אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למרות הקורונה - עלייה של 11% ברווח הנקי של בזק; 1,200 עובדים הוצאו לחל"ת צילום: אוראל כהן

למרות הקורונה - עלייה של 11% ברווח הנקי של בזק; 1,200 עובדים הוצאו לחל"ת

חברת התקשורת מסכמת את הרבעון הראשון עם רווח של 332 מיליון שקל - הוצאות המימון נפלו ב-66%; yes רשמה עלייה במספר המנויים לראשונה זה חמישה חודשים, בזק איבדה 25 אלף לקוחות טלפוניה; בזק: "בימים האחרונים החלה חזרתם ההדרגתית לעבודה מלאה של העובדים שיצאו לחל"ת"

21.05.2020, 09:04 | אביאור אבו

קבוצת בזק, בניהולו של דודו מזרחי, מסכמת את הרבעון הראשון של 2020 עם רווח נקי של 332 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 300 מיליון שקל ברבעון המקביל – עלייה של כ-11%.

קראו עוד בכלכליסט

הרווח התפעולי של בזק ירד בכ-9% והסתכם ב-466 מיליון שקל, אל מול 511 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ה-EBITDA הסתכם ב-918 מיליון שקל, לעומת 977 מיליון שקל בתקופה המקבילה, צמצום של של 6%. הכנסות הקבוצה הסתכמו ב-2.18 מיליארד שקל, לעומת 2.26 מיליארד שקל ברבעון המקביל - קיטון של כ-3%.

 

הירידה החדה בהוצאות המימון היא הסיבה העיקרית לעלייה בשורת הרווח הנקי - הוצאות המימון ברבעון המדווח ירדו בשיעור של 66%, לסכום של 34 מיליון שקל, בהשוואה להוצאות מימון של 99 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם בכ-879 מיליון שקל בהשוואה ל-765 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019- עלייה של 15%. ההשקעות הסתכמו ב-338 מיליון שקל בהשוואה ל-373 מיליון שקל בתקופה המקבילה, ירידה של כ-9%. התזרים החופשי הסתכם ב-436 מיליון שקל בהשוואה ל-316 מיליון שקל ברבעון המקביל – עלייה של 38%.

בזק מסיימת את הרבעון עם גירעון בהון של 345 מיליון שקל, לעומת הון של 747 מיליון שקל ברבעון המקביל. החוב הפיננסי נטו של הקבוצה הסתכם בכ-7.5 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון, בהשוואה לכ-8.54 מיליארד שקל בסוף הרבעון הראשון של 2019.

יו"ר בזק שלמה רודב יו"ר בזק שלמה רודב יו"ר בזק שלמה רודב

החברה, שדחתה את פרסום התחזית לשנת 2020 בדו"ח השנתי האחרון, לנוכח משבר הקורונה, מעדכנת עתה כי "לנוכח המשך מגיפת הקורונה ומגבלות התנועה והפעילות בקשר אליה ואי הוודאות הקיימת במשק ובעולם כתוצאה מכך, בשלב זה עדיין אין באפשרות החברה לפרסם תחזית מבוססת ביחס לתוצאות הקבוצה לשנת 2020.

החברה רואה חשיבות בהמשך מתן תחזית, ולפיכך היא תמשיך לעקוב במהלך החודשים הקרובים אחר ההתפתחויות בעניין, ותשקול, בהתאם למצב, את המועד המתאים לפרסום תחזית ביחס לתוצאות הקבוצה".

עם תחילת משבר הקורונה הוציאה קבוצת בזק כ-1,200 עובדים לחל"ת מתוך מצבה של כ-10,000, ובימים האחרונים החלה בהחזרתם ההדרגתית לעבודה מלאה.

yes מציגה לראשונה זה חמישה רבעונים גיוס מנויים, אך מינורי

 

חברת הלוויין yes שבשליטת בזק סיימה את הרבעון עם רווח נקי של 14 מיליון שקל, לעומת הפסד של 50 מיליון שקל ברבעון המקביל - שנבע אז בעיקר מהפרשה חד פעמית של 45 מיליון שקל לפרישת עובדים. הרווח התפעולי עמד על 9 מיליון שקל, אל מול הפסד תפעולי של 45 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA זינק ב-430% לעומת התקופה המקבילה ועמד על 53 מיליון שקל.

הכנסות החברה נחלשו ב-1.5% והסתכמו ב-338 מיליון שקל, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת נפל ב-22.6% ל-41 מיליון שקל. ההשקעות ירדו ב-42% ל-37 מיליון שקל. החברה הציגה תזרים חופשי שלילי של 3 מיליון שקל, בהשוואה לתזרים שלילי של 19 מיליון שקל בתקופה המקבילה – עלייה של 84%.

החברה הציגה עלייה במצבת המינויים, לראשונה זה חמישה רבעונים, הודות לשירותי הטלוויזיה מבוססי האינטרנט של החברה, STINGTV ו-yes פלוס, המכפרים על נטישת המנויים בלוויין. החברה גייסה ברבעון החולף 1,600 לקוחות, כך שמספרם עמד בסוף השנה על 556 אלף. ברבעון קודם איבדה החברה 7,000 לקוחות. שיעור נטישת המנויים ברבעון עמד על 5.9%, בהשוואה ל-5.6% ברבעון המקביל.

ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) עלתה ל-195 שקל לעומת 200 שקל ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון הראשון של 2020 עדכנה yes את הגדרת ה-ARPU כך שאינה כוללת מכירת תוכן לגופי שידור חיצוניים, אלא רק הכנסות ממנויים. כפי שנחשף אמש בכלכליסט, השיקה היום yes ממיר מבוסס אנדרואיד TV, כצעד נוסף במעבר משירותי לוויין לאינטרנט. עם זאת, החברה לא מציגה בשורה במחיר, שנותר גבוה ועומד על 199 שקל.

פלאפון גייסה 31 אלף מנויים, ההכנסה הממוצעת למנוי ירדה בחמישה שקלים

חברת הסלולר פלאפון שבשליטת בזק סיימה את הרבעון עם הפסד של 2 מיליון שקל, לעומת רווח של 2 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההפסד התפעולי העמיק ל-13 מיליון שקל, אל מול הפסד תפעולי של 10 מיליון שקל בתקופה המקבילה. ה-EBITDA נחלש ב-7% ועמד על 137 מיליון שקל.

ההכנסות ירדו ב-1% ל-573 מיליון שקל, ההכנסות מציוד קצה עלו בכ-4% למרות משבר הקורונה, ועמדו על 168 מיליון שקל. ההכנסות משירותים ירדו בכ-3% ל-405 מיליון שקל, לנוכח פגיעה בשירותי נדידה (חבילות חו"ל) ותיירות פנים.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ירד ב-16% ל-164 מיליון שקל. הירידה נבעה בעיקר מתשלומים בגין תוכנית ההתייעלות ברבעון הראשון של שנת 2020. ההשקעות עלו ב-3% ל-65 מיליון שקל, התזרים החופשי נפל ב-50% ל-32 מיליון שקל.

מספר מנויי הסלולר עלה ברבעון ב-31 אלף ועמד בסופו על 2.367 מיליון מנויים, המציב את החברה עם נתח השוק השלישי בגודלו עם כ-21% מכלל לקוחות הסלולר בארץ. ברבעון הקודם גייסה החברה 26 אלף מנויים וברבעון לפניו 47 אלף מנויים. שיעור נטישת המנויים עמד על 7.1% לעומת 8.6% ברבעון הראשון של 2019. ה-ARPU ירד ל-58 שקל, לעומת 63 שקל ברבעון מקביל.

בזק איבדה 25 אלף לקוחות טלפוניה ו-9 אלף לקוחות אינטרנט

המגזר הקווי של בזק הציג רווח של 295 מיליון שקל - ירידה של 8% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי נחלש ב-17% ועמד על 439.4 מיליון שקל. ה-EBITDA ירד ב-12% ועמד על 651 מיליון שקל. המדדים הושפעו בעיקר משינויים בסעיף הכנסות תפעוליות אחרות, שהסתכמו ב-4 מיליון שקל לעומת 69 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעיקר בשל קיטון ברווחי הון ממכירת נדל"ן וכן מהוצאות לפרישת עובדים ברבעון הנוכחי.

מגזר זה ממשיך להוות את ההכנסה העיקרית של בזק, והכנסותיו עמדו על 1.02 מיליארד שקל, לעומת 1.04 מיליארד שקל ברבעון המקביל – קיטון של 2.4%. ההכנסות מטלפוניה ממשיכות להישחק והסתכמו ב-248 מיליון שקל, אל מול 269 מיליון שקל בתקופה המקבילה – ירידה של 8%. בהתאם למגמה העולמית, החברה איבדה 25 אלף מנויי טלפוניה ברבעון ומספרם עמד בסופו על 1.693 מיליון. מדובר על יציבות בקצב אבדן המנויים, שכן ברבעון הקודם איבדה החברה 25 אלף מנויים וכך גם ברבעון לפניו. ה-ARPU עמד על 48 שקל, לעומת 50 שקל ברבעון המקביל.

ההכנסות מאינטרנט ירדו ב-0.5% והסתכמו ב-395 מיליון שקל, לעומת רבעון מקביל אז עמדו על 397 מיליון שקל. מספר מנויי האינטרנט מציג ברבעון ירידה של 9 אלף מנויים ועמד בסופו על 1.57 מיליון, 584 אלף מנויים מתוכם בסיטונות. מדובר על האטה בקצב אבדן המנויים, שכן רבעון קודם איבדה החברה 14 אלף מנויים ורבעון לפניו 24 אלף מנויים. ה-ARPU הקמעונאי עמד ברבעון הרביעי על 98 שקל, לעומת 96 שקל ברבעון מקביל.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-611 מיליון שקל בהשוואה ל-471 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד – עלייה של 30%, שנבעה בעיקר משינויים בהון חוזר והחזר ממס הכנסה. ההשקעות הסתכמו ב-200 מיליון שקל בהשוואה ל-210 מיליון שקל ברבעון המקביל, ירידה של 5%. התזרים החופשי הסתכם ב-386 מיליון שקל בהשוואה ל-266 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עלייה של 45%.

הכנסותיה של בזק בינלאומי קטנו ב-7%, הרווח הנקי גדל ב-8%

החברה, המשמשת כספקית אינטרנט ושיחות בינלאומיות, מציגה רווח נקי של 27 מיליון שקל, אל מול רווח של 25 מיליון ברבעון המקביל – גידול של 8%. הרווח התפעולי עלה ב-9% והסתכם ב-36 מיליון שקל, אל מול רווח של 33 מיליון שקל בתקופה המקבילה. ה-EBITDA עלה ב-1.3% ועמד על 80 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הכנסות החברה הסתכמו ב-317 מיליון שקל, לעומת 341 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019 – קיטון של 7%. החברה מציינת כי "השינוי בהכנסות נובע בעיקר מהקיטון בהכנסות מאינטרנט, ירידה במכירות ציוד תקשורת לעסקים ומשיחות בינלאומיות, אשר קוזזה בחלקה על ידי עלייה בהכנסות משירותים עסקיים".

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-60 מיליון שקל בהשוואה ל-56 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד - גידול של 7%. ההשקעות הסתכמו ב-34 מיליון שקל בהשוואה ל-33 מיליון שקל ברבעון המקביל, עלייה של 3%. התזרים החופשי הסתכם ב-18 מיליון שקל בהשוואה ל-15 מיליון שקל בתקופה המקבילה, גידול של 20%. שיעור נטישת מנויי האינטרנט עמד על 6.7% לעומת 6.6% ברבעון מקביל.

דודו מזרחי, מנכ"ל בזק, מסר: "ברבעון הנוכחי מצבת לקוחות האינטרנט התייצבה, לראשונה מזה כחמש שנים, וזאת על אף התחרות המתעצמת, והמגבלות הרגולטוריות הקשות החלות על החברה. נכון להיום הגענו ללמעלה מ-400 אלף לקוחות עם נתב Be. התמודדנו בהצלחה רבה עם העלייה החדה בהיקפי השימוש שהגיעו לשיאים חדשים בתקופת הקורונה. אנו רואים גם היווצרות של הזדמנויות חדשות, כמו למשל, במגזר החרדי, העובר מהפיכה של ממש המתבטאת בשימוש רב יותר בשירותי תקשורת מתקדמים".

רן גוראון, מנכ"ל החברות הבנות בבזק, מסר: "ברבעון הזה אנו רואים את עוצמת החברות עם מוצרים ושירותים שהפכו להיות חיוניים ונחוצים יותר מתמיד, עם התפרצות מגפת הקורונה. שלוש החברות צמחו בכמות המנויים, כאשר בפלאפון זו השנה הרביעית ברציפות, וב-yes זו הצמיחה הראשונה מזה שנתיים. התנהלות החברות בתקופת הקורונה הייתה מהירה ומקצועית והתאמנו שגרות ניהול כך שבשיא, כ-80% מהעובדים עבדו מרחוק. עמדנו בביקושים שוברי שיאים, והצלחנו לבצע הרחבות ושדרוגים מהירים כדי להבטיח ללקוחותינו הפרטיים והעסקיים שירות מלא ואיכותי בעת כה חשובה".

תגיות