אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקורונה הובילה לזינוק של מאות אחוזים במכירות תחליפי בשר בארה"ב צילום: רויטרס

משבר האקלים

הקורונה הובילה לזינוק של מאות אחוזים במכירות תחליפי בשר בארה"ב

סגירת המפעלים והמחסור בבשר הובילו לכך שב-9 השבועות שהסתיימו ב-2 במאי זינקו המכירות במרכולים של תחליפי בשר מודרניים ב-264% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

18.05.2020, 09:49 | עומר כביר

משבר הקורונה, שהוביל לסגירת מפעלי עיבוד בשר ויצר מחסור במוצרי בשר בארה"ב, הביא לזינוק דרמטי של מאות אחוזים במכירות תחליפים - כמו ההמבורגרים של Impossible Foods ו-Beyond Meat – כך לפי נתונים של נילסן, שפורסמו בוול סטריט ג'ורנל.

ב-9 שבועות שהסתיימו ב-2 במאי, המכירות במרכולים של תחליפי בשר מודרניים (בעלי מראה וטעם קרוב לזה של בשר אמיתי) זינקו ב-264% לעומת התקופה המקבילה ב-2019 – גידול אבסולוטי של 25.7 מיליון דולר במכירות. מנגד, המכירות של בשר טרי רשמו באותה תקופה גידול של 45% בלבד (3.8 מיליארד דולר).

קראו עוד בכלכליסט

מוצרי ביונד מיט בסניף קרוגר בלוס אנג מוצרי ביונד מיט בסניף קרוגר בלוס אנג'לס | צילום: רויטרס מוצרי ביונד מיט בסניף קרוגר בלוס אנג

לדברי החברות המובילות בתחום, Impossible Foods, Beyond Meat ו-Tofurky, הן מגבירות את היקף הייצור שלהן ומשווקות את המוצרים באגריסיביות בניסיון לגייס לקוחות חדשים ולהתרחב לנקודות מכירה, לעתים לבקשת הרשתות עצמן שסובלות ממחסור בבשר טרי. "זה רגע שיא לפוטנציאל ההתנסות בקרב צרכני בשר קבועים", אמר לוול סטריט ג'ורנל מנכ"ל Impossible Foods, פאט בראון.

צריכת בשר בכלל, ובקר בפרט, נחשבת לאחד הגורמים המרכזיים למשבר האקלים, כאשר גידול בעלי חיים אחראי לפליטה ישירה של בין 13% ל-18% מכלל גזי החממה מדי שנה, ולהשפעה עקיפה משמעותית יותר בדמות בירוא יערות על מנת להכשיר שטחים חקלאיים לגידול מזון לבעלי חיים או לצורכי מרעה. לצמצום צריכת הבשר לטובת חלבון מן הצומח יכולה להיות אימפקט משמעותי על המאבק במשבר האקלים, וחברות כמו Impossible Foods ו-Beyond Meat הוקמו במטרה לקדם שינוי זה באמצעות יצירת תחליפי בשר מן הצומח שנראים, מתנהגים ובעלי טעם דומה לזה של בשר אמיתי.

למרות סיקור תקשורתי ניכר מלווה בבאז חיובי, וכניסה של מוצרי החברות האלו לתפריטים של מסעדות יוקרה ורשתות מזון פופולריות כאחד, היקף הצריכה שלהם נשאר שולי ביחס לבשר אמיתי. ואולם, על רקע מגיפת הקורונה מתמודדת ארה"ב עם מחסור מורגש במוצרי עוף, בקר וחזיר בעקבות סגירה של מפעלי עיבוד רבים והאטת קצב העבודה באחרים. תנאי העבודה הצפופים והחשופים במפעלים אלו, ביחד עם חוסר הערכות מספק מצד תאגידי הענק שמפעילים אותם, הביאו להדבקות של כמעט 5,000 עובדים בנגיף ולמותם של 20 לפחות, נכון ל-1 במאי.

כתוצאה, בשבוע שעבר נרשמה ירידה של 28% בתפוקת בקר, חזיר וסוגי בשר אדום אחרים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2020. בשבועות האחרונים, לקוחות רבים נתקלו במדפים ריקים או במחירים גבוהים יותר, ואף שהמפעלים מתחילים לחזור לעבודה תקינה ברשתות עדיין נערכות לקשיי אספקה בשבועות הקרובים, במיוחד סביב סוף שבוע יום הזיכרון, שיצויין בסוף השבוע הקרוב (ושבכל הנוגע לעריכת מנגלים דומה יותר ליום העצמאות הישראלי).

יצרניות תחליפי הבשר מקוות למלא את החלל, ומתאימות את שרשרת ההפצה שלהן למצב החדש. Impossible Foods, למשל, החלה לנתב את מערך האספקה שלה ממסעדות למרכולים וסופרמרקטים, ומקווה למכור את ההמבוגרים שלה ב-20 אלף חנויות עד סוף השנה. "עם השיבוש באספקת בשר מבוסס בעלי חיים, יש לנו יותר מוטיבציה מתמיד", אמר בראון.

ב-Beyond Meat מקווים למנף לטובתם את העלייה במחירי הבשר (המחיר הסיטונאי של בשר טחון הכפיל את עצמו מתחילת מרץ ל-4.68 דולר לפאונד, והמחיר הקמעונאי של כלל מוצר הבשר הטרי עלה בשבוע שהסתיים ב-25 באפריל ב-8.1% לעומת 2019), וימכרו את ההמבוגרים והנקניקיות שלהם בהנחה ניכרת. "המהלך יקריב חלק מהרווחים, אבל בשעה שבשר מסורתי מתייקר ההנחה תמשוך לקוחות לנסות את המוצר שלנו", אמר לוול סטריט ג'ורנל מנכ"ל החברה, איתן בראון.

מנכ"ל Tofurky, ג'יימי אתוס, סיפר שבשלושת החודשים האחרונים זינקו מכירות החברה ב-40%, ושאחד מהלקוחות הגדולים שלו הגדיל את היקף ההזמנות ב-30%. המוצרים הפופולריים ביותר היה תחליפי נקניק.

תגיות