אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נמל אשדוד ישלם קנס בסך 3.5 מיליון שקל: פגע בתחרות מול נמל חיפה בענף הרכב צילום: אבי רוקח

נמל אשדוד ישלם קנס בסך 3.5 מיליון שקל: פגע בתחרות מול נמל חיפה בענף הרכב

בית הדין לתחרות קבע כי הנמל עלול היה לפגוע בתחרות מול נמל חיפה בפעילות פריקת רכבים, בשל הסכמים סודיים שקיים מול יבואני הרכב הגדולים: בנמל קבעו לכל יבואן יעד ספציפי של כמות רכבים שעליו לפרוק אצלם, כתנאי לקבלת הנחה על אחסנת מכוניות - וכך פגעו בנמל חיפה, שנדרש לפצות יבואנים שבחרו לפרוק אצלו על הפסד ההנחה

02.07.2020, 12:49 | ליאור גוטמן
בית הדין לתחרות אישר לפני מספר ימים את החלטת הממונה על התחרות וקבע כי נמל אשדוד ניצל מעמד מונופוליסטי לרעה, וישלם קנס כספי.

מדובר בהחלטה משנת 2015 שבית הדין לתחרות (בראשות השופטת תמר בזק-רפפורט, פרופ' אורית פישמן-אפורי ועו"ד יחיאל שמיר) הכריע בה רק לאחרונה, ומצא שנמל אשדוד עלול היה לפגוע בתחרות מול נמל חיפה בפעילות פריקת רכבים. נמל אשדוד נחשב ליעד מרכזי בפריקת מכוניות, כאשר 40%-45% אחוז מכלי הרכב החדשים מגיעים אליו.

קראו עוד בכלכליסט

נמל אשדוד, צילום: יח"צ נמל אשדוד נמל אשדוד | צילום: יח"צ נמל אשדוד נמל אשדוד, צילום: יח"צ נמל אשדוד

לפי רשות התחרות, במרכז הפרשה עומדים הסכמים סודיים של נמל אשדוד עם יבואני הרכב הגדולים בישראל. נמל אשדוד קבע עבור כל יבואן יעד שהותאם לו באופן ספציפי של כמות רכבים שעליו לפרוק בנמל אשדוד, כתנאי לקבלת הנחה על אחסנת מכוניות. לפי רשות התחרות היעד שיקף את עיקר היקף הייבוא השנתי הצפוי של כל יבואן, והנחות ניתנו גם "רטרואקטיבית", כלומר הזכאות להנחות חלה רק לאחר עמידה ביעד. מנגד, יבואן שלא עמד ביעד השנתי - כיוון שהחליט לפרוק רכבים גם בנמל חיפה - היה צפוי לאבד את כל ההנחות, גם על הרכבים שכן פרק בנמל אשדוד.

"מבנה הנחות זה גרם לכך שעל מנת להצליח להתחרות ולשכנע יבואנים לפרוק רכבים בנמל חיפה נדרש נמל חיפה לפצות כל יבואן על הפסד ההנחה. משמעות הדבר היא כי נמל חיפה היה צריך לפרוק כמות לא מבוטלת של רכבים בחינם כדי להתגבר על מתווה ההנחות בו נקט נמל אשדוד. בכך, יצר הנמל חסם תחרות שאינו מבוסס על תחרות לגופו של עניין בפני נמל חיפה", אומרים שם. העיצום המקורי על נמל אשדוד עמד על 9 מיליון שקל, והוא הופחת ל-3.5 מיליון שקל.

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "נמל אשדוד מכבד את החלטות בית הדין לתחרות וימשיך לעבוד בשיתוף פעולה ושקיפות עם הממונה על התחרות".

את נמל אשדוד ייצגו עוה"ד שני רפפורט, רונית אמיר-ניב ממשרד יגאל ארנון ושות'. עו"ד עופר ארגוב, כיום מבעלי משרד זקלר-ארגוב, אשר ייצג בתיק את נמל אשדוד, מסר: "ההפחתה הדרמטית בסכום העיצום שהוטל כעת על ידי בית הדין לתחרות מדברת בעד עצמה. מה שהתחיל בעיצום בגובה 12 מיליון ש"ח לנמל הסתיים בסכום הנמוך פי ארבע. אני סבור כי בית הדין לתחרות שגה בכך שלא ביטל את העיצום הכספי לחלוטין".

את הממונה על התחרות ייצגו עו"ד יעל שיינין, סגנית היועצת המשפטית, עו"ד טל ארנון ועו"ד מעין מור. אוריאל סיטרואן, ראש מחלקת שווקים, העיד מטעם הממונה.

תגיות