אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמזון רוצה נתח מהרכב האוטונומי: מנהלת מו''מ לרכישת חברה בתחום צילום: רויטרס

אמזון רוצה נתח מהרכב האוטונומי: מנהלת מו''מ לרכישת חברה בתחום

התאגיד הענק מנהל משא ומתן לרכישת סטארט-אפ הרכב האוטונומי זוקס, המפתח טכנולוגיות לנהיגה אוטונומית להפעלת מוניות רובוטיות. על פי הערכות שווי החברה עומד על 3.2 מיליארד דולר

27.05.2020, 12:24 | רפאל קאהאן
אמזון מנהלת מו''מ מתקדם לרכישת סטארט-אפ הרכב האוטונומי זוקס. על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל הלילה (ד'), השיחות בין החברות אינן בלעדיות ולפחות חברה נוספת מעוניינת לרכוש אותה. לחברה שווי שוק מוערך של כ-3.2 מיליארד דולר ב-2018 לאחר סבב גיוס של כחצי מיליארד דולר, כנראה תימכר בהרבה פחות מסכום זה.

קראו עוד בכלכליסט

זוקס, שנוסדה ב-2014, מפתחת טכנולוגיית נהיגה אוטונומית המיועדת להפעיל מוניות רובוטיות. הטכנולוגיה כוללת גם חומרה וגם תוכנה, ומיועדת למכוניות מבוססות מנוע חשמלי. הפלטפורמה של החברה תאפשר להזמין מונית אוטונומית דרך אפליקציה שגם היא מהווה חלק מהפיתוח. מדובר על המקבילה של אובר וליפט בתחום הרכב האוטונומי.

מייסד אמזון ג’ף בזוס, צילום: בלומברג מייסד אמזון ג’ף בזוס | צילום: בלומברג מייסד אמזון ג’ף בזוס, צילום: בלומברג

הרכישה של זוקס נראית כיום כעסקה טובה. החברה מתקשה לגייס הון נוסף כדי לממן את פעילות הפיתוח ולמרות שנחשבה עד לאחרונה כחברה מבטיחה, כנראה שהקריסה של תחום השקעות ההון סיכון בעקבות משבר הקורונה נתן גם בה את אותותיו. אקזיט יחזיר אותה לפסים ויאפשר לה מספיק אוויר לנשימה כדי להפעיל את השירות שלה באופן מסחרי.

אמזון אינה טירונית בתחום הרכב האוטונומי. החברה כבר מפתחת כל מיני פתרונות בתחום שמיועדים בעיקר למשלוחי המוצרים שהיא מוכרת. עד כה, היא בעיקר השקיעה בפיתוח פלטפורמות רחפנים ויש לה אפילו חטיבה ייעודית בתחום. בנוסף היא ערכה ניסויים בעבר בטכנולוגיה שתאפשר לה להפעיל משאיות ורכבי משלוחים רובוטיים. היא אפילו השתתפה בסבב השקעה של כ-530 מיליון דולר בסטארט-אפ Aurora Innovation, שפועל בתחום דומה לזה של זוקס, בשנה שעברה. עם זאת החברה מעולם לא הראתה עניין בתחום התחבורה לשוק הרחב.
לא רק גוגל: אמזון נכנסת לתחום הרכב האוטונומי לא רק גוגל: אמזון נכנסת לתחום הרכב האוטונומי לא רק גוגל: אמזון נכנסת לתחום הרכב האוטונומי

עם זאת הבעיה עם זוקס היא שהחברה ניסתה לשלב שלושה תחומים מקבילים במודל העסקי שלה. רכבים אוטונומיים כמו של גוגל, הנעה חשמלית כמו של טסלה ותחבורה ציבורית חכמה כמו של אובר. ואולם בהתחשב שכל אחת מהחברות האלה הצליחה לפתח את המוצר שלה לאחר השקעות אדירות - כאשר במקרה של אובר וטסלה הן אפילו רחוקות מהחזר החוב למשקיעים - זוקס, כך נראה, אולי ניסתה להתפרש על יותר מדי תחומים.

אחת הבעיות העיקריות בעולם הרכב האוטונומי היא שלא ברור מתי בכלל הרשויות יאפשרו למכוניות רובוטיות להסתובב ברחבי המערכות הכבישים העירוניות והבין עירוניות. הערכות מלפני מספר שנים העריכו שמדובר בתחום שיוסדר עד 2020, אך הנה הגענו הלום וטרם הוצג שירות לקהל הרחב שמבוסס על רכב אוטונומי. אפילו בסין, שם הרגולטור הקל מאוד על ניסויים ופריסה של ציי רכבים רובוטיים טרם הצליחו להפעיל שירות כזה בצורה שוטפת.

עד כה רק גוגל הצליחה להפעיל שירות מוניות רובוטיות בנוואדה וסן פרנסיסקו, אך מדובר בשירות מוגבל שפועל יותר כאמצעי להערכת הפלטפורמה שהחברה פיתחה. אמזון מנגד לא בטוחה שתשיק מוניות כלל. הבעיה העיקרית שלה הוא משלוח מוצרים במהירות ויעילות. עד כה חלק ניכר מהצרות שלה היו בגלל מערך עובדי הלוגיסטיקה שהתקוממו כנגד תנאי התעסוקה הקשים שנובעים מלוח הזמנים הקשוח שהיא משיתה עליהם. שימוש ברובוטים יכול להקל עליה ולאפשר משלוחים של מוצרים שונים או באיזורים עירוניים מבלי להידרש להקשות על העובדים והנהגים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות