אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לווייני העזר כבר לא ייבנו בישראל: אפקטיב ספייס נמכרת לחברה מארה"ב צילום: עמי ארליך

לווייני העזר כבר לא ייבנו בישראל: אפקטיב ספייס נמכרת לחברה מארה"ב

הסטארט אפ של אריה הלזבנד, להארכת חיי לוויינים באמצעות שיגור לוויינים זעירים שידחפו אותם במסלול, לא זכה להשקעה מהתעשייה האווירית ויימכר לחברה מתחרה

03.06.2020, 14:26 | אודי עציון
אסטרוסקייל האמריקאית תרכוש את הקניין הרוחני, הנכסים, הפעילות והצוות ההנדסי של חברת אפקטיב ספייס הישראלית.  זוהי עסקה ראשונה של רכישת חברה ישראלית בתחום החלל בידי חברה זרה, אך גם סוף לחלום של אריה הלזבנד שייסד את אפקטיב ספייס ב-2013, לייצר בישראל לווייני עזר שניתן יהיה לשגר ולהצמיד בחלל ללוויינים ותיקים, כדי לדחוף אותם במסלול ולהאריך את חייהם לאחר שסיימו את מלאי הדלק שלהם.

קראו עוד בכלכליסט

אסטרוסקייל האמריקאית, חברת בת של אסטרוסקייל היפנית, פועלת באותו תחום, ועובדת על פתרון לוויינים במסלול נמוך מסביב לכדור בארץ (300-500 ק"מ מעל פני האדמה) שבו אפשר למצוא בעיקר לוויני תצפית וריגול, לעומת אפקטיב ספייס שעובדת על פתרון ללוויינים במסלול גיאו סינכרוני (גובה של כ-36 אלף ק"מ), בעיקר לווייני תקשורת.

רחפן בפעולה אפקטיב ספייס , צילום: Effective Space רחפן בפעולה אפקטיב ספייס | צילום: Effective Space רחפן בפעולה אפקטיב ספייס , צילום: Effective Space

הלזבנד, לשעבר מנהל מפעל החלל של התעשייה האווירית ומראשוני תעשיית החלל בישראל, ימשיך לנהל את פעילות הפיתוח של לווייני העזר, שתישאר בישראל. אולם הייצור שלהם צפוי להתבצע בארה"ב, שתהיה השוק העיקרי לפעילות.

לפני שנתיים הודיעו התעשייה האווירית ואפקטיב ספייס על מזכר הבנות לבניית לווייני העזר במפעל החלל של התע"א ביהוד, בעסקה שתכלול גם השקעה בחברה של הזלבנד. אולם תע"א החליטה לבסוף שלא להשקיע בשותפות ואפקטיב ספייס לא הצליחה לגייס את ההון הדרוש לבניית לווייני העזר הראשונים.

תחום הארכת חיי לוויינים נמצא כעת בראשיתו, כאשר עד כה רק נורתרופ גרומן האמריקאית שיגרה לוויין עזר כזה במסגרת הוכחת יכולת.

הרחפן של אפקטיב ספייס , צילום: Effective Space הרחפן של אפקטיב ספייס | צילום: Effective Space הרחפן של אפקטיב ספייס , צילום: Effective Space

"אסטרוסקייל ואפקטיב ספייס משלימות זו את זו, והחיבור יאפשר להציע ללקוחות סל של מוצרים ללוויינים שונים", אמר הלזבנד ל"כלכליסט". "פעילת המחקר והפיתוח תישאר בישראל, ואנחנו אף צפויים לגייס אנשי צוות נוספים".

אסטרוסקייל היפנית גייסה 140 מיליון דולר, והקמת חברת הבת בארה"ב נועדה לסייע לה לזכות בחוזים ממשלתיים אמריקאים, בעיקר להארכת חיי לוויינים של משרד ההגנה האמריקאי.

אריה הלזבנד מייסד ומנכ״ל אפקטיב ספייס , צילום: עמי ארליך אריה הלזבנד מייסד ומנכ״ל אפקטיב ספייס | צילום: עמי ארליך אריה הלזבנד מייסד ומנכ״ל אפקטיב ספייס , צילום: עמי ארליך

״שערו בדמיונכם, כי במקום לבזבז מאות מיליוני דולרים להחלפת לוויין, תוכלו להאריך את חייו במסלול במחיר סביר, לתקן אותו או לשדרגו בעודו במסלול. זאת ההזדמנות שאנו מברכים עליה היום עם צירוף היכולות והצוותים החדשים" אמר בהודעה על העסקה רון לופז, נשיא ומנכ"ל Astroscale US . "אנחנו מוכרים כיום בתחום שירותי פינוי פסולת חלל במסלול ה׳נמוך׳ וכעת עם החיבור החדש, נוכל לעשות זאת גם לצורך הארכת חיי לוויינים במסלול הגאוסטציונרי. אנו מוכנים להתחיל לשרת מפעילים מסחריים, את ממשלת ארה"ב וממשלות שותפות ברחבי העולם, והכל כחלק גאה מקהילת החלל האמריקאית".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות