אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם ZOOM מתקרבת לסוף 15 דקות התהילה שלה?

האם ZOOM מתקרבת לסוף 15 דקות התהילה שלה?

חברת שיחות הווידיאו תפסה את גל הקורונה הגבוה ביותר וגלשה עליו לשווי שוק של פי שישה מאז ההנפקה לפני כשנה. תוצאותיה לרבעון הראשון הן חלומיות, אך העולם מתחיל לחזור לשגרה וגם זום כבר צופה התמתנות באופק

04.06.2020, 11:07 | סופי שולמן

בזמן שעם ישראל ערך ליל סדר בזום, למד מרחוק וניהל ישיבות בתוכנה, בחברה האמריקאית (Zoom Video Communications) הדפיסו כסף. הדפסת כסף היא ההגדרה המתאימה ביותר לתוצאות של הרבעון הפיסקלי הראשון שהחברה הציגה שלשום. על הכנסות של 328 מיליון דולר היא יצרה תזרים מזומנים חופשי של 252 מיליון דולר, אבל במספרים הנדירים טמון גם האתגר של זום — האם היא תוכל לשחזר את ההישגים האלה בעתיד?

קראו עוד בכלכליסט

הרבעון הראשון של זום כולל את אפריל, כך שהתוצאות משקפות את שיא תקופות הסגר בעקבות הקורונה בעולם — פברואר, מרץ ואפריל. אין הרבה חברות שקיבלו זריקת מרץ עוצמתית כל כך כמו זום, אבל זו גם חרב פיפיות. נגיף הקורונה האיר בפנס חזק את מה שנתפס עד לפני כמה חודשים כפינה "עבשה" למדי של עולם הטכנולוגיה וגרם לענקיות התוכנה לתהות למה, בעצם, הן לא שם.

מייסד ומנכ"ל זום אריק יואן,  צילום: בלומברג מייסד ומנכ"ל זום אריק יואן | צילום: בלומברג מייסד ומנכ"ל זום אריק יואן,  צילום: בלומברג

שיחות ועידה בווידיאו לא היו תחום לוהט במיוחד בשנים האחרונות. הטכנולוגיה כבר לא היתה פורצת דרך, ובעידן הטיסות הזולות אפשר הרי בקלות לנהל ישיבות בנוכחות פיזית של כל המשתתפים. לכן, כשזום הונפקה בוול סטריט באפריל 2019 היא לא עוררה התרגשות מיוחדת, ואף נשמעו תהיות רבות באשר לשווייה שהיה אז 9 מיליארד דולר. השווי התבסס בעיקר על כך שזום היתה ברירת המחדל לשיחות ועידה בעמק הסיליקון, והברנז'ה הטכנולוגית אימצה אותה הודות לפשטות השימוש בה. אבל אפילו אריק יואן (Eric Yuan), מייסד ומנכ"ל זום, לא הצליח להסתיר את פליאתו כשהמניה ניתרה ב־72% ביום המסחר הראשון, ושבועות ספורים אחרי ההנפקה השווי כבר נשק ל־20 מיליארד דולר. "איזה שווי מטורף", הוא אמר אז.

כעת, לאחר שזום הגיעה לשווי של 58 מיליארד דולר, לאחר פרסום הדו"חות שענו על כל הציפיות האופטימיות ואף יותר, ניסה יואן לצנן את ההתלהבות לקראת העתיד בשיחת הוועידה שקיים. עם זאת, הוא שוב שידר הפתעה לנוכח המהפך הנדיר במעמדה של זום בתוך שנה בלבד, שכן לדבריו הצטרפו לשיחת הוועידה שקיים אתמול 3,000 משתתפים — פי שלושה לעומת שיחת הדו"חות הכספיים הראשונים של זום הציבורית ב־2019.

בזום מבינים שהגורילות בזירת הטכנולוגיה לא יתקשו במיוחד להציע שירות דומה לזה שהיא מציעה, וכי המוצר שסף הכניסה הטכנולוגי אליו אינו גבוה במיוחד, עלול להפוך לקומודיטי.

מיקרוסופט וגוגל, שבכל מקרה נמצאות במרבית המכשירים, בוודאי לא יתקשו להיכנס לתחרות כזו, אם יחליטו להפעיל את כובד משקלן. וישנה גם Webex, חברת שיחות ועידה בווידאו, שסיסקו רכשה ב־2007 תמורת 3.2 מיליארד דולר, ואשר יואן עצמו עבד בה כמהנדס לפני הקמת זום. ובכל זאת, המספרים של זום אינם קטנים ובהחלט משקפים צמיחה בקנה מידה היסטורי עבור חברת תוכנה.

ישיבת זום שדנה בנושא פתיחת השווקים בישראל ישיבת זום שדנה בנושא פתיחת השווקים בישראל ישיבת זום שדנה בנושא פתיחת השווקים בישראל

169% - הזינוק בהכנסות לעומת הרבעון המקביל

ההכנסות של זום זינקו ב־169% לעומת הרבעון המקביל. החברה צפתה הכנסות של 201 מיליון דולר בשלושת חודשי הקורונה, אך בפועל דיווחה על 328 מיליון דולר. קודם לכן זום לא עברה אפילו את רף 200 מיליון הדולרים בהכנסות הרבעון.

בעוד מרבית המשתמשים החדשים של זום עשו זאת בחינם עם הגבלה של 40 דקות למפגש, החברה מייצרת הכנסות ממנויים. אבל אלייה וקוץ בה — אם עד פרוץ הקורונה מרבית המנויים לשירות היו על בסיס שנתי ואיפשרו רמה גבוהה יחסית של ודאות, הרי שחלק ניכר מהתוספת מגיע מעסקים קטנים, שרכשו מנוי חודשי לשירות. בזום דיווחו כי שיעור החברות שמעסיקות פחות מעשרה עובדים מתוך ההכנסות זינק ל־30% לעומת 20% ברבעון האחרון של 2019. מרבית הצמיחה (71%) הגיעה מלקוחות חדשים, ואילו מספר הלקוחות מקרב חברות שמעסיקות יותר מעשרה עובדים זינק ב־354% לעומת הרבעון המקביל לפני שנה. אגב, הפעילות באסיה ובמזרח התיכון צמחה בקצב מהיר בהרבה לעומת ארה"ב — 246% לעומת 150%.

252 מיליון דולר - תזרים המזומנים לסוף הרבעון

תוספת הלקוחות החדשים בתשלום חודשי היא הסיבה לתזרים המזומנים החריג של 252 מיליון דולר. מדובר במספר גבוה הן ביחס להכנסות זום והן בהשוואה לתזרים הצנוע של 15 מיליון דולר ברבעון המקביל. בזום הדגישו כי תזרים כזה לא יוכל לחזור על עצמו, שכן גם אם החברה תצמח בקצב דומה ברבעון השני, היא תהיה חייבת לבצע השקעות הוניות משמעותיות בהרחבת הדאטה סנטר, כדי לתמוך בתעבורה הבלתי צפויה בגודלה. יואן גם הודה כי בתחילת עידן הקורונה לא היתה לזום יכולת לתמוך בביקוש באמצעות התשתית הקיימת. ההשקעה בהרחבת תשתית הענן ושיפור יכולות אבטחת המידע, לצד תוספת גדולה של משתמשים חינמיים, כבר ניכרה בשיעור הרווח הגולמי של זום, שירד מ־84.2% מתוך ההכנסות ברבעון הקודם לשיעור של 69.4% ברבעון האחרון. הנהלת זום מקווה להחזיר את הרווחיות הגולמית לכיוון של 75% מתוך ההכנסות ברבעונים הבאים.

2 טריליון דקות - קצב שנתי של דקות שיחה לפי נתוני אפריל

הקפיצה בהיקפי השימוש בזום בתקופת הקורונה יכולים להוות אתגר משמעותי גם לחברות ותיקות וגדולות ממנה. דקות השיחה זינקו לקצב שנתי של 2 טריליון מ־100 מיליארד דקות בלבד בינואר האחרון. על בסיס יומי היו לזום 300 מיליון משתמשים בחינם ובתשלום, כאשר משתמש נספר מחדש בכל כניסה לתוכנה. עם הגורמים המשמעותיים להגדלת דקות השיחה, כך מסבירים בזום, נמנים בתי הספר והאוניברסיטאות. בפלח זה, שצפוי להמשיך להשתמש בשירותי זום, משום שלא כל המדינות חזרו לשגרת לימודים בבתי הספר, חלק גדול מהלקוחות אינם משלמים.

5,945 - מכפיל הרווח שבו נסחרת זום

מניית זום נהפכה לכוכבת הקורונה ורכבה על הגל לשווי של 58 מיליארד דולר תוך זינוק של פי 6 לעומת מחיר ההנפקה. אף שזום היא חברה רווחית, הרווח הזה עדיין כה זעום (27 מיליון דולר, וזה יותר מהרווח המצרפי שלה לאורך כל השנה שעברה), שקשה להצדיק את השווי גם לנוכח הביצועים ברבעון הראשון. יתרה מכך, בזום אמנם סיפקו תחזית טובה לרבעון הנוכחי עם המשך קפיצה בהכנסות לכיוון חצי מיליארד דולר, אך הזהירו כי במחצית השנייה של 2020 תחל התמתנות. כרגע התחזית השנתית היא להכנסות של 1.8 מיליארד דולר, כפול מהתחזית השנתית המקורית, ומה שישקף צמיחה שנתית נדירה במספרים כאלה של 189%. הרווח התפעולי צפוי להגיע ל־135 מיליון דולר והרווח הנקי לפני סעיפים חד־פעמיים (Non-GAAP) יסתכם ב־44–46 סנט למניה. ועדיין, כשהמכפיל שבו נסחרת המניה הוא 5,945, אולי עדיף היה לה עוד להפסיד קצת ולא להציג מכפיל, מאשר נתון שמבהיר כי אף משקיע לא יזכה בהחזר כספו במהלך חייו. להשוואה, מכפיל ממוצע במדדי נאסד"ק ו־S&P היום הוא 25, של אפל הוא 27, של גוגל 30 ושל פייסבוק 37.

??? הנעלם הגדול - שיעור הנטישה העתידי

המספר החשוב שחסר למשקיעים ולזום הוא שיעור הנטישה בעתיד. בזום הבהירו כי כמו הצמיחה חסרת המעצורים, גם שיעורי הנטישה, בעיקר של לקוחות בתשלום חודשי, יהיו לא שגרתיים. זום אמנם גייסה אנשי מכירות שתפקידם לשכנע לקוחות שכבר משתמשים בתוכנה לעבור למנוי שנתי ולא חודשי, אך מדובר במשימה לא קלה בעולם שמתחיל לחזור לשגרה.

תגיות