אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל על מאריכה שוב את ההפסקה הזמנית של הטיסות - עד סוף יוני צילום: רויטרס

אל על מאריכה שוב את ההפסקה הזמנית של הטיסות - עד סוף יוני

המועד הקודם שעליו הודיעה אל על הוא ה-20 ביוני - אך כעת גם הוא נדחה. החברה תמשיך להפעיל טיסות מטען וטיסות חילוץ. היום פורסם כי המדינה מציעה לאל על מסלול חדש של תוכנית סיוע: הנפקת מניות לציבור בהיקף 150 מיליון דולר

07.06.2020, 22:42 | נווית זומר

השמים הפתוחים שוב מתרחקים. חברת אל על דיווחה הערב (א') שהיא שוב דוחה את התחלת הטיסות הסדירות שלה - הפעם מה-20 ביוני ל-30 ביוני. מההודעה עולה כי החברה תמשיך בינתיים לקיים טיסות מטען וטיסות חילוץ.

קראו עוד בכלכליסט

בקרב גורמי התיירות והתעופה היתה ציפייה בעת האחרונה שב-1 ביוני ישובו הטיסות ויבוטל הסגר לשבים לארץ - ציפייה שלא התממשה עד כה.  כזכור, ב-20 במאי דחתה אל על  את מועד חזרתה לשגרה. חברת התעופה הודיעה אז כי תשוב לטיסות סדירות ב-20 ליוני ולא ב-31 במאי כמו שתכננה. הודעתה של אל על נבעה אז מהודעת רשות שדות התעופה שנמסרה לחברות התעופה, לפיה האיסור על כניסת אזרחים זרים לישראל יוארך עד ל-15 ביוני.

נכון להיום, כל זמן שיש חובת בידוד לנכנסים לארץ, הנוסעים לחו"ל בטיסות המסחריות הרגילות והמעטות שמגיעות לישראל הם רק אנשים שחייבים לטוס ומספרם מועט ביותר - מה שהופך את הטיסות ללא רווחיות. לחברת אל על, במצבה הפיננסי הקשה, אין עניין בהפעלת טיסות הפסדיות, בניגוד לטיסות המטען או טיסות החילוץ שמשולמות מראש.

בנוסף, לאור העלייה בתחלואה, משרד הבריאות והמל"ל לא ממהרים לחתום על הסכמים עם מדינות ירוקות כמו יוון וקפריסין  שאליהן היו אמורים ישראלים לטוס תוך החרגה מדרישת הסגר, כאשר החשש הגדול הוא הבאת תחלואה מחו"ל לארץ.

מטוס של אל על, צילום: רויטרס מטוס של אל על | צילום: רויטרס מטוס של אל על, צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום פורסם כי המדינה מציעה לאל על מסלול חדש של תוכנית סיוע: הנפקת מניות לציבור בהיקף 150 מיליון דולר. לפי האוצר, אם הציבור לא ייענה להנפקה, המדינה תרכוש את המניות, תשתלט על חברת התעופה (שוויה בבורסה כיום הוא כ-90 מיליון דולר, כך שמדובר בהלאמה) - ותנהל אותה באמצעות נאמן. אם הציבור ייענה להנפקה, המדינה תערוב להלוואה בסך 250 מיליון דולר מהבנקים, כך שאל על תקבל בסך הכל 400 מיליון דולר.

ל"כלכליסט" נודע כי למסלול ההנפקה העמיד האוצר כמה תנאים לא קלים. בראשם - שעוד לפני מהלך ההנפקה אל על תחתום עם העובדים על הסכמי עבודה חדשים במסגרת תוכנית ההבראה, שיכללו, בין השאר, פיטורי 2,000 עובדים, ויתור על תנאי שכר, והוצאת עבודות למיקור חוץ; כמו כן, בניגוד למתווה הסיוע הקודם, ההלוואה בסך 250 מיליון דולר שתוענק לאל על בנוסף לגיוס ההון בבורסה , תהיה בערבות מדינה של 75% בלבד ולא 80%; בנוסף אל על תצטרך להתייעל בעוד 50 מיליון דולר מעבר למה שנדרשה עד כה; החברה תצטרך גם, לפני ההנפקה, להגיע להסכמי פריסת חובות עם הבנקים המלווים (רובם זרים) ועם החברות מהן היא חוכרת מטוסים.

מדובר בהצעה חדשה לאחר תקופה ממושכת בו דובר רק על מתן ערבות מדינה להלוואה בסך 400 מיליון דולר מהבנקים, אך בתנאים שעד כה לא הגיעו לגביהם להבנה עם אל על. ההצעה הקודמת כללה בין היתר שליטה במספר המפוטרים והזרמה של 100 מיליון שקל על ידי כנפיים, החברה האם של אל על, דרישה שמחזיקי האג"ח של כנפיים התנגדו לה. משמעות ההצעה החדשה של האוצר היא לראשונה שהמדינה למעשה מוכנה להלאים את החברה.

תגיות