אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זהות גנובה: ג'יפ מנעה ממהינדרה ההודית לשווק רכבי שטח בארה"ב צילום: יצרן

זהות גנובה: ג'יפ מנעה ממהינדרה ההודית לשווק רכבי שטח בארה"ב

השבוע הסתיים סכסוך רב-שנים בין תעשיות הרכב של ארה"ב והודו: בית משפט קבע כי מהינדרה לא תוכל עוד למכור את רכבי השטח שלה בארה"ב מכיוון שאלה דומים יתר על המידה לרכבים של ג'יפ

15.06.2020, 12:20 | תומר הדר

כיצד דווקא חטיבת רכבי הפנאי של תאגיד הודי ענק הצליחה לעורר את זעמה של חברת ג'יפ האמריקאית?

קראו עוד בכלכליסט

השבוע הסתיים סופית הסכסוך בין ג'יפ ובין מהינדרה ההודית, לאחר שבית משפט קבע כי מהינדרה לא תוכל עוד למכור את רכבי השטח שלה בארה"ב מכיוון שאלה דומים מאוד לרכבים של ג'יפ.

רכב שטח של מהינדרה. דמיון לג רכב שטח של מהינדרה. דמיון לג'יפ המקורי | צילום: יצרן רכב שטח של מהינדרה. דמיון לג

מהינדרה החלה את דרכה בשנות הארבעים, לאחר מלחמת העולם השניה, כיצרנית הודית קטנה של ערכות הרכבה מוכנות מראש של דגמים אזרחיים של ג'יפ שהגיעו מארה"ב ושווקו בהודו.

מהינדרה אינה היצרנית היחידה שהחלה את דרכה בהרכבת ערכות של חברת ג'יפ שהתאימו לאלפי נהגים ברחבי העולם. גם ססאנגיונג הקוריאנית החלה את דרכה בהרכבת ערכות של ג'יפ – ובישראל היתה זו תעשיות רכב נצרת שהרכיבה ג'יפים עבור השוק הישראלי עוד במהלך שנות השישים והשבעים.

עם זאת, בניגוד לתעשיות רכב נצרת שכיום אינה מחזיקה בפעילות משמעותית, מהינדרה התפתחה לענקית תעשייה, הייטק, רובוטיקה וטכנולוגיה – שמעולם לא ויתרה גם על יצור של רכבי שטח עבור השוק ההודי ושווקים נוספים במזרח.

הרכבים של מהינדרה שיוצרו בתחילת הדרך תוך הקפדה על הסכמים מסחריים עם ג'יפ נשאו זה שנים קווי דימיון לג'יפים שעליהם היו מבוססים, ולמרות שמהינדרה התפתחה גם ליצור של משאיות ורכבים נוספים – היצרנית הקפידה לייצר גם רכבי שטח קשוחים על בסיס ג'יפ.

כך היה גם עם הרוקסור, רכב שטח של מהינדרה שניכר שעיצובו מבוסס על זה של ג'יפ משנות החמישים, עיצוב שמהינדרה החזיקה בזכויות לשימוש בו אשר קיבלה מחברת AMC – החברה שבזמנו היתה יצרנית ג'יפ – וזאת במסגרת הסכם עם חברת ג'יפ האמריקאית. אלא שבניגוד לדגמים רבים אחרים, מהינדרה קיבלה החלטה לשווק את הרוקסור בשוק הבית של ג'יפ – ארה"ב.

ג ג'יפ רנגלר. המקורי | צילום: יצרן ג

כדי לשווק את הרוקסור בארה"ב הקימה מהינדרה מפעל שיצר את הרוקסור בארה"ב תוך שימוש ברכיבים שהגיעו דווקא מהודו. ג'יפ התנגדה למהלך ללא הצלחה מאז תחילת שיווק הרוקסור בארה"ב לפני כארבע שנים כרכב שטח חקלאי - שלא היה מורשה לנסוע בכביש, אך כן היה מורשה לשמש לצורך פנאי, כלומר נסיעות שטח.

כעת כאמור הודיע בית דין בינלאומי שמהינדרה אכן העתיקה את עיצובה של ג'יפ ואינה מחזיקה עוד בזכויות שקיבלה בשעתו מחברת AMC (שאינה קיימת עוד). משום שכך, מהינדרה מפרה את זכויותיה של ג'יפ על אדמת ארה"ב ואינה מסוגלת עוד לשווק את הרוקסור.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות