אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המחזיקים ובנק מזרחי טפחות במאבק על יה"ש דלק קידוחים צילום: אייל טואג

בלעדי לכלכליסט

המחזיקים ובנק מזרחי טפחות במאבק על יה"ש דלק קידוחים

נציגות האג"ח מתנגדת לדרישת הבנק לחיזוק ביטחונות עבור הלוואה שניתנה לדלק בדמות יה"ש של דלק קידוחים בשווי של 100 מיליון שקל. מזרחי־טפחות דורש ביטחונות אלה כתחליף ל־74 מיליון שקל שקיבלה דלק ממכירת מניות מהדרין וליה"ש רציו פטרוליום

31.05.2020, 08:29 | גולן חזני

מכשול חדש בדרך להסכמות בין קבוצת דלק והבנקים המלווים, הפעם בגלל עימות בין מחזיקי האג"ח לבין בנק מזרחי־טפחות. לכלכליסט נודע כי נציגות המחזיקים הבהירה לקבוצת דלקשבשליטת (60.3%) יצחק תשובה כי היא מתנגדת להעמדת ביטחונות של דלק למזרחי טפחות בדמות יחידות השתתפות של דלק קידוחים בשווי של כ־100 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

מזרחי טפחות דורש ביטחונות אלה כתחליף לתמורה שקיבלה דלק לפני כשבועיים עבור מכירת מניות מהדרין (18%) ב־74 מיליון שקל וחבילה של יה"ש רציו פטרוליום בשווי 25 מיליון שקל שמחזיקה קבוצת דלק באותו חשבון.

במאי 2019 השלימה קבוצת דלק את מכירת מניות השליטה (32.5%) בחברת הביטוח הפניקס לקרנות סנטרברידג' וגלטין תמורת 1.7 מיליארד שקל. המימון לעסקה הועמד בידי קונסצורסיום של גופים פיננסיים בראשות מזרחי טפחות שהעמיד לקרנות הלוואה של 550 מיליון שקל לביצוע העסקה. כשיעבוד להלוואה נתנו הקרנות את מניות הפניקס שרכשו.

בנוסף לכך הבנק קיבל מתשובה ביטחונות נוספים בדמות מניות מהדרין ורציו פטרוליום בשווי של 100 מיליון שקל שהיו מופקדות בחשבון שלו. קבוצת דלק העמידה גם מזומן נוסף בסך 50 מיליון שקל כביטחונות להלוואה שנטלו שתי הקרנות. מדובר בצעד חריג שבו מוכר של נכס מעמיד ערבות להלוואה שלוקח הרוכש, אבל היות ומדובר היה בחלק מהלוואת מוכר של דלק לרוכשות, הרי שדלק העמידה את הבטוחות.

יצחק תשובה, צילום: עמית שעל יצחק תשובה | צילום: עמית שעל יצחק תשובה, צילום: עמית שעל

הבנק לא מוותר על היה"ש

 

דלק מחזיקה בחשבון אחר בבנק מניות של דלק קידוחים בשווי של 100 מיליון שקל. בסוף מרץ, על פי תנאי ההלוואה שנתן הקונסצורסיום, דלק היתה אמורה להחליף את מניות דלק קידוחים ורציו פטרוליום במניות דלק קידוחים. דלק נדרשת על ידי הבנק לעשות צעד זה עתה, אחרי שמכרה את מניות מהדרין. מזרחי טפחות מוכן לוותר על עילת פירעון מיידי בדמות ירידה חדה בשווי המניות של הפניקס, אבל לא מוכן לוותר על הפקדת היה"ש (היחידות השתתפות)של דלק קידוחים.

נציגות האג"ח, מנגד, דורשת מדלק לסרב לבקשת הבנק. בטענה שהבנק מחזיק במניות הפניקס בשווי 1.35 מיליארד שקל כבטוחות וכן ב־50 מיליון שקל במזומן, ומדובר במספיק בטוחות, אבל בבנק מסרבים לוותר על מה שמגיע להם על פי שטר הנאמנות של החוב.

שני הכובעים של מנורה

 

בקונסצורסיום המלווים שותפים גם שלושה גופים מוסדיים. חברות הביטוח איילון ומנורה, שגם חברה בנציגות האג"ח של דלק, וכן בית ההשקעות מיטב דש. המשבר עשוי להיפתר אם מנורה ומיטב דש יחליטו שהסדר החוב והחתימה עליו חשובים יותר ממשבר סביב 100 מיליון שקל יה"ש דלק קידוחים. נקודה

נוספת שעשויה להקל על המחזיקים לוותר היא העובדה שהיה"ש בחשבון מזרחי טפחות מהוות 15% ממניות דלק קידוחים שבידי קבוצת דלק, שהן חופשיות משיעבודים, ואין מהוות חלק מ־40% ממניות דלק קידוחים שמשועבדות לבנקים הנושים. בהסכם שעליו אמורים מחזיקי האג"ח לחתום מול דלק אמורות המניות המשועבדות לבנקים להשתחרר לטובת מחזיקי האג"ח תמורת מניות דלק ישראל שאותן יקבלו הבנקים.

הצדדים קרובים להסכמות סביב החלפת השיעבוד, אבל הבנקים דורשים להחזיר לידיהם את עילת הפירעון המיידי אם יה"ש דלק קידוחים, שנסחרת היום ב־369 אגורות, תרד למחיר של 250-230 אגורות. נראה שקבוצת דלק, שביקשה תחילה שהשער המדובר יהיה 200 אגורות הסכימה לבסוף שהשער ייקבע על 240 אגורות. אם יה"ש דלק קידוחים תרד מתחת לרף זה בחמישה החודשים הקרובים שבהם אמורה דלק למכור את דלק ישראל, יוכלו הבנקים להעמיד שוב את החוב שלה לפירעון מידיי.

תגיות