אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסחר הגלובלי בסכנה בגלל 400 אלף ימאים שתקועים בים צילום: בלומברג

FT

הסחר הגלובלי בסכנה בגלל 400 אלף ימאים שתקועים בים

הסגר העולמי מונע החלפה של כ־20% מהימאים בעולם, שחלקם נמצאים על ספינות כבר 15 חודשים. לקראת פקיעת תקנות חירום שאפשרו הארכת חוזים, מפעילי ספינות המשא צפויים למנוע את יציאתן לים. בכיר בתעשייה: "זו פצצת זמן מתקתקת"

08.06.2020, 22:52 | פגי הולינגר, רוברט רייט ומייקל פולר, פייננשל טיימס

תעשיית הספנות הבינלאומית הזהירה מפני איום המרחף מעל לסחר הגלובלי, זאת כתוצאה ממשבר הפוקד אוניות סוחר לאחר שכ־400 אלף אנשי צוות נתקעו בלב ים או בנמלי הבית בשל סגרי הקורונה.

קראו עוד בכלכליסט

מפעילי מכלית בבעלות גרמנית סירבו לצאת לים בשבוע שעבר, אלא אם יובא צוות חלופי, כך בהודעת בכירים בתעשייה ונציגי איגודי עובדים. הסירוב נבע מתשישות של אנשי הצוות ומהסכנה לביטחונם.

החשש הוא כי מכליות נוספות יצטרפו למגמה הזו אחרי 16 ביוני, מועד תפוגת תקנות החירום שהושתו על הסכמי העסקת צוותים ימיים. רבים מהימאים המשיכו לעבוד כמה חודשים אחרי התאריך המצוין בחוזה המקורי שלהם, ובעלי הספינות, איגודי העובדים והקפטנים מתריעים מפני איום בטיחותי. 

סכנה לשרשראות אספקה

"זו פצצת זמן מתקתקת", כך לפי גאי פלאטן, מזכ"ל הלשכה הבינלאומית לספנות המייצגת בעלי ומפעילי ספינות. "אי אפשר להמשיך ולהעביד אנשים ללא הגבלה. חלק מאנשי הצוות נמצאים על הספינה כבר למעלה משנה. ככל שהעניין ייגרר, כך גדל הסיכון לשרשראות האספקה".

התעבורה הימית היא המנוע של הגלובליזציה, וכ־80% מהסחר העולמי מתבצעים על מכליות וספינות, כך לפי נתוני סוכנות הסחר והפיתוח של האו"ם. עם זאת, הפעילות השוטפת שובשה בשל הגבלות מסע. אלה מונעות מאנשי צוות לרדת מהספינה ולשוב למולדתם, או להגיע לנמלים שבהם ממתינות ספינות להחלפה של צוותים.

כמו כן, ימאים רבים מתקשים להשיג ויזות יציאה או כניסה, זאת נוסף לעיכובים בחידוש טיסות מסחריות שמקשים על שינוע אנשי צוות. מי שמושפעים מהקשיים הללו מהווים למעלה מחמישית מ־1.8 מיליון הימאים שמאיישים את 96 אלף ספינות הסוחר השטות בעולם.

בחודש שעבר פרסם ארגון הימייה הבינלאומי פרוטוקול המציג 12 שלבים להחלפה בטיחותית של צוותים. עם זאת, ממשלות לא מיהרו ליישם את המהלכים, ומספר אנשי הצוות הלכודים בלב ים עולה על בסיס שבועי, כך לפי פלאטן.

התעשייה קוראת כעת לממשלות להקים "פרוזדורים בטוחים" שיאפשרו תנועה חופשית של 1.5 מיליון ימאים. אלה יוגדרו כעובדים חיוניים שיכולים לנסוע בעולם ללא מגבלות, נוסף על יצירת אזורים בטוחים בנמלי תעופה והצגת מסמכים ימיים רשמיים כהוכחה לזהותם.

ראג'ש אוני, מנכ"ל קבוצת סינרג'י מרין, חברה לניהול ספינות שבסיסה בסינגפור, המספקת צוותים לאוניות סוחר רבות, אומר כי כמה ממשלות נקטו מהלכים, בהן ממשלת הולנד. "אבל זה מעט מדי ולאט מדי. אנחנו צריכים שממשלות יבינו שמדובר בעובדים חיוניים", אמר. "אם עלינו לדאוג להמשכיות של שרשרת האספקה, עלינו גם לדאוג לבטיחות הימאים".

מרסק, מפעילת צי המכליות הגדולה בעולם, אמרה כי על הרשויות לפעול במהירות. "קיים צורך בהול בהקמת פרוזדורים בטוחים בין מדינות מפתח כמו הפיליפינים והודו ובין נמלי אם להחלפת צוותים. אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה בינלאומי באופן מיידי", אמרה הנרייט הלברג תיגסן, סמנכ"לית אסטרטגית במרסק.

בבריטניה, שהעניקה לימאים מעמד של עובדים חיוניים, התעשייה קראה לג'פרי סטרלינג, לשעבר יו"ר חברת הספנות P&O, להציף את החששות בפני ראש הממשלה בוריס ג'ונסון. לפי סטרלינג, מדובר לא רק בבעיה הומניטרית בוערת, כי אם בתעשייה שתקינות פעילותה היא חיונית להתאוששות הכלכלה העולמית. בריטניה היא "אומה ימית גדולה. אנחנו חייבים להוביל את המהלכים", אמר לורד סטרלינג.

אחריות פלילית לקפטנים

תחת חוקי הימייה ימאי מורשה לשהות 11 חודשים ברציפות בים. כעת ישנם אנשי צוות שנמצאים כבר 15 חודשים בים, כך לפי ג'ים סקורק, מזכ"ל פדרציית הספנות IFSMA. "כמה מהם כבר הגיעו לדרגות עייפות מסוכנות", הוא אמר. "קפטנים עלולים לשאת באחריות פלילית אם ישיטו ספינה שבה עלה חשש לגבי סוגיית העייפות".

סטיב קוטון, מזכ"ל פדרציית עובדי התעבורה הבינלאומית, אמר כי אחרי 16 ביוני לא ניתן יהיה להאריך את תוקף החוזים כדי לאפשר לעובדים להישאר בלב ים. "לא נאמר לימאים שהם חייבים להישאר על הספינות. אם הם ירצו לרדת, אנחנו נסייע להם לרדת".

תגיות