אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לפארסה יהיה מחיר: כדאי לוועד ללמוד מוועדים כוחניים אחרים צילום: אוראל כהן

לפארסה יהיה מחיר: כדאי לוועד ללמוד מוועדים כוחניים אחרים

כדאי שוועד העובדים ילמד מה עלה בגורלם של ועדים כוחניים שחשבו שהכוח שלהם בלתי מוגבל. אלון חסן מנמל אשדוד, גילה אדרעי מרכבת ישראל – אלו רק שתי דוגמאות לוועדים שהמיליטנטיות שלהם היתה בעוכריהם של העובדים שבחרו אותם

08.06.2020, 07:23 | גולן חזני
בשורה התחתונה, הבורסה לניירות ערך היתה סגורה אתמול. את הפנים של שוק ההון הישראלי לא הכריעו מלחמה פתאומית, מטח טילים, מגפה עולמית, מתקפת סייבר איראנית, ואפילו לא מאבק עובדים בכוונת ההנהלה לפטר עשרות מהם. הרקע להשבתה הוא מחלוקת על תשלום בונוס שאותו העובדים דורשים על התוצאות העסקיות של 2017.

מי שחתום על הפארסה הזו הוא יו״ר ועד העובדים לארי שיפמן יחד עם מנכ״ל הבורסה איתי בן זאב. הוועד, שרצה עיצומים שישבשו את המסחר אבל רק ידחו את פתיחתו לשעות הצהריים, הופתע מההחלטה של המנכ״ל, שקבע: אין חצי מסחר. אם עיצומים, אז שיום המסחר יתבטל.

מנכ"ל הבורסה לניירות ערך איתי בן זאב , צילום: בלומברג מנכ"ל הבורסה לניירות ערך איתי בן זאב | צילום: בלומברג מנכ"ל הבורסה לניירות ערך איתי בן זאב , צילום: בלומברג

כדאי לעקוב בימים הקרובים אחרי הדינמיקה בין ועד העובדים לבין הנהגת ההסתדרות. זהו אחד המאבקים הראשונים של ועד עובדים בתקופת כהונתו של יו״ר ההסתדרות ארנון בר דוד. זהו גם מאבק העובדים הראשון בעל פרופיל ציבורי גבוה מאז החל משבר הקורונה. אבל יותר מכל, זהו מאבק של עובדים שחברים במועדון אקסקלוסיבי שבו כל אחד מהם מביא הביתה שכר בעלות ממוצעת של 50 אלף שקל בחודש, במקביל לאחזקה של 6% ממניות החברה שבידי העובדים.

לא צריך להיות קפיטליסט אגרסיבי כדי להתקומם נגד צעדי הוועד. בזמן שמיליון ישראלים מתנדנדים בין אבטלה לתעסוקה, בימים שבהם המשק משווע לכל אגורה של תמ״ג כדי לנסות ולהתאושש מהחודשיים הראשונים של הקורונה, החלטה של ועד עובדים לשחק בנשק ההשבתה צריך שתהיה לה סיבה טובה באמת. מחלוקת על בונוס לשנה שהסתיימה לפני שנתיים וחצי, עם כל הכבוד, איננה סיבה טובה.

כדאי שוועד העובדים ילמד מה עלה בגורלם של ועדים כוחניים שחשבו שהכוח שלהם בלתי מוגבל. אלון חסן מנמל אשדוד, גילה אדרעי מרכבת ישראל – אלו רק שתי דוגמאות לוועדים שהמיליטנטיות שלהם היתה בעוכריהם של העובדים שבחרו אותם.

האגרסיביות של חסן הביאה להקמתו של הנמל הפרטי החדש שנבנה בימים אלה מצפון לנמל אשדוד. המיליטנטיות של אדרעי הביאה את יו״ר ההסתדרות דאז, עופר עיני, לנקוט צעד חריג ולהדיח אותה מתפקידה. גם ברכבת וגם בנמל היה מדובר בחברות ממשלתיות שנמצאות תחת אחריותו של שר התחבורה ישראל כץ, שלא מצמץ מול הוועדים החזקים.

הפעם, הבורסה היא חברה פרטית, השר כץ עבר למשרד האוצר שאחת הזרועות שלו – רשות ניירות ערך – מפקחת על פעילות הבורסה. האם כץ, שמבין את החשיבות של תפקוד תקין של שוק ההון, יפעיל את כל כובד משקלו מול יו״ר ההסתדרות?

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות