אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לרכוב על הגל השני: מה אנג'לים יבחנו כדי להשקיע דווקא עכשיו צילום: אייל מרילוס

לרכוב על הגל השני: מה אנג'לים יבחנו כדי להשקיע דווקא עכשיו

הקריטריונים של משקיעים לבחינת חברות הולכים ומוקשחים ככל שהמציאות הכלכלית בעת הקורונה מתגבשת. מלבד המוצר, הרעיון והיישום, משקיעים בתקופה כזאת רוצים לראות הנהלות, צוות עובדים ותרבות ארגונית שמבינים את רוח התקופה

05.07.2020, 12:48 | לירון רוז

כשלושה חודשים מאז פרוץ משבר הקורונה בעולם ובישראל, תעשיית הסטארטאפים וההון סיכון בישראל מבינה כי הקורונה כאן כדי להישאר ועל החברות להיערך ולהתאים עצמן למציאות החדשה. אם בזמן הסגר והתפרצות הקורונה החברות עבדו מהבית וקיבלו החלטות ניהוליות ראשונות, אך המתינו לקבלת התמונה המלאה בטרם ינקטו בצעדים משמעותיים יותר. כרגע, התמונה ברורה יותר ויזמים, מנהלים ומנכ"לים של חברות ובקרב משקיעי הון סיכון, נדרשים לעבור לשלב הבינוני ארוך. אחת הסיבות לכך היא גם התייבשות של מקורות הגיוס והמימון לאורך כל חיי החברות, בפרט בחברות בשלבים המוקדמים מאוד.

קראו עוד בכלכליסט

דו"ח של הבנק העולמי שפורסם בחודש מאי סקר את השפעת הקורונה על גיוסי הון של סטארטאפים סיניים. סין צמצמה פערים מהעולם והפכה בשנים האחרונות למוקד חדשנות ויזמות משמעותי. הדוח הצביע על צניחה של 50%-57% בהיקף גיוסי ההון של חברות הייטק סיניות מאז התפרצות הנגיף, בהשוואה לשנה החולפת. הבנק העולמי העריך כי ההשפעה העולמית על תעשיית ההון סיכון תתבטא בירידה של 28 מיליארד דולר בהשקעות ברחבי העולם בהון סיכון. מאידך, הקורונה מביאה גם להתפכחות ושמירה על תמחור רציונאלי של חברות, כשהטובות ביותר מתבלטות.

גם בישראל, שעלתה ממש לאחרונה בדירוג החדשנות של בלומברג המצב מאתגר. סקר שנערך באמצע חודש מאי 2020 על-ידי רשות החדשנות ואיגוד IATI בקרב 414 חברות הייטק בישראל שרובן מעסיק עד 50 עובדים, מצא שהן חוו פגיעה מהותית עקב משבר הקורונה. ככל שהחברות הן בשלבים מוקדמים יותר כך פגיעותן למשבר משמעותית יותר. רוב החברות (91%) דיווחו על האטה בתהליכי גיוס הון. המשקיעים הודיעו לכ-40% מהחברות הנמצאות בתהליך גיוס הון, שהם עוצרים את תהליך גיוס הכספים. כ-51% מהחברות מסרו שתהליך הגיוס מתקדם באופן איטי, ורק 9% העידו כי שהגיוס מתקדם כמצופה.

השקעה, אילוסטרציה, צילום: pixabay השקעה, אילוסטרציה | צילום: pixabay השקעה, אילוסטרציה, צילום: pixabay

 

 

כיצד סטארטאפים יכולים להתמודד טוב יותר עם המציאות החדשה?

1. חידוד או שינוי מיקוד מוצרי - הקורונה משנה גם מגמות בטווח הארוך. היא האיצה את עולמות הדיגיטל והאונליין והפכה מוצרים לרלוונטיים יותר וחלקם לרלוונטיים פחות. אחת הדוגמאות לניהול תוך כדי תנועה שדרש קבלת החלטות מהירות, מגיע מחברות המדטק. מחקר שהתפרסם באירופה מצא שלפחות 34 סטארטאפים ביבשת בתחום הרפואי ביצעו התאמות מוצר למשבר הקורונה. אם בעבר תהליכים של כניסה לשימוש רפואי לקחו אפילו שנים, בבת אחת הן קיבלו טלפונים בהולים כדי ליישם את המוצרים בבתי החולים ברחבי העולם. היסוד שרלוונטי למוצרי תוכנה ואפליקציה רבים הוא התאמתם לעבודה מרחוק. למרות שמדובר במוצרי תוכנה, לא תמיד הם כוללים פיצ'רים שיקלו את התקשורת מרחוק.

2. התאמות תקציביות והפחתת תקורות כדי להעניק מרחב נשימה - ההוצאה הכי משמעותית של סטארטאפים היא על כוח האדם, הון אנושי הוא במקרים רבים ההבדל בין הצלחה של המוצר לכישלון. סטארטאפים שלא הפריזו בהיקפי כוח האדם, יצטרכו לצמצם מעט מאוד את מצבת העובדים, אם בכלל. יחד עם זאת, גם סטארטאפים שהתקדמו לסבבים מאוחרים נדרשים להראות לדירקטוריון, תכנית לצמצום ההוצאות, גם אם הקופה מלאה. הפחתת הוצאות כמו שטח משרד, אירועי חברה פיזיים, בונוסים והטבות שונות, יהיו נכונות ותואמות תקופה, הרבה יותר מפיטורים. למרות שבתחומים שהם קו ראשון למשבר, כמו Travel Tech אין מנוס מלקצץ בכוח האדם.

לירון רוז, צילום: אייל מרילוס לירון רוז | צילום: אייל מרילוס לירון רוז, צילום: אייל מרילוס

 

 

3. יישום של שיטות עבודה אג'יליות והגברת הפרודקטיביות - המבנה הארגוני ואופן החלוקה לצוותים, משפיע מאוד על התפוקות והתוצרים, משמעות המבנה הארגוני היא גם גמישות ויכולת תגובה לשינויים ומתן מענה ושירות ללקוחות. נדרשת בחינה והתאמה של המבנה הארגוני והתאמתו למציאות שבה העבודה עוברת לפחות בחלקה לבית. את התהליכים הללו יש לנהל באופן אקטיבי ולא לתת למציאות לנהל אותם עבור החברה.

המציאות החדשה של היזמים וההנהלות

בשורה התחתונה כל יזם צריך לזכור שאפילו אם התעשייה שבה הוא פועל מרוויחה מהמשבר, הרי שרמת אי הוודאות גבוהה. בתקופות כאלה במיוחד משקיעים בוחנים את היזמים וההנהלה בזכוכית מגדלת. גם אם הם לא מבקשים דיווח חודשי על ההתפתחויות בחברה.

הקריטריונים לבחינת חברות הולכים ומוקשחים ככל שהמציאות הכלכלית מתגבשת. מלבד המוצר, הרעיון והיישום, משקיעים בתקופה כזאת רוצים לראות צוות עובדים ותרבות ארגונית שמבינים את רוח התקופה. משקיעי הון סיכון וקרנות, יבחנו את נכונותן של הנהלות לקבל את ההחלטות הנכונות, לאחר חשיבה עמוקה - אבל במועד הנכון. הנהלות שיהססו בצמתים קריטיים, עלולות לעמוד מול שוקת שבורה בעתיד הקרוב או הרחוק.

הכותב הוא אנג'ל, משקיע הון סיכון ויועץ מומחה לסטארטאפים וחברות טכנולוגיה

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות