אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עינת קליש הודיעה על סיום החכירה בשטח נמל חיפה צילום: אלעד גרשגורן

בלעדי לכלכליסט

עינת קליש הודיעה על סיום החכירה בשטח נמל חיפה

העירייה לא תחדש את החוזים שמסתיימים ב־2025. הנפגעות העיקריות הן בעלת השליטה ביבואנית בוש והכשרת הישוב

10.06.2020, 08:10 | דותן לוי

זכויות החכירה בשטח נמל חיפה עומדות להסתיים ולא יחודשו. עשרות שנים לאחר שגורמים עסקיים ופרטיים קיבלו זכויות חכירה בנכסים בשטח הנמל בעיר התחתית, הודיעה לאחרונה עיריית חיפה לכ־20 בעלי הנכסים שלא יוארכו חוזי החכירה שמסתיימים ב־2025 ולא תאושר מכירת נכסים שטרם קיבלו את אישור העירייה, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

ביום חמישי האחרון התקיים שימוע בעירייה לחברות לבנט בונדד, בעלת השליטה בחברת לדיקו, יבואנית בוש, ולחברת הכשרת הישוב, שבשליטת משפחת נמרודי, החוכרות (עם חוכרים קטנים נוספים) את השטח שעליו יושב הבניין ברחוב שער פלמר 1 בנמל, הכולל 13.3 אלף מ"ר ונבנה בשנות החמישים של המאה הקודמת. עורכי הדין המייצגים את החברות טוענים כי ביקשו לראות את הסכמי הרכישה של המבנה מהנציב העליון, אך העירייה לא הציגה מסמך כזה.

ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם. תוסיף במקום זכויות בנייה ושטחי ציבור, צילום: זהר שחר ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם. תוסיף במקום זכויות בנייה ושטחי ציבור | צילום: זהר שחר ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם. תוסיף במקום זכויות בנייה ושטחי ציבור, צילום: זהר שחר

ב־2 באפריל 2019, כמה חודשים לאחר בחירת עינת קליש רותם לראשות עיריית חיפה, התקבלה החלטה באסיפת מועצת העיר על שינוי המדיניות בעיר התחתית, ולפיו לא מאריכים את הסכמי החכירה הקרובים, אשר מסתיימים בעוד חמש שנים. על פי הערכה, מדובר בכ־20 מבנים שנדרשים להחזיר את המבנים לחזקת העירייה ב־2025. הטיעון המרכזי של העירייה הוא רצונה לקדם תוכנית חדשה באזור המיובש של הנמל, שבמסגרתה יתווספו למבנים הקיימים זכויות בנייה וייבנו שטחי ציבור שיועמדו לרשותה. אחד הנכסים המרכזיים הוא בניין לבנט/הכשרת הישוב ברחוב שער פלמר 1.

במשך כל השנים המדיניות של העירייה היתה להמשיך את הסכמי החכירה. עו"ד איתי הפלר, המייצג חוכרים מול העירייה, מספר כי לפני כניסתה של קליש לתפקיד ראשת העירייה גם מכרה פה ושם נכסים בבעלות מלאה: "המסר הברור לבעלי הנכסים היה שמאריכים את התקופה עד 2062, בתמורה לשיפוץ חזיתות ותשלום דמי חכירה בהתאם להערכה שמאית. חלק מבעלי הנכסים הספיקו לשפץ חזיתות ואפילו ביקשו שמאות למכירה אבל לא הספיקו".

רחוב שער פלמר בחיפה, שבו נמצא בניין של הכשרת הישוב. העירייה קיימה שימוע לחוכרים, צילום: אלעד גרשגורן רחוב שער פלמר בחיפה, שבו נמצא בניין של הכשרת הישוב. העירייה קיימה שימוע לחוכרים | צילום: אלעד גרשגורן רחוב שער פלמר בחיפה, שבו נמצא בניין של הכשרת הישוב. העירייה קיימה שימוע לחוכרים, צילום: אלעד גרשגורן

אחד החוכרים אמר ל"כלכליסט" כי חלק מהחוכרים נקלעו לבעיה רצינית, היות שהשכירו את הנכסים למשרדים ולעסקים לתקופות ארוכות: "עד עתה מי שסגר שם עסקאות רק היה צריך לדווח לעירייה. כעת נתפסים שם לדברים קטנים ומחפשים את אלה שעשו עסקאות שלא בהתאם להסכם החכירה". ההליך של העירייה כולל כעת הודעה לחוכרים והזמנה לשימוע, וחלקם כבר פתח בהליכים משפטיים מול העירייה.

לפני כמה שנים קידמה העירייה את תוכנית "חזית הים העירונית", שמהותה חיבור רציפי הנמל הישן למתחם המיובש, כך שיהיה חיבור בין העיר לים באזור שהיה סגור לציבור הרחב. לפי התוכנית, ייבנו שטחי מסחר, תיירות, מלונאות, פנאי ומשרדי הייטק, לצד הקמת כ־1,000 דירות.

לטענת החוכרים, העירייה מעדיפה לקבל בניין שלם לרשותה, כולל דמי השכירות, מאשר לקבל דמי חכירה זעומים (דמי החכירה עומדים על כ־1.5 מיליון שקל לכל התקופה). על פי הערכה, מחירי השכירות למשרדים באזור עומדים על כ־55-45 שקל למ"ר במשרדים ישנים ועל 65-60 שקל למ"ר במבנים חדשים. כמו כן המסעדות משלמות 130-100 שקל למ"ר.

ב־1923 המליץ מהנדס הנמלים פרדריק פלמר לשלטונות הבריטיים להקים נמל חדש בחיפה במקום להרחיב את נמל יפו. העבודות להקמת הנמל החלו ב־1929 והן כללו הקמת שובר גלים וייבוש שטח של כ־350 דונם מהים, שעליו הוקמו בהמשך בנייני משרדים. עם סיום המנדט במאי 1948 הועברה הבעלות על הנמל לעירייה. בשטח המיובש נבנו כמה מבני משרדים עוד בתקופת הבריטים, ויתר המבנים הוקמו בהמשך על ידי החוכרים. כיום השטח בנוי ברובו וכולל את רחוב הנמל, קדושי בגדד ואת רחוב העצמאות.

מהעירייה נמסר כי היא "פועלת להשבת נכסים שתקופת חכירתם הסתיימה. ללא כל קשר, מקום שבו מחזיק נכס הפר את הוראות ההסכם, העירייה פועלת לתיקון ההפרה". 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות