אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הצלחה לתושבי יד חנה: ועדת הערר המחוזית ביטלה את תוכנית המרלו"ג של דיפלומט צילום: נמרוד גליקמן

הצלחה לתושבי יד חנה: ועדת הערר המחוזית ביטלה את תוכנית המרלו"ג של דיפלומט

התוכנית שיזמו קיבוץ שפיים ויד חנה בעלי השטח אושרה בוועדה המקומית וביקשה להקים מרכז לוגיסטי בגובה של 36 מטר ובמרחק של כ-30 מטר מבתי התושבים; לאחר שהאחרונים הגישו ערר על ההחלטה, התוכנית בוטלה. ועדת הערר: "התוכנית אינה מתאימה למיקומה בתוך ישוב כפרי קטן"

06.07.2020, 19:15 | דותן לוי

ועדת הערר לתכנון ובנייה של מחוז המרכז ביטלה את התוכנית של חברת דיפלומט להקמת מרכז לוגיסטי (מרלו"ג) בכפר השיתופי קהילתי יד חנה, כך עולה מהחלטה שהתקבלה היום (ב').

מדובר בתוכנית שיזמו יחד האגודה השיתופית של יד חנה וקיבוץ שפיים השותף למתחם, והייתה אמורה להיבנות בתוך הישוב בהתאמה אישית לחברת דיפלומט - יבואנית המזון והטואלטיקה הגדולה בישראל שהתכוונה לשכור את הנכס לטווח ארוך ואף לקחה צד בערר.

קראו עוד בכלכליסט

המאבק נגד הקמת המרלו"ג החל לפני כשנה וגרר את התושבים למאבקים פנימיים בתוך הישוב. מי שתמכו בהקמת המרלו"ג היו תושבים שחברים באגודה השיתופית שלהם אינטרס כלכלי למקסם את הרווחים מהנכס, בעוד התושבים שאינם חברים באגודה יחד עם ועד התושבים המקומי התנגדו להקמה.

השטח ביד חנה שעליו אמור היה לקום המרכז הלוגיסטי של דיפלומט, צילום: נמרוד גליקמן השטח ביד חנה שעליו אמור היה לקום המרכז הלוגיסטי של דיפלומט | צילום: נמרוד גליקמן השטח ביד חנה שעליו אמור היה לקום המרכז הלוגיסטי של דיפלומט, צילום: נמרוד גליקמן

התוכנית שהגישו היזמים ביקשה להגביה את המבנה מ-15 ל-36 מטר אך הוועדה המקומית הגבילה את הגבהת המבנה ל-26.25 מטר . עם זאת, לא רק הגובה הטריד את התושבים. לטענתם, התוכנית במתכונת שאושרה עשויה לגרום למפגעים רבים בהיבט הסביבתי, הבריאותי, התחבורתי, הבטיחותי ואף החברתי. אחת הטענות שעלתה על ידם היא כי אישור התוכנית יגרום לקטסטרופה תחבורתית בכניסה וביציאה מהיישוב, ולמטרדים אקוסטיים, סביבתיים ובטיחותיים קשים. 

בנוסף בהתנגדות נטען כי המרלו"ג איננו מתאים ליישוב וכי המבנה נמצא בסמיכות גדולה מדי לאזור המגורים שלו. לטענתם, את המרלו"ג יש להקים באזור תעשייה אזורי ייעודי, המרוחק מאזורי מגורים ונשען על תשתיות מתאימות ובעיקר בקרבת תשתיות תחבורה הולמות.

הדיון בהתנגדות שהתקיים באפריל נמשך כ-11 שעות. בהחלטת הוועדה נכתב, כי למרות שמדובר בתוכנית בסמכות מקומית החליטו חברי הוועדה לבטל את החלטת הוועדה המקומית. "אנו סבורים שהתוכנית המוצעת אינה מתאימה במיקום זה, שהוא בתוך וחלק מישוב כפרי קטן צמוד קרקע".

עוד נקבע בהחלטת ועדת הערר כי "התוכנית נועדה לאפשר שימוש ברמה הארצית ולא מקומית, על המאפיינים הנלווים לכך. אופי הבינוי המוצע אינו מתאים לתכנון הקיים המתקרב לבתי התושבים ולשטחי הציבור. עוד עולה, כי במקום לא קיימות התשתיות התחבורתיות הנדרשות לשם תפעול האזור הלוגיסטי המבוקש. בנוסף הקרבה של תחום התוכנית לסביבת המגורים הקיימת מייצרת מטרדים סביבתיים שהתוכנית אינה נותנת להם מענה".

אחת הנקודות שאליהן התייחסה הוועדה נגעה לצרכים של דיפלומט, אשר טענה יחד עם האגודה ויתר יזמי התוכנית כי במידה ולא יאושר להם הגובה והשטח המקוריים שביקשו מהוועדה המקומית (36 מטר גובה ו-15 אלף מ"ר) אין לתוכנית תקומה. "מטעם זה לא ראינו לבחון גבהים ונפחי בנייה חלופיים שעשויים להיות מידתיים ומתאימים יותר לאופי המקום", לשון ההחלטה. ההחלטה התייחסה גם להיבט התחבורתי וקבעה כי השיקול התחבורתי אינו תומך באישור התוכנית.

את הוועד המקומי יד חנה ייצגו עוה"ד אפרת לרנר ואינה טל ממשרד ענת בירן - עורכי דין. את תושבי יד חנה ייצג עו"ד מיכאל אוריון ממשרד אוריון פרידמן, וקבוצה נוספת יוצגה על ידי עו"ד איל מאמו ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

מתושבי יד חנה נמסר בתגובה: "תושבי יד חנה, שהתנגדו לתוכנית המרלו"ג, מברכים את וועת הערר המחוזית על קבלת החלטה אמיצה ונכונה, הדואגת בראש ובראשונה לאינטרסים של תושבי היישוב, על פני האינטרסים של בעלי ההון. אנו נרגשים לקראת העתיד ובטוחים שהחלטה זו מסמנת את תחילתו של פרק חדש ביישוב".

תגיות