אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נמל המפרץ הוא ההזדמנות של חיפה לשוב לימי הזוהר צילום: חדשות חי פה

דעה

נמל המפרץ הוא ההזדמנות של חיפה לשוב לימי הזוהר

גורמים שונים מערימים קשיים על קידום פיתוחו של הנמל ומתעלמים מהעובדה כי מדובר בהזדמנות אדירה לעיר שאיבדה זה מכבר חלק ניכר מכוחה וממעמדה במדינה

03.07.2020, 07:16 | פרופ' יוסי בן ארצי

הקמתו ההולכת ומסתיימת של "נמל המפרץ" בחיפה ותחילת הפעלתו בעוד כשנה, מעוררים לאחרונה גורמים שונים, המערימים קשיים בקידום פיתוח סביבת הנמל ודרכי הגישה אליו.

קראו עוד בכלכליסט

גורמים אלה מתעלמים מהעובדה כי מדובר בהזדמנות אדירה לעיר שאיבדה זה מכבר חלק ניכר מכוחה וממעמדה במדינה. נמל המפרץ עשוי להשיב לחיפה כוחות כלכליים ההולכים ודועכים, שיחזקו את מעמדה המטרופוליני, הארצי והבין-לאומי.

נמל חיפה , צילום: נירית האן נמל חיפה | צילום: נירית האן נמל חיפה , צילום: נירית האן

בעברה הייתה חיפה המעגן הנוח ביותר באגן המזרחי של הים התיכון. מוקד גיאו-אסטרטגי ברמה גלובאלית ואימפריאלית. הבריטים הקימו כאן את הנמל הגדול ביותר במזרח התיכון, הובילו לכאן את צינור הנפט מעיראק וחיברו את קהיר ודמשק באמצעות מסילת ברזל, שנקודת השיטעון ההכרחית שלה היתה חיפה.

כל אלה הפכו את העיר לחשובה ביותר מבחינה כלכלית בישראל. עד להפעלת נמל אשדוד, שמרה חיפה על בכורתה הכלכלית והתעשיות הקשורות בנמל סיפקו אלפי מקומות עבודה. הנסיגה במעמדה של חיפה נבעה מצירוף נסיבות דמוגרפיות, גיאוגרפיות, פוליטיות וכלכליות וכיום אין לה מנופים כלכליים חליפיים בסדר גודל של נמל ופעילותו.

בתעשיית הספנות והנמלים המתפתחת בקצב מהיר בעולם בכלל ובישראל בפרט, נמל המפרץ עשוי להשיב לחיפה את זוהרה הכלכלי ולחזק את מעמדה ואת הצפון כולו. יתרון נמל חיפה הוא בעוצמת הייצוא התעשייתי אשר חזקה יותר מעוצמת הייצוא הדרומי.

לחיפה פוטנציאל חיבור עתידי מזרחה לתוך המזרח התיכון דרך מעבר נהר הירדן ובשימוש במסילת הרכבת חיפה-בית שאן ועד מעבר הגבול. 99% מסחר החוץ של ישראל מגיע דרך הים, וחיפה חייבת לקחת נתח של כמחצית מסחורות אלה לסוגיהן, אחרת נשלם פי שניים כמעט על כל פריט ומוצר שיגיע לארץ ויפרק רק בנמל אשדוד שיוכל לקלוט את האניות ההולכות וגדלות בממדיהן.

השינוע של המוצרים האלו צפונה לתושבים וחברות הנמצאים בצפון הארץ יעלה הרבה יותר. מדובר בעקרון בסיסי, ככל שהיבוא נפרק קרוב יותר לצרכנים – מחיר המוצר זול יותר. במקביל, נמל חיפה תומך בתעשייה שבצפון ישראל ממטולה ועד חדרה. התנוונות הנמל והעברת כובד הסחר הימי לאשדוד פירושו פגיעה אנושה בתעשייה שבצפון, עליית האבטלה בשל הפגיעה בעשייה הן במגזר היהודי אך לא פחות במגזרי המיעוטים המהווים חלק ניכר מתושבי הצפון.

חיפה לא יכולה להסתפק בנמל הוותיק, כי הוא ישקע עקב התחרות שתיווצר וכי בין היתר לא יהיו בו מתקני פריקה לאניות המביאות 18,000 מכולות ויותר, והיא תכרסם ברווחיו אם לא יתייעל וישתפר. העיר עלולה לשקוע איתו כפי שקרה בעולם כולו לערי נמל שאיבדו את פעילותן הנמלית. עורף הנמל יכול להפוך למוקד מרכזים לוגיסטיים צופים פני עתיד. אין סיבה שמוקדי לוגיסטיקה ימשיכו לנדוד מהצפון לשוהם, לכביש 6 ולמרכז הארץ. זהו ענף ראשי שמציע תעסוקה למשכילים ולפועלים, הוא מצוי בחזית המודרניזציה, ומהווה מוקד הכנסות כביר. עורף כזה ליד נמל מודרני וחצי-אוטומטי 'יטיס' את חיפה למעמד ארצי, אזורי ומקומי כפי שהיה לה בעבר.

בימים אלה, גורמים שונים מעוררים קשיים בעניין סלילת דרכי הגישה לנמל, ועל הקמת הגשר שיחבר אותו למערכת הכבישים הארצית. לפתע נולדה גם דרישה להגבהת הגשר והזזת תומכותיו כדי שבעתיד הבלתי נראה לעין יוכלו להתקיים תחרויות חתירה בין לאומיות בקישון.

כל אלה יגרמו נזקים כבדים, ובעיקר יצרו עומסי תעבורה בלתי סבירים בצירי התנועה המטרופולינית כי תמנע סלילת כבישים, מחלפים וגשרים שייצרו דילוג של תעבורת הנמל מעל הדרכים העירוניות היישר אל הארץ כולה. לאור השינויים הצפויים בתובלה הימית הבין -לאומית, על רקע יוזמת ה'חגורה והדרך' הסינית, האירועים הלוגיסטיים ולקחיהם סביב מגפת הקורונה, נמל המפרץ הוא ההזדמנות של חיפה לשוב לימי זוהרה ולתפוס מקום בהיררכיה האורבנית הארצית ועל מפת הגיאו-לוגיסטיקה האזורית והעולמית. לחיפה יתרון גיאוגרפי עצום.

ניצנים של התעוררות קשרים לוגיסטיים מחיפה למדינות מזרחית לישראל כבר גלויים לעין. מי שעיניו בראשו ורואה למרחקים, יודע כי יבוא יום של שלום, והמרחב הזה ייפתח, וברכבת נשוב וניסע לדמשק. כל מי שיש לו 'ראייה טלסקופית', מוטל עליו להתמזג בתהליכים גלובאליים, להבין את מיקומה של חיפה ביחס ללבנט ולגליל. יש לה עתיד לחיפה, כמו שתמיד היה לה, אבל לעת הזו הוא לוט בדאגות וחששות האם כל הגורמים המקשים על הפעלת נמל המפרץ כמתוכנן אכן מבינים את גודל השעה וההזדמנות ההיסטורית.

יוסי בן ארצי הוא פרופסור מהחוג ללימודי ארץ ישראל, אוניברסיטת חיפה

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
6 נסחפת לגמרי.
מאיפה תביא לפה את כול האנשים שיאיישו את כול מה שתיארת. 7 בתי מלון בבת גלים הקטנה? אני בעד הארכת שדה התעופה כן, אבל לא לבנות שדה בינלאומי שיקלקל את החיים לתושבי הקריות לעבור מזיהום אוויר ב2030 למפגעי רעש זה רעיון גרוע מאד תשאל מושבים ליד נתב"ג. מה שכן צריך תעשיה קלה (לא כימית) והייטק, אבל אם ימשיכו לשלם לצעירים שכר יותר במרכז, אנשים יברחו מפה. אתם יכולים לבנות פרויקטים משונים, לשמר אנשים זה האתגר האמיתי. מה עם הארנונה בחיפה גבוהה בקטע מוגזם, ואוכלוסייה מזדקנת בכרמל. מי יאייש את כול זה. צריך להסתכל על מודלים של ערי נמל מוצלחים בחו"ל. אולי ליברפול היה מעניין אם היו פותחים חיי לילה בנמל חיפה, כמו בנמל תל אביב, מקומות להופעות, מסעדות וברים. זה ימשוך קהל איכותי שגם ככה עבר לצאת בעיר תחתית וכמובן תיירים. אולי ליצור פיוז'ן של נמל ביום ובערב מקומות בילוי. יפתחו גם מקומות עבודה חדשים. להעביר את הזאפה לנמל, ולסגור קניונים שיש מול מת"מ לכיוון העיר התחתית. אני למדתי באוני' חיפה שבן ארצי היה הרקטור לפני עשר שנים. הוא כותב יפה שאלה כמה אנשי מפתח באמת מקשיבים לדבריו. אני די בטוח שהוא לא גר בעיר....
מהקריות עובד בת"א  |  24.07.20
6.
הרבה יותר חשוב שדה תעופה בינ"ל
פינוי בתי הזיקוק, בניית 70 אלף יח"ד, 2 פארקי הייטק גדולים, בית חולים ענק חדש במפרץ, חיבור מסילת העמק ביקנעם למסילה המסרחית בשרון, העברת חברות ממשלתיות מת"א לעיר התחתית בחיפה, בניית 7 בתי מלון בני 300 חדרים כ"א בבת-גלים, המושבה הגרמנית, הדר, העיר התחתית ושדה התעופה ועוד 20 קטנים יית רכבל מהצ'ק פוסט לטכניון ולאוניברסיטה, וסגירת נשר מלט, הארכת הרכבת לקריית שמונה ונצרת, וסלילת מסילת מטען בין בית שאן לאירביד. עם כל הפרוייקטים האלו יתווספו למטרופולין חיפה עוד 120 אלף מקומות עבודה ועוד 400 אלף תושבים.
פרדי  |  05.07.20
5.
טעות גדולה בידי הפרופסור הנכבד
כמו בן ארצי (שאני מכבד אותו ואת סיפור משפחתו החיפאי) טובת חיפה לנגד עיני. בן ארצי טועה ובגדול. פיתוח העיר חיפה יהיה רק דרך תעשייה עתירת ידע בעלת ערך מוסף גבוהה על בסיס העוגנים שכבר קיימים בעיר ובסביבתה שהם: הטכניון, האוניבריסטה, קמפוס הנמל, רפא"ל, אלביט, מטה חברת חשמל ודומהם. הנמל החדש הוא תעשייה ישנה, מזהמת, בעלת ערך מוסף נמוך שתעסיק פועלים בשכר נמוך. לא מה שירים את העיר. החזון בדבר חיפה כמרכז אזורי קורס מאז 1948 ועזיבת הבריטים מכיבן שהירדנים פשוט לא רוצים להשתמש בחיפה- הפוליטיקה חזקה מהגיאוגרפייה. במעבר נהר הירדן עוברות משאיות בודדות ביום ובתוכנית מסילות הברזל של ירדן שמבוצעת על ידי כסף סעודי (לא סיני) אין שום תוכנית לחיבור אירביד עם הרשת הירדנית הארצית (יש חיבור למעבר הגבול הסורי, העיראקי והסעודי). ישראל אינה במשחק הלוגיסטי הזה.
א.ג  |  04.07.20
4.
נמל חיפה להחזיר את תפעול הנמל בחיפה. אבל ברור
שלא תוכל לשמש כבעבר. יש לה היום מתחרות מה שבעבר לא היה . עד שתחחיט עינת לעשות משהו ראש העיר תתחלף. כי כל דבר אצלה הולך בעצלתיים. שואלת,נוברת,המון חכמים יש בעיריה .מרוב המון העיריה היא משותקת. היום חיפה נראית כאילו הכער עטברת טראומה. היא לא מתפקדת. בגלל ציבור גדול שהחליט לעשות שינוי והחליף לעינת קליש. אנחנו משלמים מחיר יקר. העיר היום לא מתפקדת. מלוכלכת.לא מטופחת.כולנו מדוכדכים שכך נמשיך במצב הנורא עוד כמה שנים ממש מדכא. רוצים שהזמן יעבור מהר.או שהיא תעלם לנו מהעיניים. מה שנכון, ראש העיר הכי ב
א.א.חיפה  |  04.07.20
3.
נמל שנזקיו מרובים מתועלתו
חולק על ידידח יוסי. "הזדמנות אדירה" - אלו מילים אדירות, ומה מאחוריהן? מציע לכל אחד לרשום בעמודה את את התועלות של הנמל הזה, ובעמודה שניה את העלויות. ולא רק זאת: לסמן מי זוכה בתועלות, ומי נושא בעלויות. הסיכום שלילי ביותר לחיפה וסביבתה. באשר לשריעתה של חיפה, יש לה סיבות אחרות. נמל המפרץ הוא פיתרון של יאוש, בלתי רלוונטי לבעיות האמיתיות. ערים בישראל עושות חיל גם בלי נמל מיטענים. שינוי המגמות מחייב הנהגה עירונית מסוג אחר, אך זה כבר דיון מסוג אחר...
שמואל גלבהרט  |  03.07.20
לכל התגובות