירד משיעור שלילי של 16% בפברואר לשיעור שלילי של 54% באפריל - הנמוך ביותר שנמדד מאז החל המדד.

גם המדד המתייחס לכוונות לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה הקודמת ירד לשיעור הנמוך ביותר אי פעם, משיעור שלילי של 9% בפברואר לשיעור שלילי של 37% באפריל. בנוסף, המדד שבוחן את השינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה ירד משיעור שלילי של 4% בפברואר, לשיעור שלילי של 7% במרץ ולאחר מכן צנח לשיעור שלילי של 15% באפריל.

המדד הבוחן את הערכות הפרטים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משקי הבית בשנה הקרובה, שהיו חיוביות מאז נובמבר 2015 והעידו על אופטימיות זהירה, צנחו מערך חיובי של 5% בפברואר לערך שלילי של 15% במרץ ולאחר מכן לשיעור שלילי של 19% באפריל.

בפילוח לפי קבוצות תעסוקה נמצאה ירידה חדה בציפיות המועסקים, משיעור שלילי של 4% בפברואר לשיעור שלילי של 32% באפריל, וזאת לאחר יציבות יחסית בערך המדד מתחילת שנת 2016. בקרב אלה שאינם מועסקים ירד ערך המדד משיעור שלילי של 9% בפברואר ל-30% באפריל.

בפילוח לפי קבוצות אוכולוסייה, בערך מדד ציפיות הצרכנים מקרב האוכלוסייה הערבית נמצאה ירידה חדה לשיעור שלילי 40%, לעומת שיעור שלילי של 17% בפברואר ולעומת שיעור שלילי של 21% במרץ. בקרב קבוצת האוכלוסייה היהודית נצפתה ירידה חדה בערך המדד מ-4%- בפברואר ל-30%- באפריל.

גם בקרב רמות ההשכלה השונות נמצאו ירידות חדות בערך המדד בחודשיים האחרונים. בתוך כך, בקרב חסרי תעודת בגרות ירד ערך המדד משיעור שלילי של 9% בפברואר לשיעור שלילי של 34% באפריל. בקרב בעלי תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית ירד ערך המדד משיעור שלילי של 6% בפברואר לשיעור שלילי של 29% באפריל, ובקרב בעלי תעודה אקדמית ירד ערך המדד משיעור שלילי של 3% בפברואר לשיעור שלילי של 31% באפריל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות