אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכירות הסמארטפונים בעולם התרסקו. מי מהיצרניות נפגעה הכי קשה? צילום: שאטרסטוק

מכירות הסמארטפונים בעולם התרסקו. מי מהיצרניות נפגעה הכי קשה?

חברת המחקר גרטנר מציירת תמונה שנראית כאסון לתעשייה כולה - אף יצרן לא הצליח להתחמק מהירידה במכירות

03.06.2020, 16:01 | רפאל קאהאן

נתוני מכירות הסמארטפונים לרבעון הראשון של השנה פורסמו אמש (ג') על ידי חברת המחקר גרטנר והתמונה שמצטיירת מהם היתה כמצופה אסון לתעשייה כולה. אף יצרן לא הצליח להתחמק מהירידה במכירות, למרות שעל פניו הסגר שהוטל בחלקים נרחבים בעולם המערבי היה אמור לעודד רכישה של סמארטפונים בדיוק כפי שקרה עם מחשבים וציוד היקפי כגון מצלמות רשת. 

קראו עוד בכלכליסט

היצרנית שספגה את המכה האנושה ביותר היתה וואווי הסינית, שמעבר למשבר הקורונה גם נאלצה להתמודד עם החרם האמריקאי על מוצריה ועל אספקת רכיבים לייצור המכשירים. החברה מכרה כ-42 מיליון יחידות לעומת כ-58 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. זו התרסקות של כ-27%, מה שעשוי להצביע על קשיים גדולים מצידה בשנה הקרובה לחזור ולהפוך את המגמה.

וואווי השיקה את ה-P40 , צילום: וואווי וואווי השיקה את ה-P40 | צילום: וואווי וואווי השיקה את ה-P40 , צילום: וואווי

אחרי וואווי, סמסונג גם היא חוותה נפילה חזקה עם צניחה של כמעט 23% במכירות, מ-71 מיליון לכ-55 מיליון. הבעיה העיקרית של היצרנית הקוריאנית היא הסתמכותה על ערוצי מכירה לא ישירים דרך ספקיות הסלולר וקמעונאים שכאמור לא היו פעילים מאוד בשיא תקופת הקורונה.

המצב של אפל ושיאומי מחזק את המסקנה שכל היצרניות שהסתמכו על ערוצי הפצה עקיפים סבלו. אפל אמנם ראתה ירידה גדולה במכירות האייפון, מ-44 מיליון יחידות ברבעון הראשון 2019 לכ-41 מיליון השנה, אך מספר זה מייצג נתון נמוך ביחס למתחרותיה העיקריות לעיל. הסיבה היא שהרבה מאוד ממכירותיה מתבצעות לא רק דרך חנויות או ספקיות הסלולר אלא גם לא מעט דרך אתרי האינטרנט שלה.

שיאומי השיקה את הפוקפון F2, צילום: צילום מסך שיאומי השיקה את הפוקפון F2 | צילום: צילום מסך שיאומי השיקה את הפוקפון F2, צילום: צילום מסך

כך גם עם שיאומי, שלא רק עקפה בקלילות את החרם האמריקאי אלא אף הציגה עליה במכירות. אמנם כזו מתונה של כ-1.4% עם כ-27 מיליון סמארטפונים שנמכרו, אך היא משקפת את היכולת של החברה להתמודד עם סגירה נרחבת של חנויות בזכות הסתמכותה הנרחבת על מכירות דרך אתרי אונליין, שלה או של קמעונאים כגון עליאקספרס, בנגגוד או גירבסט. בנוסף, היא מתחזקת נישה שיווקית של מוצרים שמספקים תמורה גבוהה למחיר, מה שמתאים להלך הרוח שבו חוסכים היכן שניתן.

אפל השיקה את האייפון SE 2020,  צילום: Apple אפל השיקה את האייפון SE 2020 | צילום: Apple אפל השיקה את האייפון SE 2020,  צילום: Apple

עם זאת חשוב להדגיש שרשימת היצרניות הגדולות לא השתנתה בעקבות המספרים. סמסונג עדיין במקום הראשון, וואווי בשני ואפל במקום השלישי. שיאומי ממשיכה להחזיק את המקום הרביעי ויש לה עדיין פער נרחב להדביק עד שתוכל לעקוף את אפל אם בכלל תצליח. במקום החמישי נמצאת OPPO הסינית שאינה משווקת באופן נרחב מחוץ לסין אך שגם אצלה היקפי המכירות הראו ירידה של כ-20%.

גם שאר היצרנים שאינם מפורטים בדו''ח, כגון: LG, מוטורולה, סוני ואחרים לא הצליחו להחזיק את הראש מעל המים והנתון הממוצע מראה שהם חוו ירידה מצרפית של 24% במכירות. נתוני הרבעון הנוכחי כנראה שלא ישתפרו בהרבה, במיוחד בהתחשב בנזק הכלכלי העצום לכלכלה העולמית ותחילת התפרצויות קורונה נוספות במדינות, שבחלקן כמו ברזיל, ארגנטינה, מקסיקו או דרום אפריקה מהוות שווקים לא קטנים לרוכשי הסמארטפונים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות