אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דווקא בקורונה: רפורמה שתייקר את האחסון בנתב"ג צילום מסך: ממן

דווקא בקורונה: רפורמה שתייקר את האחסון בנתב"ג

לכלכליסט נודע שהאוצר מתכנן רפורמה מקיפה בדמי אחסנת המשלוחים שמגיעים דרך האוויר, שמשמעותה המיידית התייקרות של כלל המוצרים

06.07.2020, 08:14 | ליאור גוטמן

ועדת המחירים במשרד האוצר מתכננת רפורמה מקיפה בדמי אחסנת המשלוחים שמגיעים לישראל דרך האוויר, שמשמעותה המיידית עלולה להיות התייקרות רוחבית של כלל המוצרים, דווקא בימי הקורונה, כך נודע ל”כלכליסט”.

קראו עוד בכלכליסט

בנתב"ג פועלים שלושה מסופי מטענים: שני מסופי מטענים כלליים ומטעני בלדרות שמפעילה חברת ממן מסופי מטען וניטול, בשליטת משפחת לבנת וחברת סוויספורט שירותי מטען ישראל (בבעלות אלעד מגורים של יצחק תשובה, קרן תשתיות לישראל וקאל קווי אוויר למטען), וכן מסוף מטענים חקלאיים המופעל על ידי חברת אוברסיז קומרס.

מחסן של ממן, צילום מסך: ממן מחסן של ממן | צילום מסך: ממן מחסן של ממן, צילום מסך: ממן

האוצר ערך בשנה שעברה שימוע ליבואנים וליצואנים במטרה לעודד תחרות בפעילות מסופי המטען בנתב”ג, וכן לעדכן את עלויות השירות על רקע משבר הקורונה. כפי שנחשף ב”כלכליסט”, המדינה שאפה לבטל את עמלות השינוע ממסוף למסוף, אולם הטענה שעלתה מהשטח היתה שהסרת הפיקוח תוביל לעליית מחירים.

ממסמכי השימוע העדכניים עולה שהמדינה מודה שקיים חשש ש”עם הסרת הפיקוח המסופים יוכלו להעלות את המחירים מעבר לאלה שיבטיחו כיסוי עלויות וקבלת רווח סביר", והפתרון הוא להכיר בעמלות לחברות תעופה במלואן, בשלב הראשון על פי ממוצע משוקלל, ולאחר כחמש שנים לבטלו. השורה התחתונה היא "העלאת התעריפים הקיימים של המסופים בכ־7.4% בממוצע בשנה הראשונה, תוך הפחתה מדורגת של שיעור זה ל־5.4% לאחר חמש שנים".

עוד רוצים באוצר ש"ייקבעו דמי מעבר גם להעברת מטענים בין המסופים בתוך נתב"ג. למטען רגיל ביבוא וביצוא מוצע כי ייקבע תעריף של 12 אגורות לק"ג בהתאם למחיר העברת מטען למסוף עורפי. למטען בלדרות מוצע כי ייקבע תעריף של 20 אגורות לק"ג". באופן מדהים המדינה מודה ש"המחירים המוצעים להלן מבוססים על נתוני 2008" והם יעודכנו בעתיד.

צעד שלישי הוא ביטול אחסנה חינמית שהיתה מונהגת עד היום ל־72 שעות מרגע הגעת המטען. המדינה מציעה לתת רק 24 שעות אחסנה חינמית. הצעד האחרון הוא ביטול סבסוד צולב בין תעריפי ניטול, העברת מטען בתוך נתב”ג, ביצוא לבין תעריפי ניטול ביבוא, וכן בין תעריפי האחסנה לתעריפי הניטול ביבוא וביצוא. משמעות הצעד הזה היא "הפחתת תעריפי האחסנה ב־24% בממוצע; העלאה של תעריפי היצוא בכ־58% בממוצע בשנה הראשונה וב־29% בשנה החמישית; והעלאת תעריפי היבוא בכ־23% בממוצע בשנה הראשונה והפחתתם בכ־10% בשנה החמישית".

באוצר מודים שהמהלכים יעוררו מהומה ולכן הם מבטיחים לנקוט אותם בהדרגתיות. איגוד לשכות המסחר שלח לאוצר מכתב זועם, ולפיו הצעדים חסרי שקיפות ויהוו "מכה קשה לכלל משתמשי המסופים, המוצרים במשק התלויים בשינוע אווירי. מהלך זה עלול להביא לייקור סל המוצרים התלויים בשינוע אווירי". מוצרים אלו כוללים בחודשים האחרונים גם ציוד רפואי להתמודדות עם מגפת הקורונה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ועדת המחירים טרם סיימה את עבודתה המקצועית וטרם גיבשה המלצה לשרים בעניין זה".

תגיות