אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קליפורניה: עד 2035 - מחצית מהמשאיות שיימכרו יהיו לא מזהמות צילום: יח"צ

קליפורניה: עד 2035 - מחצית מהמשאיות שיימכרו יהיו לא מזהמות

עד תאריך זה מחצית מכל המשאיות שיימכרו בקליפורניה חייבות לפעול ללא פליטת גזי חממה, וב-2045 תאסר לחלוטין מכירת משאיות פולטות גזי חממה במדינה. הסרת משאיות דיזל מהכבישים בקליפורניה תמנע פליטות של 17 מיליון טון פחמן דו-חמצני, שווה ערך לשריפת 100 אלף קרונות רכבת עמוסי פחם, ותחסוף למפעילי ציי משאיות 6 מיליארד דולר בהוצאות דלק

28.06.2020, 11:07 | עומר כביר
עד 2035 מחצית מכל המשאיות שיימכרו בקליפורניה חייבות לפעול ללא פליטת גזי חממה, וב-2045 תאסר לחלוטין מכירת משאיות פולטות גזי חממה במדינה – כך לפי תקנה חדשה שאימצה קליפורניה בשבוע שעבר, ושצפויה לשפר את איכות האוויר במדינה, לצמצם את פליטות גזי חממה ולהקטין את התלות בנפט.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בתקנה ראשונה מסוגה בארה"ב, ואף שמדובר במדינה אחת בלבד בגלל גודלה של קליפורניה והעצמה הכלכלית שלה (לו היתה מדינה עצמאית, היתה זו המדינה עם הכלכלה החמישית בגודלה בעולם), יישומה צפוי להשפיע בצורה משמעותית על מדינות נוספות בארה"ב.

משאיות על הכביש (ארכיון), צילום: אוראל כהן משאיות על הכביש (ארכיון) | צילום: אוראל כהן משאיות על הכביש (ארכיון), צילום: אוראל כהן

לפי הערכות, תחבורת קרקע אחראית לחלק ניכר מפליטות גזי החממה בעולם (באיחוד האירופי, למשל, סקטור התחבורה אחראי ל-30% מהפליטות, ותחבורת קרקע ל-72% מהפליטות של סקטור זה. בקליפורניה, אחראי סקטור התחבורה ל-40% מהפליטות, וכן לזיהומים נוספים כמו 70% מהזיהום שגורם לערפיח). ואולם, למרות שמבחינה מספרית מרבית תחבורת הקרקע היא מכוניות פרטיות, חלקן של אלו בפליטת גזי חממה קטן ביחס למשאיות. הדבר הורגש היטב בעיצומם של סגרי הקורונה. בארה"ב, באמצע מרץ צנחה תעבורת הקרקע בכ-40%, ואולם זיהום האוויר הרלוונטי ירד רק ב-15%. זאת, מכיוון שאמנם אנשים רבים, ואתם גם הרכבים הפרטיים, נשארו בבית, אך משאיות המשיכו לנסוע בכבישים ולזהם את האוויר.

לצמצום פליטת גזי החממה ממשאיות יש לפיכך חשיבות מרכזית במסגרת המאבק במשבר האקלים, והתקנה של קליפורניה היא צעד חשוב בדרך לכך, ומהווה חלק מהאסטרטגיה של המדינה לחתוך את פליטות הפחמן שלה ב-40% עד 2030 (יעדי הסכם פריז מחייבים צמצום הפליטות במחצית עד 2030 כדי למנוע התחממות של יותר מ-1.5 מעלות). "מדובר בזמן הנכון לתקנה הזו", אמר מארי ניקולס, יו"רית מועצת משאבי האוויר של קליפורניה שאישרה את התקנה בפה אחד. "אנחנו בהחלט יודעים שהכלכלה נמצאת במצב קשה כעת, ושאין הרבה מכירות של כלי רכב חדשים. אבל כשאנשים יוכלו לקנות שוב מכוניות, אנחנו חושבים שזה חשוב שהם ישקיעו בכלי הרכב הנקיים ביותר".

ההחלטה התקבלה חרף התנגדות של יצרניות משאיות, חברות נפט וגורמים כמו תעשיית החקלאות. היא גם מחריפה את העימות של קליפורניה עם הבית הלבן בכל הנוגע לפעילות נגד משבר האקלים, אחרי שכבר נקטה בצעדים משמעותיים כמו הצבת דרישות קפדניות יותר לפליטות פחמן ממכוניות פרטיות כשממשל טראמפ ביטל תקנות פדרליות בנושא.

הסרת משאיות דיזל מהכבישים בקליפורניה תמנע פליטות של 17 מיליון טון פחמן דו-חמצני, שווה ערך לשריפת 100 אלף קרונות רכבת עמוסי פחם, ותחסוף למפעילי ציי משאיות 6 מיליארד דולר בהוצאות דלק. כן היא תמנע פליטות של 60 אלף טון תחמוצות חנקן מזהמות, תמנע 900 מקרי מוות בטרם עת, ותחסוך למדינה 9 מיליארד דולר בהוצאות בריאות. כן צופים תומכי התקנה הטבות כלכליות נוספות בדמות הפיכת קליפורניה להאב של ייצור משאיות חשמליות.

מתנגדי התקנה טענו, מנגד, שלאור המשבר הכלכלי שנגרם בעקבות הקורונה זה לא הזמן לתקנות סביבתיות נוקשות יותר. "זה לא מצב של עסקים כרגיל, וזה לא צריך להיות מצב של רגולציה כרגיל", טען ארגון גג שמייצג יצרני מנועי בעירה פנימית בפנייה לרגולטורים, לפי דיווח של הניו יורק טיימס.

ואולם, המציאות הפוכה. המשבר הכלכלי הוא הזדמנות פז לבנות מחדש את הכלכלה על מנת להפחית את התלות בדלקי מאובנים לחזק פעילויות כמו ייצור אנרגיה מתחדשת ומעבר לרכבים חשמליים. זאת, בראש ובראשונה באמצעות הפניית מענקים ממשלתיים לגורמים אלו על חשבון חברות דלקי מאובנים. התקנה החדשה של קליפורניה מתאימה בדיוק לעת הנוכחית, שכן היא מסייעת להכווין השקעות לייצור פתרונות דלי פחמן על חשבון "עסקים כרגיל" של העלאת עוד ועוד רכבים מזהים לכבישים.

תגיות