אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המועצה לשימור אתרים לוועדת הערר: אין להרוס את בית המכס ביפו צילום: עמית שעל

המועצה לשימור אתרים לוועדת הערר: אין להרוס את בית המכס ביפו

בערר שהוגש מצהירה המועצה לשימור אתרים כי תמ"א 13 המגנה על חופי הים, אינה מאפשרת להוציא היתרים והמבנה מוגן בשל הגדרתו לשימור. המועצה קוראת לוועדת הערר לעצור קידום הליך להוצאת היתר במקום

18.06.2020, 16:02 | שלומית צור

המועצה לשימור אתרי מורשת הגישה באחרונה ערר לוועדת הערר המחוזית כנגד בקשה להיתר הריסה שהתבקשה עיריית תל אביב לאשר, לבית המכס, שהוא בניין טרמינל הנוסעים המנדטורי בנמל יפו.

קראו עוד בכלכליסט

לטענת המועצה לשימור אתרים, בשבועות האחרונים החלה עיריית תל אביב בהכנות להריסת המבנה ובמקביל היא פועלת להשלמת היתר ההריסה הנדרש.

בערר, שהוגש באמצעות עו"ד גדעון קורן, מציינת המועצה כי טרמינל הנוסעים נבנה בשנת 1931 בסגנון הבינלאומי, על קו המים בכניסה הצפונית לנמל יפו, במקום שבו היה ממוקם הנמל ההיסטורי במשך אלפי שנים, ועם חנוכתו היה למבנה החשוב בנמל. "מדובר בבניין ייחודי בנוף החופים של מדינת ישראל", צוין בערר. "מיד עם הקמתו שימש הבניין שער הכניסה לארץ ישראל ובין השנים 1931-1936 עברו בשערי הנמל דרך מבנה זה למעלה מ-150 אלף עולים מעולי העלייה החמישית".

המבנה הוקם על חורבות בית המכס העות'מני הישן והמתפורר וככל הנראה זו הסיבה שבגינה מוכר טרמינל הנוסעים בטעות כ"בית המכס". שרידי הרציף והמדרגות של המבנה העות'מני חשופים למבקרים במקום למרגלותיו של הבניין ומיועדים לשימור. המבנה שימש את הנמל עד שנפתח נמל אשדוד ומאז המשיך לפעול בתפקודים שונים עד שפונה וקודמו בו שימושים שונים.

לטענת המועצה לשימור אתרים, מבנה הטרמינל הוכרז כמבנה לשימור בשתי תוכניות בשל ייחודו וחשיבותו: תוכנית לשימור הנמל 2378א' במסגרת השינוי השני לתמ"א 13 לשימור החופים ובמסגרת מדיניות שימור בתחום נמל יפו שקבעה כי יש לשמר את המבנה הקיים בכל הנוגע למיקומו, לנפח הבנוי ולאופיו הארכיטקטוני. כמו כן זכה המבנה להגנה לצורך שימור במסגרת הסכם החכירה בין המדינה לעירייה ובתוכנית תיירותית שנעשתה ביוזמת משרד התיירות.

בית המכס ביפו, צילום: עמית שעל בית המכס ביפו | צילום: עמית שעל בית המכס ביפו, צילום: עמית שעל

בערר נטען כי היתר הריסה לבניין מנוגד לחוק, מאחר והמבנה מוגדר לשימור ומוגן מפני הריסה. עוד נטען כי בהתאם לפרוטוקול וועדת רישוי ממאי 2019, תנאי למתן היתר הריסה למבנה הוא הצגת תכנון פיתוח עתידי לאתר וכי ביצוע ההריסה יובא לאישור אדריכל העיר טרם הביצוע. "למיטב ידיעתנו לא הוכן תכנון פיתוח כאמור לא הוכנה תוכנית כמתחייב וממילא לא התקיים תנאי מוקדם לאישור ההריסה". בנוסף מציינת המועצה כי המבנה הועבר לעירייה מהמדינה בשנת 2011 בחוזה חכירה ל-49 שנים בלבד, בו צוין מפורשות כי המבנה מועבר לצורך "שימוש ציבורי" בלבד ולא לשם שימוש אחר וכי אם תפר העירייה את תנאי חוזה החכירה - דינו של החוזה להתבטל.

"אני מצר על התנהלותה של עיריית תל אביב", מסר עומרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת: "המועצה תמכה בשעתו תמיכה מלאה בעיריית תל אביב ואף הייתה בין המבקשים כי המבנה יועבר לידי העירייה לאחר שזו התחייבה לשמרו ולאחר שהשימור ובקשת השימושים עוגנו במסגרת תב"ע, תמ"א ותוכנית תיירותית מפורטת. כל אלה נועדו לעגן את מעמדו של המבנה כמבנה לשימור ולשימוש ציבורי. בשנים הרבות שחלפו מאז הועבר המבנה לידי העירייה היה אפשר לנצל לצורך שימור הבניין, שיפוצו והשמשתו לטובת הציבור ולטובת שימור מורשת הארץ. עם זאת, למרות המצב הנוכחי של הבניין - המשימה עדין אפשרית. אנו מגויסים לסייע ככל שיידרש למימוש המשימה והשבת המבנה לידי הציבור".

תמר טוכלר, סמנכ"לית ומנהלת מחוז ת"א במועצה לשימור: "אנו מקווים כי אכן תהליך ההרס המיותר הזה ייעצר ותכובד תוכנית השימור שהוכנה יחדיו ביוזמת הוועדה המחוזית, עיריית תל אביב, רמ"י, התושבים, המועצה לשימור אתרים, רשות העתיקות והדייגים. לפני 20 שנים עצרנו יחד את תוכנית הפרטת הנמל ובניצוחה של המשלמה ליפו הוכנה לנמל תוכנית ייחודית שהבטיחה את החייאתו תוך שמירה על יחודו וערכיו. בשנים האחרונות השתנתה הרוח והחלו בדרדורו של מבנה הטרמינל ורוקנו מתכניו במטרה להביא להריסתו. גם תהליך קבלת ההחלטות אינו מערב את הציבור. אנו קוראים לוועדות התכנון ורשויות החוק להבטיח כי אכן ייעשה צדק והנמל יזכה לממש את החזון שהוכן עבורו לפני מספר שנים וכי הבניין שהוא נכס של המדינה ישמש לטובת הציבור וכן שיוצג בו סיפור מורדת העלייה לארץ ישראל".

מעיריית תל אבי בנמסר בתגובה: "הערר טרם התקבל בעירייה. לכשיתקבל תגיב העירייה כנדרש במסגרת ההליך. חשוב להבהיר כי המבנה הקיים אינו בית המכס ההיסטורי העות'מני, אלא מדובר במבנה מתקופת המנדט הבריטי שנבנה על בית המכס ופעל שנים בודדות בלבד עד המרד הערבי. בניגוד לנטען, לפי חוות הדעת של מחלקת השימור העירונית למבנה זה אין ערכים היסטוריים או אדריכליים המצדיקים שימור, זאת בניגוד למבנים אחרים בנמל המשומרים ומחודשים על ידי העירייה. המבנה הקיים מהווה פגיעה במרקם המבנים בנמל וחוסם את המבט הפתוח לכיוון צפון ואת רצף הטיילת הציבורית הפתוחה, שהעירייה שוקדת על פיתוחה לאורך כל קו החוף. יובהר כי עמדת העירייה עולה בקנה אחד עם בית המשפט העליון והמועצה הארצית וכן קיימת הסכמה של מינהל מקרקעי ישראל להריסת המבנה אשר אף חתום על הבקשה להריסה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות