אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חצי מהעסקים הקטנים מפספסים את הדיגיטל צילום: יוסי דוס־סנטוס

חצי מהעסקים הקטנים מפספסים את הדיגיטל

מחקר חדש מצא כי 81% מהעסקים הקטנים נוכחים במדיה דיגיטלית כלשהי, אך רובם לא מקדמים אותה. 41% מבעלי העסקים הבינו לאחר המשבר שצריך שינוי. מאקס בלובנד, מנכ”ל אפסווילג’: "צריך שלבעל העסק יהיה את היכולת והכישרון להכניס תוכן מעניין”

02.07.2020, 08:09 | אורנה יפת

תקופת הקורונה העצימה את הפלטפורמות הדיגיטליות, ובעיצומו של המשבר נהרו מיליוני צרכנים לאונליין. אתרי הסחר של רשתות השיווק קרסו נוכח העומס ובשלב מסוים החלו הרשתות לבצע שילוחים שבוע לאחר שהצרכן ביצע את ההזמנה. חנויות הרחוב הקטנות ניסו גם הן להתאים את עצמן למצב, ורבות החלו לספק משלוחים לתושבי הסביבה שלהן.

קראו עוד בכלכליסט

אלא שמחקר שערכה חברת אפסווילג', העוסקת בפתרונות טכנולוגיים לעסקים קטנים בעולם, חושף כי ליותר ממחצית העסקים הקטנים בארץ אין שום הכנסות מהאונליין, ללא קשר להשקעתם בתחום הדיגיטל. למרות שחלק מעסקים הקטנים בישראל מעידים על עצמם שיש להם נוכחות דיגיטלית, הם לא יודעים לקדם את עצמם דיגיטלית. מעט מאוד מהעסקים הקטנים מקדמים עצמם במימון, וגם אלה שעושים זאת, משקיעים תקציב נמוך לממן את הקידום ביחס לחברות גדולות, ובכך נוכחותם נבלעת.

תוכן לא איכותי מהנייד

משבר הקורונה חשף את חולשתם של העצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים להתמודד עם ההגבלות לאורך זמן. רבים מבתי העסק הפרטיים סגרו את החנויות, ואחרים צמצמו פעילות ופיטרו עובדים. הממשלה החליטה להעניק מענקים לעצמאים וחברות בהיקף של 9 מיליארד שקל בשלוש פעימות. עד כה חולקו כמחצית מהסכום. שלשום הודיעו ראש הממשלה ושר האוצר על חלוקה של 2 מיליארד שקל נוספים לעצמאים, לעסקים שמגלגלים עד 20 מיליון שקל ואשר לפחות 60% מהמחזור שלהם נפגע. בעסקים גדולים ובחברות המנוהלות עם מטה מקצועי, הכניסה לעידן הדיגיטלי נעשית באופן טבעי ומשלימה לפעילות הפיזית, אבל בעסקים קטנים המצב שונה לחלוטין. הנוכחות הדיגיטלית שלהם בשגרה היא מינורית, והניסיון לשנות את המודל העסקי בין לילה הוא מורכב.

המחקר נעשה בקרב 507 עסקים קטנים בישראל, שמעסיקים עד 10 עובדים. 81% מהעסקים הקטנים שנבחנו, מחזיקים לפחות מדיה דיגיטלית אחת — דף פייסבוק, חשבון אינסטגרם, אתר אינטרנט, וואטסאפ עסקי או אפליקציה. כ־68% מהם, כלל אינם עושים קידום אקטיבי וממומן באינטרנט ורק 10% מקדמים את האתר שלהם. המיעוט שביניהם שמקדמים באופן ממומן, לא משקיעים סכומי כסף ניכרים — רק 13% מהעסקים הקטנים משקיעים יותר מ־300 שקל בחודש בקידום ממומן.

המחקר מצא שגם האופן שבו העסקים הקטנים מקדמים את הפלטפורמה הדיגיטלית שלהם נעשה באמצעות תוכן שנחשב "פרימיטיבי". כך, מרביתם עושים שימוש במצלמת הסמארטפון שלהם ומעלים תמונות באיכות נמוכה, שלא מעודדות צריכה ברשת. ממצאי המחקר העלו, כי 67% מבעלי העסקים מעלים תכנים לדפי העסק באמצעות מצלמת הטלפון הנייד, ורק 17% משלמים לגרפיקאי או עורך, שיצלם ויעלה לפלטפורמה הדיגיטלית של העסק תמונות מקצועיות. בנוסף, כ־20% מהעסקים הקטנים לא מחזיקים אפילו כלי דיגיטלי אחד לקידום העסק.

"כמעט 70% מהעסקים הקטנים מעלים תוכן מהמצלמה הסלולרית, והם צריכים להתחרות עם חברות ואנשים שמעלים דברים מקצועיים ונראים מצוין”, אומר מאקס בלובנד, מנכ”ל אפסווילג’, “פה רוב העסקים הקטנים נופלים. עד שסופסוף הוא הקים עמוד שהוא השקיע בו שעות עבודה, הוא מקבל אפס טראפיק".

בעקבות חוסר ההשקעה בקידום ממומן באינטרנט, לא מפתיע כי למעלה ממחצית העסקים הקטנים לא מדווחים על הכנסה כלשהי מהאונליין. כל ההכנסה של אותם עסקים מגיעה מלקוחות מזדמנים ברחוב. רק 10% מהעסקים הקטנים בישראל מדווחים על הכנסות של למעלה מ־50% ממחזור המכירות שמגיעות מהאונליין. הנתונים הללו מעידים כי העסקים הקטנים לא נכנסו עדייין לקידום מכירות ושירותים באונליין והם מפגרים מאחור בכל הקשור להגדלת המכירות באמצעות פלטפורמות אלה.

מקס בלובנד מנכ"ל אפסווילג׳, צילום: alabs מקס בלובנד מנכ"ל אפסווילג׳ | צילום: alabs מקס בלובנד מנכ"ל אפסווילג׳, צילום: alabs

"הסקטור של העסקים הקטנים ובינוניים הוא הכי מוזנח בעולם ב־30 השנים האחרונות, וזה שוק שמהווה 90% מהכלכלה העולמית", אומר בלובנד. "עכשיו, במשבר הקורונה, אנחנו רואים בבירור שכל הכלכלה הזו של עסקים קטנים ובינוניים קורסת אל מול המצב הבריאותי". לדבריו, "יש המון חברות כמו wix, monday, GoDaddy או אמזון, שמטפחות את כל הארגונים הגדולים, ומספקות להם פלטפורמה להקים עסק דיגיטלי. אבל העסקים הקטנים עדיין מתעסקים בדיוור ללקוחות הקצה באמצעות הודעות טקסט, פליירים ואימיילים".

חוסר הבנה טכנית

עסקים קטנים מאוד רוצים נוכחות בדיגיטל, אבל מתקשים לעשות את הצעד. החסם העיקרי הוא חוסר ההבנה של הערך של מהלך כזה לעסק, ולכן בעל העסק לא משקיע זמן וכסף בכניסה לדיגיטל. 39% מבין בעלי העסקים הקטנים במחקר אמרו שאין להם זמן להתעסק בזה, 34% אינם מבינים או יודעים איך לעשות את זה ו־31% לא חושבים שזה יכול לתרום לעסק.

"לבעלי העסקים הקטנים אין זמן לנשום והם עסוקים סביב העסק", אומר בלובנד. "גם אם תהיה להם נוכחות דיגיטלית זה לא מספיק. צריך שלבעל העסק יהיה את היכולת והכישרון להכניס תוכן מעניין לדיגיטל, ואת זה עסק קטן מתקשה לעשות. הוא יכול מקסימום לשלוח הודעות על מבצעים ללקוחות, אבל אין לו אנשי מדיה להחזיק לטובת הנושא".

העדר הנוכחות הדיגיטלית מקשה על ההתמודדות העסקית של העסקים הקטנים, ומשבר הקורונה גרם למרביתם לגלות נכונות להיכנס לדיגיטל. מהמחקר עלה כי 41% מהעסקים ענו שמשבר הקורונה חיזק את הרצון שלהם לשפר את היכולת הדיגיטלית שלהם. 25% מבעלי העסקים היו מעוניינים לקדם את אתר המכירות שלהם רק לאחר משבר הקורונה, ו־18% מהם מעוניינים לקדם את אפליקציית המכירות שלהם בעת הזו במיוחד.

תגיות